یک بهانه بی‌نظیر برای سفر، تجربه چند روز آرامش و دور شدن از هیاهوی زندگی روزمره است. برخی از مقاصد این امکان را به شما می‌دهند تا مدتی فارغ از همه چیز از زندگی لذت ببرید. بدون شک بیشتر مقاصد آرام و دلپذیر مناطقی هستند که طبیعت منحصربه‌فردی دارند. حالا تفاوتی ندارد که مبدا شما کدام شهر است و چند روز برای سفر در نظر گرفته‌اید؛ در هر صورت مقصدی وجود خواهد داشت تا با شرایط شما همخوانی داشته و قدری آرامش را به شما هدیه دهد.

جنگل ابر

مقاصدی برای سفری آرامش بخش

همیشه شهرهای کوچک و مناطقی که فاصله کمی با طبیعت بکر دارند، مقصد مناسبی برای یک سفر آرام و به دور از روتین زندگی‌های شلوغ شهری هستند. پس چند مقصد آرامش‌بخش را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد که با توجه به فاصله مبدا تا مقصد، تعداد روزهایی که می‌خواهید سفر کنید، میزان بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید، فصل سفر و سایر شرایط باید برای آن برنامه‌ریزی کنید.

شهرهای شمالی: آرامش و سکوت جنگل با اقامت در روستاها یا شهرهایی که فاصله کمی با سرسبزی طبیعت دارند بدون شک یکی از بهترین و آرامش‌بخش‌ترین سفرها را برای شما رقم می‌زند. شهرهای مختلف در استان‌های گلستان، گیلان و مازندران مقصد جذابی برای یک سفر آرام هستند.

شنیدن صدای امواج و اقامت در ویلاهایی که پنجره آن‌ها رو به دریا باز می‌شود و چند روز سکوت و نفس کشیدن در هوای تازه گزینه جذابی است. شهرهایی که در استان گیلان و مازندران در حاشیه دریای خزر قرار دارند، این تجربه لذت‌بخش را به شما هدیه می‌دهند.

شهرهای کویری: آرامش کویر و شب‌های پرستاره آن، چنان معروف است که با هر حال و هوایی به آنجا سفر کنید بدون شک غرق آرامش خواهید شد. ناحیه مرکزی ایران یعنی کاشان، اصفهان، یزد و کرمان تجربه نابی از کویرگردی و حس آرام آن را برایتان به یادگار می‌گذارند.

شهرهای جنوبی: فیروزه خلیج فارس یک تنه برای دور شدن از هیاهوی شهر کافی‌ است. حالا تصور کنید که بتوانید به جزیره‌های آن با سواحل شگفت‌انگیز بروید و به تماشای طلوع و غروب بنشینید. جزیره‌هایی مثل قشم، هرمز، کیش، لاوان و هندورابی که هر یک بخشی از زیبایی‌های خلیج فارس را به تصویر می‌کشد.

اطراف تهران: اگر پایتخت‌نشین هستید و می‌خواهید روزهای آخر هفته را جایی به آغوش طبیعت رفته و از ترافیک، شلوغی، دود و سرعت بالای زندگی شهری فاصله بگیرید، در اطراف تهران جاذبه‌های زیادی به همین منظور وجود دارد. کردان، فیروزکوه، لواسان، دشت لار، برغان و منطقه کن بخشی از این مقاصد هستند که درست در دل طبیعت قرار دارند.

دماوند

برنامه ریزی برای سفری آرامش بخش

با انتخاب مقصد سفر باید برای بخش‌های دیگر آن برنامه‌ریزی کنید. در این برنامه‌ریزی باید مشخص کنید چند روزه می‌خواهید سفر کنید، چقدر بودجه دارید و فاصله مبدا و مقصد چقدر برای شما اهمیت دارد.

با پاسخ دادن به این سوالات نوبت به تعیین روش سفر می‌رسد. گزینه‌های اصلی برای رفتن به مقاصد مختلف، هواپیما، قطار یا از مسیر جاده‌ای به وسیله اتوبوس و خودرو شخصی است.

چه زمانی هواپیما مناسب است؟ اگر فاصله مبدا و مقصد شما زیاد است و می‌خواهید مدت زمانی کمی را در مسیر باشید یا سفرتان کوتاه است و از نظر زمانی سفر با قطار یا اتوبوس برای شما به‌صرفه‌ نیست، خرید بلیط هواپیما بهترین گزینه برای شماست. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که قیمت بلیط هواپیما نسبت به قطار گران‌تر است و اگر با بودجه سفرتان هماهنگی دارد، می‌توانید بلیط هواپیما رزرو کنید.

یک راه‌حل مناسب برای کاهش هزینه در سفر با هواپیما این است که در بین بلیط رفت و برگشت، یک مورد را بلیط هواپیما و دیگری را بلیط قطار تهیه کنید. یا بلیط چارتری را جستجو کرده تا در صورت موجود بودن با هزینه کمتری سفر کنید.

چه زمانی بلیط قطار بخریم؟ قطار با داشتن مزایای مختلف یکی از محبوب‌ترین روش‌های سفر است. روشی امن و مقرون‌به‌صرفه که در سفرهای دسته‌جمعی باعث می‌شود به شما حسابی خوش بگذرد و با رزرو یک کوپه بتوانید در طول مسیر هم از معاشرت با هم لذت ببرید. خرید بلیط قطار ارزان نیز با توجه به نوع قطار شما به سادگی امکان‌پذیر است و در بین قطارهای کوپه‌ای و اتوبوسی غیرلوکس می‌توانید بلیط ارزان‌تر بیابید.

در نهایت برای سفر جاده‌ای که قصد رانندگی نداشته باشید، خرید بلیط اتوبوس گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. روش ارزانی که به وسیله آن می‌توانید به تمامی شهرهای کوچک و بزرگ سفر کنید؛ چرا که در اکثر شهرها پایانه مسافربری وجود دارد.

سفر با اتوبوس

در مرحله بعدی باید محل اقامت خود را تدارک ببینید. در تمامی شهرها امکان رزرو آنلاین هتل وجود دارد. کافی‌ است بعد از انتخاب مقصد، در یک سایت معتبر نام شهر را جستجو کنید تا لیستی از هتل‌های مختلف آنجا به شما نمایش داده شود.

اگر هتلی با امکانات یا قیمت خاصی مدنظر شماست، می‌توانید در بخش فیلترها آن را علامت بزنید تا فقط گزینه‌هایی که به دنبالش هستید را مشاهده کنید. تمامی هتل‌هایی که به شما نمایش داده می‌شوند، دارای عکس، موقعیت مکانی، امکانات و قیمت هستند. هتل‌ها را با هم مقایسه کرده و گزینه مورد نظرتان را به‌صورت آنلاین رزرو کنید.

با رعایت این نکات برنامه‌ریزی سفر بسیار ساده می‌شود. فقط این نکته را به خاطر داشته باشید که زمان مناسبی را برای سفر به هر مقصد انتخاب کنید. برای مثال اگر قصد دارید به مناطق کویری بروید، اوایل پاییز و اوایل زمستان بهترین زمان سفر هستند. برای رفتن به شهرهای شمالی نیز در خطه ساحلی، بهار و اول پاییز مناسب است اما در ارتفاعات شمال ایران می‌توانید برای تابستان هم برنامه‌ریزی کرده و از خنکای هوا لذت ببرید. شهرهای جنوبی نیز مقاصد بی‌نظیری برای فصل‌های سرد یعنی اواسط پاییز تا اواخر زمستان هستند.