تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

با شروع تعطیلات و نزدیک شدن روزهای گرم تابستان هر کسی به دنبال گذراندن اوقات فراغت خود به بهترین شکل ممکن است. در این روزها اکثر مردم ترجیح می‌دهند محل زندگی خود را به سمت مناطق خوش آب و هوا و خنک ترک کنند. گزینه اولی که تمام ما ایرانیان برای سفر به آن فکر می‌کنیم، بدون شک شمال کشور است. چرا که این منطقه آب و هوای بسیار مطلوب و مناظر طبیعی زیبا و بکری دارد. یکی از مناطقی که می‌تواند محل مناسبی برای سپری کردن روزهای گرم تابستان باشد، دریاچه ویستان گیلان است.

این دریاچه به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی به منطقه‌ای خاص و بکر تبدیل شده است. اگر شما هم به دنبال فرار از زندگی سخت و طاقت فرسای ماشینی هستید و دوست دارید چندی به دور از هیاهوی شهر گوش به آوای طبیعت بسپارید این مکان مناسب‌ترین گزینه برای شما است. تا انتهای این مقاله با مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید تا همه چیز را درباره این دریاچه زیبا و بکر برای شما توضیح دهیم.

اجاره روزانه خانه در تهران

دریاچه ویستان گیلان کجا است؟

شهری که این دریاچه در آن واقع شده بره سر نام دارد که یکی از شهرهای نزدیک رودبار است. وقتی نام رودبار را به زبان می‌آوریم، ناخودآگاه به یاد زیتون‌های خوشمزه و آبدار آن می‌افتیم. اما علاوه بر زیتو‌ن‌های کم نظیر، این شهر دارای منابع طبیعی فراوانی نیز هست که هر ساله پذیرای تعداد زیادی گردشگر از سراسر ایران است. دریاچه ویستان یکی از چندین مناطق گردشگری این شهر محسوب می‌شود.

دریاچه ویستان گیلان

از بره سر تا رودبار حدود ۵۵ کیلومتر فاصله است. وقتی وارد بره سر می‌شوید نیز باید ۲ کیلومتر را تا رسیدن به دریاچه طی کنید. مسیر رسیدن به دریاچه به هیچ عنوان مسیر هموار و راحتی نیست بلکه سنگلاخ‌ها و پیچ و تاب‌های فراوانی دارد، با این حال بسیار زیبا است. می‌توان گفت دریاچه ویستان، یک دریاچه جوان است که سن آن از چند دهه تجاوز نمی‌کند.

این دریاچه مساحتی معادل ۴ هکتار دارد و عمق آن نیز ۱۰۰ متر و ارتفاعش از سطح دریا حدود ۱۲۵۰ متر محاسبه شده است. اطراف این دریاچه را پوشش گیاهی بسیار زیبایی همچون مراتع و درختان سر به فلک کشیده‌ای پوشانده است که گویی هر کدام از آن‌ها سعی بر این دارند که قدرت و عظمت خود را به رخ همگان بکشانند. دریاچه ویستان همانند زیبارویی بی همتا دور از دسترس انسان‌ها قرار گرفته و همین موجب شده در اطراف آن سکوتی آرامش بخش حکم‌فرما باشد. برای فراموش کردن کل هم و غم‌های خود فقط کافی است در کنار دریاچه ویستان گیلان، زیر درختان دراز بکشید و به صدای پرندگان خوش آوازی که هر از چند گاهی سکوت دلنشین جنگل را می‌شکنند، گوش دهید.

معنی اسم دریاچه ویستان گیلان

این دریاچه زیبا در طول عمر کوتاهی که تا به حال گذرانده، به نام‌های مختلفی نیز معروف شده است. روستای بره سر در نزدیکی این دریاچه سبب شده تا دریاچه ویستان به دریاچه بره سر نیز شناخته شود. بره سر به معنی مکانی برای دوشیدن گوسفندان است. از این رو این نام را بر آن نهاده‌اند که دریاچه ویستان محل ییلاق عشایر خون گرم شمال کشور عزیزمان است.

