تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی رامسر که به دالان بهشت نیز شهرت دارد، گل سرسبد جاذبه‌های گردشگری رامسر محسوب می‌شود. در این جنگل می‌توانید از رانندگی درمیان تونل رؤیایی از درختان سر به فلک کشیده و هوای مه‌آلود دل‌انگیز لذت ببرید یا مدتی را در تپه‌های سرسبز که مشرف‌ به مناظر حیرت‌انگیز هستند، با آرامش مطلق سپری و حتی سوژه‌های ناب عکاسی طبیعت را شکار کنید. .در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید  تا با  این جنگل بیشتر آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

جنگل دالخانی یکی از جاهای دیدنی رامسر است. این جنگل زیبا با وسعتی در حدود ۶۰۰ هزار مترمربع، در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق رامسر و در مسیر جاده رامسر تنکابن، در استان مازندران قرار دارد. جاده جنگلی دالخانی از جاده میرزا کوچک خان یا جاده کتالم- هریس آغاز و به روستاها و مناطق ییلاقی جنت رودبار و گَرسِماسَر ختم می‌شود.

درختان و پیچ‌‌های جاده جنگل دالخانی در بیشتر نقاط دالان‌های سبز شگفت‌انگیزی را ایجاد کردند. این جاده جنگلی همچون جاده اسالم به خلخال، جاده‌های جنگلی دوهزار و سه هزار وجاده جنگلی گیسوم، جزو زیباترین جاده‌های جنگلی ایران محسوب می‌شود.

در ضمن در دالان بهشت رامسر می‌توانید شاهد دریاچه‌ای در جنگل، رودخانه، دریای ابر و آبشاری زیبا در جنت رودبار و همچنین آبشار دیگری در نزدیکی گرسماسر باشید. جنگل دالخانی یا دالیخانی علاوه بر اینکه مکان بکری برای پیاده‌روی و کمپ زدن است، با ارتفاع ۸۰۰ متر جنگلی نیمه مرتفع به شمار می‌رود و برای علاقه‌مندان به کوهنوردی در جنگل گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود. این جنگل نسبت به سایر جنگل‌های ایران چندان با زباله آلوده و زشت نشده است و به همین دلیل می‌توانید شاهد چهره زیباتری از طبیعت جنگلی باشید.

جنگل دالخانی

جاهای دیدنی جنگل دالخانی

دریاچه سد میجران

دریاچه سد خاکی میجران روی رودخانه نسارود واقع شده است؛ برای بازدید از این دریاچه باید جاده جنت رودبار را در پیش بگیرید و پس از پشت سر گذاشتن روستاهای گانگسر و روستای پیازکش به روستای تالش‌سرا می‌رسید، پس از عبور از روستای تالش‌سرا، در کمتر از ۲ کیلومتر از جاده اصلی به یک سه‌راهی می‌رسید.

با طی مسافتی در حدود ۱٫۵ کیلومتر در سمت راست به تاج سد مجیران می‌رسید؛ اما برای رسیدن به دریاچه جنگل دالخانی باید مسیر چپ را انتخاب کنید که پس از طی یک کیلومتر در آن به روستای کلچه کی می‌رسید.

در این روستا مسیر آسفالت به اتمام می‌رسد و باید مسیری خاکی در حدود هفت کیلومتر را با پای پیاده یا ماشین مناسب طی کنید تا به دریاچه سد میجران برسید. دریاچه سد میجران ۲۴ کیلومتر با رامسر فاصله دارد و طی کردن مسیر ۳۸ دقیقه طول می‌کشد. پارک جنگلی دالخانی ۸٫۶ با دریاچه سد میجران فاصله دارد و فاصله زمانی بین دو نقطه ۱۹ دقیقه است.

دیدن رود مارپیچ نسارود که همچون مار بزرگ آبی در میان جنگل‌های انبوه، هر گردشگری را ذوق‌زده می‌کند. در ضمن می‌توانید در طول مسیر رامسر به این دریاچه از جنگل عمران و رودخانه چالکرود و فضای زیبای اطراف آن نیز دیدن کنید.

در صورت تمایل برای بازدید از این مکان‌های زیبا پس از عبور از روستای لیماک و روستای لتر، به رودخانه چالکرود می‌رسید و در انتهای این مسیر که طول آن ۵٫۵ کیلومتر است، جنگل عمران پیش روی خود می‌بینید. بازدید از این مناطق را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید

جنگل دالخانی

پارک جنگلی دالخانی

اگر پس از دیدن دریاچه سد میجران به‌جاده اصلی بازگردید و مسیر را ادامه دهید به پارک جنگلی دالخانی می‌رسید. این پارک جنگلی با ارتفاع ۱۱۰۰ متر از دریا دارای امکاناتی رفاهی مناسبی نظیر محل مناسب کمپ، بعد سرویس بهداشتی است یک چشمه نیز در آن قرار دارد. در صورتی‌که قصد شب‌مانی در دل جنگل را دارید، این پارک جنگلی محل مناسبی است.

