فرصت‌های شغلی پس از تحصیل در ایتالیا برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی و افراد خارجی یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب این کشور به عنوان مقصد مهاجرتی است. بسیاری از افراد پس از اتمام دوره تحصیل خود، می‌خواهند در این کشور بمانند و تبدیل به شهروندی عادی شوند. یکی از لازمه‌های این امر، گرفتن ویزای اجازه کار و پیدا کردن شغل است.

متأسفانه، بر اساس تجربه بسیاری از دانشجویان، دانشگاه‌ها در ارائه گزینه‌های پیش روی شما بهترین عملکرد را ندارند، بنابراین این مطلب را برای شما آماده کردیم تا تصویری از زندگی بعد از فارغ التحصیلی در ایتالیا و پیدا کردن کار در این کشور را برای شما رسم کنیم.

تحصیل در ایتالیا

کار بعد از تحصیل در ایتالیا

کار بعد از تحصیل در ایتالیا نیازمند ویزا و اقدامات جدیدی است. اگر به تازگی از دوره تحصیلی خود در کشور ایتالیا فارغ التحصیل شده‌اید، ویزای دانشجویی شما تنها به عنوان ویزای ورودی عمل می‌کند، بنابراین شما باید ظرف ۸ روز پس از ورود برای مجوز اقامت اقدام کنید.

مجوز اقامت دانشجویی بعد از مهاجرت تحصیلی برای مدت حداکثر ۱۲ ماه معتبر است و باید سالانه تمدید شود. پس از اتمام تحصیل، این مجوز اقامت را می‌توان از تحصیلی به کاری تبدیل کرد. ویزای کار پس از تحصیل (PSW) به افراد اجازه می‌دهد تا ۹ تا ۱۲ ماه در کشور ایتالیا بمانند. پژوهشگران یا دانشجویان قبل از درخواست ویزای کار پس از تحصیل، باید ثبت‌نام DiD خود را انجام دهند، زیرا آن‌ها هنوز شغلی ندارند. پس از ثبت‌نام، متقاضیان همچنین می‌توانند برای ویزای کار پس از تحصیل ایتالیا جهت جستجوی شغل درخواست دهند.

کار پس از تحصیل در ایتالیا

DID مخفف Dichiarazione di immediata disponibilità al lavoro است، به معنای اعلام آمادگی برای شروع به کار در اسرع وقت است. این کار توسط فردی که بیکار است یا کارگری که در معرض بیکاری قرار دارد (فردی که اخراج شده و در دوره اطلاع‌رسانی است) انجام می‌شود و شما می‌توانید آمادگی خود را برای کار به صورت آنلاین (خودمختار) یا از طریق ایمیل (با کمک اپراتور) ثبت کنید.

متقاضیان می‌توانند درخواست خود را از اداره مهاجرت در مقر پلیس شروع کنند. درخواست باید شامل موارد زیر به همراه سایر مدارک تکمیلی باشد:

  • فرم Mod ۲۹
  • فرم‌های ۱ و ۲
  • یک کپی از گذرنامه
  • دانشجویان: ارائه یک کپی از مدارک تحصیلی خود الزامی است.
  • پژوهشگران: ارائه یک کپی از سندی که نشان می‌دهد فعالیت‌های تحقیقاتی خود را در ایتالیا به پایان رسانده‌اند، الزامی است.
  • اثبات محل سکونت
  • اثبات تمکن مالی: حداقل به اندازه کمک هزینه اجتماعی سالانه ایتالیا که معادل حدود ۷ هزار یورو است.
  • ثبت نام در سیستم بهداشت ملی یا یک کپی از بیمه درمانی ایتالیا
  • تاییدیه ثبت‌نام آنلاین به همراه فایل PDF ثبت‌نام از مرکز کاریابی محلی (Jobcentre)
  • یک کپی از کد مالیاتی ایتالیا
  • تمبر دولتی به مبلغ ۱۶ یورو
  • برای دانشجویان بیکار: کپی از ثبت‌نام DiD

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

فرصت های شغلی پس از تحصیل در ایتالیا

فرصت‌های شغلی پس از تحصیل در ایتالیا چگونه بدست می‌آیند؟ این مقصد فرصت‌های شغلی فراوانی را برای متقاضیان بین‌المللی، فارغ‌التحصیلان جدید و متخصصان ماهر در بخش‌های مختلف ارائه می‌دهد. دریافت پیشنهاد شغلی از ایتالیا یک گام اساسی در اخذ ویزای کار این کشور است، زیرا این امر کارفرما را قادر می‌سازد تا روند ویزا را آغاز کند. با اینکه این کار ممکن است دلهره‌آور به نظر برسد، در این بخش از لتس گو یونی سعی می‌کنیم، مسیر را برای جویندگان کار بین‌المللی ساده کنیم. مراحل کلی برای یافتن شغل در این کشور در اینجا آمده است:

۱. دریافت پیشنهاد شغلی از ایتالیا: اولین و مهم‌ترین قدم، دریافت پیشنهاد کاری از یک کارفرمای ایتالیایی است که برای درخواست مجوز کار و ویزای کار ایتالیا ضروری است.