البته نام‌های دیگری نیز برای این دریاچه انتخاب شده که یکی از آن‌ها «یسان» است. برای این نام معنی خاصی یافت نشده و دلیل نام‌گذاری این دریاچه به این نام نیز مشخص نیست. البته اکثر مردم آن را با نام ویستان می‌شناسند. این نام معنی بسیار زیبا و برازنده‌ای دارد. ویستان به معنای مکانی است که با وجود یک شخص دیگر معنا و مفهوم می‌یابد. لازم به ذکر است که برخی آن را دریاچه نمی‌دانند و به آن استخر طبیعی می‌گویند. هر چند این نیز نامی مناسب است چرا که اگر از بالا به آن نگاه کنید درست مانند استخر سنگی پر آب است.

چگونگی پیدایش دریاچه ویستان گیلان

آن طور که پیدا است در سال ۱۳۶۹ زلزله‌ای در این مکان رخ داده و در طی فاصله گرفتن دو گسل از هم، این دریاچه به وجود آمده است. البته در ابتدای پیدایش، دریاچه ویستان گیلان به این شکل نبوده و طی سالیانی که از عمر آن گذشته تغییراتی در آن رخ داده است. این دریاچه از چشمه‌های جوشان در دل کوه و آب‌های سطحی منطقه سیراب می‌شود.

دریاچه ویستان گیلان

پوشش گیاهی دریاچه ویستان گیلان

قدم زدن روی چمن‌های خیس با عطری تازه و شیرین می‌تواند یکباره تمام ذهن و فکر شما را از هر چیزی پاک کند. خوشبختانه دریاچه ویستان می‌تواند این رویای زیبا را برای شما محقق کند. در کنار این دریاچه گیاهان و درختان بسیار زیاد و زیبایی وجود دارد که حفظ هر کدام حائز اهمیت است. از درختان موجود در اطراف این دریاچه می‌توان به راش، بلوط و بید اشاره کرد.

درختان میوه دیگری نیز در اطراف دریاچه ویستان وجود دارد مانند ازگیل، گلاب، گردو، تمشک و زالزالک. اگر قصد چادر زدن در این مکان را دارید، می‌توانید از میوه این درختان نوش جان کنید و کمی از آن‌ها را نیز به عنوان سوغات برای دوستان خود ببرید. اما مطمئن شوید که بیش از حد از میوه درختان نمی‌چینید و هنگام چیدن آن‌ها به درختان آسیب نزنید.

اگر به گیاهان دارویی علاقه دارید، به شما این نوید را می‌دهم که در اطراف دریاچه ویستان گیلان می‌توان گیاهان دارویی مرغوب و بسیاری یافت. گیاهانی همچون گل گاوزبان، شیرین بیان و لاله کوهی نیز در این مکان می‌روید. اگر بتوانید درست آن‌ها را تشخیص دهید، می‌توانند به دمنوشی برای دورهمی‌های شبانه شما در دل طبیعت تبدیل شوند.

دریاچه ویستان گیلان

پوشش جانوری دریاچه ویستان گیلان

دریاچه ویستان زیستگاه آبزیان، پرندگان و پستانداران گوناگونی است. از پستاندارانی که در این منطقه زندگی می‌کنند می‌توان به گراز، روباه، و موش خرما اشاره کرد. اگر خوش شانس باشید ممکن است حین قدم زدن در جنگل‌های اطراف دریاچه برخی از حیوانات بامزه و بازیگوشی که لابه لای درختان راش و بلوط شیطنت می‌کنند را ببینید. مراتعی که در بره سر وجود دارد گاهی میزبان کوچ ییلاقی گوسفندان عشایر نیز هست.

پرندگانی همچون کبک، تیهو، قمری و بلدرچین نیز در جنگل‌های اطراف دریاچه زندگی می‌کنند. شما هر از چندگاهی می‌توانید صدای دلنشین آنان را بشنوید. در میان آب‌های سرد دریاچه ویستان گیلان ماهیان سرآبی گوناگونی زندگی می‌کنند که زمینه‌ای را برای ماهی‌گیری شما فراهم می‌کنند. هنگام دیدن این حیوانات بی آزار و بامزه، آن‌ها را اذیت نکنید و حامی آن‌ها باشید. همچنین سعی نکنید به آن‌ها غذا بدهید زیرا ممکن است آن‌ها را تا پای مرگ پیش ببرید. برای حمایت از آن‌ها و نشان دادن حس انسانیت خود کافی است محیط زیست این حیوانات را مانند روز اول تمیز و پاکیزه نگاه دارید.