جنگل دالخانی

روستاهای گرسماسر و جنت رودبار

پس از طی ۲۳٫۴ کیلومتر از جنگل دالخانی به گرسماسر می‌رسید. طی‌کردن این مسیر در حدود ۴۴ دقیقه طول می‌کشد. این روستا یکی دیگر از جاذبه‌های بکر جنگل دالخانی است و دریای ابر جنگل دالخانی را به‌بهترین شکل می‌توانید در آن ببینید. این روستا در واقع بلندترین نقطه جنگل دالخانی محسوب می‌شود و از این مکان می‌توانید شاهد مناظر زیبایی از رامسر نیز باشید. از تفرجگاه‌های این روستا می‌توان به چشمه‌های آب معدنی سرد امیرخانی، پولاد، رستم و سر چهار پیچ اشاره کرد.

پس از بازدید از روستای گرسماسر می‌توانید به‌سمت دهستان جنت رودبار حرکت کنیم که ۱۹٫۴ با آن فاصله دارد و فاصله زمانی بین دو نقطه ۴۰ دقیقه است. البته برای بازدید از روستای گرسماسر باید پس از عبور از رستوران دامان در جاده اصلی به‌سمت جنوب غربی حرکت کنید.

جنت رودبار یکی از مناطق خوش آب جنگل دالخانی محسوب می‌شود و درگذشته آبشارهای زیادی وجود داشته است؛ اما متأسفانه تعداد بسیاری از آن‌ها براثر سیلاب یا خشک‌سالی از بین رفته و تنها یک آبشار در آن باقی‌مانده است که باید برای رسیدن آن باید مسیر دشواری را درحدود ۴۰ دقیقه پیاده طی کنید. در این روستا ییلاق‌های زیادی وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به اکراسر، چاک، چرتمه، نمکدره، ایزکی و جیرود اشاره کرد که هرکدام از آن‌ها آب‌وهوای دل‌نشین و مناظر بسیار زیبایی دارند.

روستای جنت رودبار پایتخت که گل‌گاوزبان کشور نیز شهرت دارد و هرسال در حدود سی تا چهل تن گل‌گاوزبان از مزارع آن برداشت می‌شود. در ضمن چند سالی است که در خردادماه جشنواره ملی گل‌گاوزبان در این دهستان برگزار می‌شود. در این جشنواره برنامه‌هایی همچون آشنایی مردم با گل‌گاوزبان و سایر گیاهان دارویی، اجرای موسیقی زنده، نمایش صنایع‌دستی و شیرینی‌های محلی اجرا می‌شود. در این روستا هم می‌توانید پدیده‌ دریای ابر را مشاهده کنید؛ اما زیبایی آن به‌اندازه دریای ابر گرسماسر نیست.

جنگل دالخانی

آبشار سیاسرت

جنگل دالخانی

در مسیرتان قبل از رسیدن به روستای گرسماسر، از آبشار سیاسرت یا سیاسورت در جاده جنت رودبار نیز بازدید کنید. این آبشار که از کوه سماسوس سرچشمه می‌گیرد، به کوه‌ها، دامنه‌ها و مناظر جنگلی زیبایی اطراف خود زیبایی وصف‌ناپذیری بخشیده است.

نقطه پایانی مسیر ماشین‌رو این آبشار ۱۰٫۸ کیلومتر با پارک جنگلی دالخانی و طی‌کردن این مسیر ۱۷ دقیقه طول می‌کشد. پس از رسیدن به این نقطه برای بازدید از آبشار باید ۴۵ دقیقه پیاده‌روی کنید؛ البته برای طی‌کردن این مسیر باید از کفش مناسب استفاده کنید و توانایی پیاده‌روی در مسیرهای شیب‌دار را نیز داشته باشید

جنگل دالخانی

روستای اربکله

از دیگر جاذبه‌های گردشگری منطقه جنگل دالخانی می‌توان به روستای اربه کله یا اربکله در ۱۰٫۶ کیلومتری شمال غرب دریاچه سد میجران اشاره کرد. در صورت تمایل می‌توانید قبل از بازدید دریاچه سد میجران ایران از این روستا دیدن کنید؛ بنابراین می‌توانید قبل از آغاز مسیر جنگل دالخانی بازدید کوتاهی هم از این روستا داشته باشید. برای بازدید از این روستا ابتدا باید خود را از رامسر به سادات شهر و سپس از طریق جاده اربکله خود را به این روستای زیبا برسانید. در نقاطی از این روستا می‌توانید منظره دریا و جنگل را در کنار یکدیگر ببینید.