۲. درخواست مجوز کار: این مجوز که با عنوان «Nulla Osta al lavoro» شناخته می‌شود، باید توسط کارفرمای شما به نمایندگی از شما درخواست شود. بعد از دریافت پیشنهاد شغلی و تأیید مجوز کار، می‌توانید برای ویزای کار ایتالیا در نمایندگی ایتالیا در کشور خود درخواست دهید.

در کشور ایتالیا، پورتال‌های کاریابی و وب‌سایت‌های انتشار آگهی شغلی فعال متعددی وجود دارند که مخصوصا برای ارائه فرصت‌های شغلی به افراد جویای کار در یک زمینه‌ی خاص تخصص دارند. جستجو در این پورتال‌ها برای یافتن شغلی مرتبط و مناسب با مهارت‌ها و توانایی‌های تحصیلی شما، هم دیدتان را بازتر می‌کند و هم کار شما را راحت تر! برخی از بهترین پلتفرم‌ها برای یافتن کار در این کشور برای متقاضیان بین المللی عبارتند از:

  • jobs.thelocal.com
  • adzuna.com
  • lavoroturismo.it
  • jobsinmilan.com
  • www.expat.com/en/jobs/europe/italy
  • careerjet.it
  • cliccalavoro.it
  • لینکدین ایتالیا (https://it.linkedin.com)
  • graduateland.com
  • Monster.it
  • EuroJobs.it

حالا که آگهی شغلی مورد علاقه خود را پیدا کرده‌اید، باید برای آن درخواست دهید و مراحل مصاحبه را طی کنید. تسلط به زبان ایتالیایی نیز اغلب پیش‌نیاز بسیاری از مشاغل است، به‌ویژه در بخش‌هایی مانند مد، طراحی، گردشگری و آشپزی که برای اقتصاد این مقصد ضروری هستند. صحبت کردن به زبان محلی می‌تواند شما را در یک بازار کار رقابتی متمایز کند. هنگام عقد قرارداد؛ کد مالیاتی (codice fiscale) یک شماره مالیاتی ضروری است که برای کار در این کشور الزامی است و باید آن را نیز همراه خود داشته باشید.

اقامت پس از تحصیل در ایتالیا

به طور کلی، شرکت‌های چندملیتی در سراسر این مقصد شعبه دارند و این امر فرصت قابل توجه‌تری را برای یافتن شغل فراهم می‌کند. از سوی دیگر، شرکت‌های چندملیتی به دنبال متقاضیان خارجی هستند که به زبان انگلیسی تسلط و مهارت‌های آموزشی و تجربه لازم برای شغل را داشته باشند. با این حال، چندان نگران نباشید، زیرا حتی کسانی که از بورسیه استانی ایتالیا استفاده کرده اند هم با شایستگی های شغل مورد نظر را پیدا کرده اند.

پردرآمدترین شغل در ایتالیا

پردرآمدترین شغل در ایتالیا احتمالا هدف کلی بیشتر متقاضیان باشد. ایتالیا تنها کشوری در اروپا است که در آن افراد شاغل بین ۳۰ تا ۴۹ سال، کمتر از متوسط حقوق این کشور را دریافت می‌کنند و افراد بالای ۵۰ سال بیشترین درآمد را دارند؛ سنی که اغلب نزدیک به سن بازنشستگی است.

بنابراین، چه حقوقی در این کشور بالا در نظر گرفته می‌شود؟ طبق داده‌های MEF ۲۰۲۳ (مجمع عالی مدیران موسسات آموزشی)، بالاترین میانگین درآمد سالانه متعلق به افراد با مشاغل آزاد است که به ۶۰.۵۲۰ یورو در سال می‌رسد. کارآفرینان به طور متوسط ​​در همین مدت ۲۳.۱۳۰ یورو و بازنشستگان ۱۸.۹۹۰ یورو درآمد دارند.

تقریباً ۱.۶ میلیون ایتالیایی درآمد سالانه‌ای بیش از ۶۰.۰۰۰ یورو دارند، در حالی که ۲۲.۷ میلیون نفر کمتر از ۲۰.۰۰۰ یورو درآمد دارند. افرادی مانند مدیران، متخصصان پزشکی، مهندسان و کارکنان بخش فناوری اطلاعات از پردرآمدترین افراد در ایتالیا هستند. در صدر جدول حقوق، مدیران ارشد قرار دارند: مدیران عامل (CEO)، مدیران مالی (CFO) و مدیران فنی (CTO).

سخن آخر

درک فرایند اخذ ویزای کار پس از تحصیل و اقامت دائم در ایتالیا برای کسانی که می‌خواهند در این کشور کار یا زندگی کنند، مهم است. در این مطلب، ما به این موارد پرداختیم و سعی کردیم نکاتی را بگوییم که امر اشتغال شما بعد از مهاجرت تحصیلی را بهبود بخشد.

منبع: لتس گو یونی