دیدنی‌های اطراف دریاچه ویستان گیلان

علاوه بر خود دریاچه، دیدنی‌های دیگری نیز در این منطقه وجود دارد که دیدن هر یک از آن‌ها خالی از لطف نیست. برخی از این مکان‌های دیدنی زیبا به شرح زیر هستند:

روستای داماش

در فاصله ۶ کیلومتری این دریاچه روستایی تحت عنوان داماش قرار گرفته است. این روستا چشمه‌‌ای طبیعی دارد که آب معدنی روستا را تامین می‌کند. می‌توان گفت آب این چشمه دارای خاصیت درمانی است، حتی برخی آب آن را به روستاهای مجاور می‌فروشند. علاوه بر این چشمه، در روستای داماش گلی می‌روید که با رویش آن مردم روستا را به جشن و پایکوبی وامی‌دارد. نام این گل سوسن چلچراغ است و در انتهای بهار و ابتدای تابستان از دل خاک جلوه می‌نماید. مراسماتی که برای این گل برپا می‌شود را به هیچ عنوان از دست ندهید و سعی کنید اگر شده یک بار برای شرکت در آن به این روستا سفر کنید.

گل سوسن چلچراغ

تپه مارلیک

این دره جنبه تاریخی و باستانی دارد و قدمت آن به دو هزارسال قبل از میلاد حضرت عیسی (ع) برمی‌گردد. نام دیگر این تپه موذنی است. تپه مارلیک یکی از آثار باستانی با ارزش اطراف دریاچه ویستان گیلان است که تا چند دهه پیش ناشناخته بوده است. از این رو اشیا باستانی که در آن وجود داشته توسط سودجویان به تاراج برده شده است. مطالعاتی که روی این تپه صورت گرفته حاکی از آن است که در گذشته پادشاهان قبیله مارد در آن‌جا زندگی می‌کردند.

آبشار کلشتر

در شهر رودبار روستایی با همین نام وجود دارد که دارای چشمه‌ای فراوانی است. یکی از این چشمه‌ها «چشمه چیمه وا» بوده که معروف‌ترین آنان نیز هست. اما جالب‌تر از آن وجود آبشار بی نظیر کلشتر است. آبشار کلشتر در قسمت جنوب غربی رودبار واقع شده و بدون شک منطقه‌ای زیبا برای مسافرت‌های عیدانه شما محسوب می‌شود.

تفریحات دریاچه ویستان گیلان

بدون شک اولین چیزی که همه ما دوست داریم با سفر به یک دریاچه تجربه کنیم، قایق سواری است. در فصول بهار و تابستان می‌توانید با قایق پدالی که در اختیارتان است روی این دریاچه به قایق‌رانی بپردازید. ماهی‌گیری یکی دیگر از کارهایی است که می‌توانید در این مکان انجام دهید. اما برای ماهی‌گیری باید تمام وسایل لازم را همراه خود ببرید.

اگر به دریاچه ویستان گیلان سفر می‌کنید، چادرزدن و کمپینگ را در اولویت قرار دهید. زیرا سکوت و آرامشی که شب‌های ویستان دارد با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. هنگام کمپینگ در شب حتما مراقب حیوانات وحشی باشید.

دریاچه ویستان گیلان

مسیر دسترسی به دریاچه ویستان گیلان

برای رفتن به این دریاچه ۲ مسیر وجود دارد. ابتدا باید از اتوبان رشت-لوشان بگذرید و سپس روستای داماش را پشت سر بگذارید. این جاده حدود ۹۵ کیلومتر بوده و بسیار پرپیچ و خم است. متاسفانه در این جاده تابلو و علائم رانندگی وجود ندارد و برای مسیریابی باید از نقشه یا افراد محلی کمک بگیرید. پس از آن از داماش تا بره سر، که حدود ۱۰ کیلومتر است، را بپیمایید. با رسیدن به بره سر می‌توانید با کمک روستاییان تا دریاچه را رانندگی کنید.

مسیر دوم نیز از این قرار است. ابتدا از جاده رشت-قزوین به سمت توتکابن بروید. پس از پشت سر گذاشتن جاده‌ای حدود ۳۵ کیلومتر و با چشم‌اندازهایی نظیر دامنه‌های البرز، رودخانه رحمت آباد و شالیزارهای سرسبز، به خورگام و روستای بره سر می‌رسید. از بره سر تا دریاچه ویستان گیلان حدود ۲ کیلومتر را رانندگی کنید. توجه داشته باشید که این مسیر بسیار ناهموار است پس مطمئن شوید آن را با اتومبیل مناسب رانندگی می‌کنید.