جنگل دالخانی

قلعه مارکوه

قلعه مارکوه جاذبه ای تاریخی در منطقه جنگل دالخانی که توصیه می‌کنیم بازدید از آن را از دست ندهید. این قلعه سنگی در دوران پس از اسلام و در قرن سوم ساخته شده است. برای رسیدن به قلعه مارکوه باید از پله‌های زیادی بالا بروید که بسته به توانایی جسمی شما ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

در بالای این قلعه می‌توانید شاهد منظره ۳۶۰ درجه بسیار زیبا از دریا و جنگل باشید. در ضمن ممکن است نگهبان قلعه نیز حضور داشته باشد و به گرمی از شما استقبال کند. برای رسیدن قله مارکوه که با رامسر، ۱۰٫۶ کیلومتر فاصله دارد و طی کردن این مسیر در حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد، ابتدا باید از طریق خیابان شهید باهنر و شهید بهشتی رامسر خود را به‌جاده تلاسر برسید و مسیرتان را به‌سمت جاده مار کوه در کتالم ادامه دهید.

پیچ هفت شهدا، یادبود شهدای ترور

در مسیر پارک جنگلی دالخانی پیچی به نام پیچ هفت شهدا وجود دارد. در ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ منافقین با تیراندازی به هفت نفر از سرنشینان خودرویی را به شهادت رساندند و امروزه این پیچ که در آن بنای یادبودی ساخته شده، به محلی برای ادای احترام تبدیل شده است.

جنگل دالخانی

خوراکی های جنگلی

در طول مسیر خوراکی‌های خوشمزه زیادی مثل عسل طبیعی، بلال و میوه‌های محلی (مانند ازگیل) به فروش می‌رسد. دکه‌های فروش آش و چای محلی نیز کم‌وبیش در اطراف جاده به چشم می‌خورند. رستوران‌های زیادی نیز در این جاده جنگلی وجود دارد. رستوران دامان با دکوراسیون منحصربه‌فرد و سازه‌ها، کلبه‌ها و آلاچیق‌های چوبی یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین رستوران‌های این جاده است که در آن با غذاهای محلی مثل ماهی‌ کبابی و چای از مهمان‌ها در فضای باز با منظره‌ای بی‌نظیر پذیرایی می‌شود.

جنگل دالخانی

گونه‌های گیاهی و جانوری 

در جنگل  حیوان‌های وحشی مانند شغال (خرس هم در این حوالی دیده شده است) و حشرات خطرناک وجود دارند؛ بنابراین در صورت تمایل برای کمپ زدن باید به این موضوع توجه کنیم. از میان گونه‌های متنوع گیاهی این منطقه می‌توان به گونه‌های گوناگون شاه‌بلوط، شمشادهای متنوع، راش، ملچ، اقاقیا، ارس، مندی، گوجه جنگلی، ازگیل، زرشک، فندق، کوله‌خاس و سرخ ولیک یا زالزالک وحشی اشاره کرد.

جنگل دالخانی

بهترین زمان سفر

پاییز جنگل دالخانی به‌معنای واقعی کلمه حیرت‌آوری است و هنگام ورود به آن در این فصل تصور می‌کنید در حال تماشای تابلوی بی‌نقصی از مناظر پاییزی هستید؛ البته ممکن است بارش‌های تند، لغزنده بودن جاده و گل‌آلود بودن مسیرهای پیاده‌روی، شما را با مشکلاتی مواجه کند. زمستان جنگل دالخانی هم بسیار تماشایی است

جنگل دالخانی

دسترسی به جنگل دالخانی

به‌سمت شرق رامسر و جاده رامسر تنکابن بروید تا به سه‌راهی جنت رودبار (کیلومتر ۷ جاده رامسر تنکابن) برسید. پس از رسیدن به این سه‌راهی باید سمت راست را در پیش بگیرید تا به‌جاده ییلاقی جنت رودبار برسید. این جاده جنگلی شیب‌دار است و قبل از ورود به آن باید از سلامت خودرو مطمئن شوید.

در ضمن اگر تمایلی به استفاده از خودروی شخصی ندارید، می‌توانید از رامسر یا سادات‌شهر برای جنگل دالخانی تاکسی بگیرید.

جنگل دالخانی