تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

چشمه ورگینه وا ساری

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با چشمه ورگینه وا را که یکی از جاهای دیدنی ساری است داریم . در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید.

استان مازندران با مرکزیت شهرستان ساری یکی از مراکز توریستی کشور است که همه ساله در فصل های بهار و تابستان گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط ایران به سمت خود جذب می کند. شهر ساری علاوه بر برخورداری از ساحل دریا داری جاذبه های طبیعی و جذاب بسیاری می باشد که یکی از این جاذبه ها چشمه ورگینه وا می باشد

اجاره روزانه خانه در تهران

ورگینه وا

آشنایی با چشمه ورگینه وا ساری

چشمه ورگینه وا که با نام چشمه گرگین وا نیز شناخته می شود در بخش دودانگه شهرستان ساری و در فاصله یک کیلومتری از روستای خوش نشان قرار گرفته است . مسیر رسیدن به این چشمه سهل و آسان است و برای رسیدن به آن خیلی اذیت نخواهید شد.

این چشمه که در بین انبوهی از درختان زیبا قرار گرفته است مکان بسیار دلنشینی جهت تفریح و استفاده از طبیعت به همراه آرامشی لذت بخش فراهم کرده است.یکی از چشمه های این منطقه پیش از ورود به رودخانه در مسیر جاده قرار دارد و برخی از چشمه ها نیز خاصیت درمانی دارند.

برای رفتن به این روستا و بازدید از چشمه ورگینه وا باید از روستاهای محمد آباد،کلامک،خوش رودبار و خوش نشان عبور کنید و از جاده کنار امازاده درویش محمد خوتان را به گرگین آباد برسانید.

چشمه ورگینه وا

اولین چشمه ای که توجه شما را جلب می کند در سمت راست جاده قرار دارد و آب آن به وسیله لوله کشی به سمت چپ جاده هدایت می شود که در مسیر آن آبشار کوچکی نیز وجود دارد که آب آن به رودخانه اشک می ریزد.

با توجه به گفته های مسئول این مجتمع،آب چشمه ورگینه وا برای دندان درد و روماتیسم مفید است.در سال های گذشته با توجه به محبوبیت این منطقه در بین گردشگران تلاش شد تا امکاناتی برای رفاه مسافرین در نظر گرفته شود.

در اطراف چشمه بنایی تاریخی از دوره سلجوقیان قرار دارد که برج رسکت نامیده می شود.مردم محلی احتمل می دهند که این برج آرامگاه یکی از شهریاران در دوره سلجوقیان بوده است.این بنا دارای دو کتیبه به خط کوفی و پهلوی ساسانی است و در روستایی به همین نام یعنی رسکت قرار دارد که بازدید از آن می تواند جذاب باشد.


همچنین بخوانید : متل قو کجاست؟


این برج در چشمه ورگینه وا در زمان غزنویان ساخته شده اما در این زمان خاندان باوندیان که از اسپهبدان ساسانی به شمار می رفتند این این بخش از کشور حکومت داشتند.این خاندان از زمان ساسانیان در این بخش از کشور استقرار داشتند و با ورود اسلام به ایران مسلمان شدند و حدود 700 سال نیز در مازندران حکومت کردند.

چشمه ورگینه وا ساری

یکی دیگر از نکات جذاب در مورد چشمه ورگینه وا این است که در مسیر دسترسی به آن جاذبه های گردشگری دیگری نیز وجود دارد که از ساری آغاز می شود و پس از عبور از دوراهی کیاسر و سد سلیمان تنگه به سمت غرب می رود.این چشمه در تاریخ 9 مرداد سال 1312 به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از دیدنی های اطراف این منطقه می توان به رودخانه های شیرین رود و عروس و داماد اشاره کرد که هر کدام در نوع خود دیدنی هستند.همچنین 120 امامزاده و بقاع متبرکه مانند امام زاده باقر روستای کهنه ده و دیدنی های دیگر مانند معادن سرب فلورین در روستاهای پاچی و میانا،روستای ییلاقی پرکوه،سد فریم صحرا در روستای موجی و … از دیگر دیدنی های اطراف چشمه ورگینه وا هستند.


همچنین بخوانید : پل ورسک کجاست؟


در سال های گذشته محلیان این منطقه آب را داخل حوض های چوبی که از تنه درختان ساخته شده بود هدایت می کردند و بعد آتش روشن می کردند و سنگ های درون رودخانه را داخل آن می انداختند تا کاملا داغ شوند و بعد سنگ ها را داخل حوض می انداختند تا آب داغ شود و سپس درون حوض می رفتند و به شست و شو می پرداختند.امروزه خبری از این حوضچه ها نیست و مردم به وسیله دیگ آب را گرم می کنند و برای استحمام استفاده می کنند.

چشمه ورگینه وا یا گرگین وا از بهترین مکان های دیدنی ساری برای درمان بیماری های پوستی و روماتسیم است.