تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

غار چهل چاه

غار چهل چاه ،یکی از دیدنی استان خراسان جنوبی است که در روستا چنشت در نزدیکی شهرستان سربیشه قرار دارد،قدمت این غار به 1400 سال پیش برمیگردد،در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با این غار با سرگذشت عجیب تاریخی بیشتر آشنا شوید.

غار چهل چاه

اجاره روزانه خانه در تهران

معرفی غار

دوره غار به سلجوقی برمیگردد،درون غار اجساد استخوان هایی 14 مردو زن و بچه پیدا شداست،شواهدنشان می دهد پس از پناه بردن این افراد به داخل غار با گل اندود راه آنها بسته شده است.
در وسط غار حوضی با سنگ ساخته شده و آثار زندگی مانند سفال چوب پارچه در آن دیده می شود.
غار چهل چاه

کشف غار 

در سال 1340 گروهی از زمین شناسان برای مطالعه در مورد غار چنشت به این منطقه پا گزاشتند،در سال1371 غارنوردان متوجه و کشف بقایای اجساد واسکلت در غار چهل چاه درخراسان جنوبی اطلاع دادند.
غار چهل چاه

ثبت در لیست آثار ملی کشور

این غار دز 8 بهمن سال 1385 با شماره ثبت 17075 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.
غار چهل چاه

گزارش یکی از باستان شناسان

جنس کوه از نوع ریزشی بود و ریسک زیادی داشت پس از ورود در میان اجساد یک مرد و یک بچه در قابی شبیه به قبر دراز کشید بودند.
به سبک غیر مسلمانی رو به آسمان با دستانی روی سینه خوابانده شد بودند و مشخص بود توسط افراد دیگر غار این کار صورت گرفته است.
همچنین  وسایل زندگی یا چیز های مثل  جای خواب وجود دارد که نشان می دهد افراد درون غار زندگی میکردند.
صحنه دلخراشی وجود دارد مثلا یکی از اجساد چوبی جلو سینه خود ثابت کرد بود تا مانع از سقوط در اعماق غار شود،برخی دیگر نیز به درون اعماق سقوط کرده بودند.
در مجموعه 14 اسکلت در گوشه و کنار غار به صورت مختلف پیدا شد،چهار اسکلت در انتها غار پیدا شد زنی که سرکودکی به زانو گرفته است و دو مرد آنها تحت پوشش خود قرار دادند و به صورت بسیار غم انگیز از دنیا رفته اند.
اجساد همگی لباس برتن داشتند البته مندرس و پاره و از تن کنده شد حتی برخی پوست و موی سرخود را حفظ کرده بودند.

فرضیه درباره سرگذشت غار چهل چاه

دو فرضیه وجود دارد که اولی اینگونه مطرح می شود که در دوره بحرانی سیاسی یا جنگ این افراد به داخل غار پناه بردند اما توسط دشمنان شناسی شده و خروجی مسدود کردند. تا زنده به گور شوند.

نظریه دوم به اینگونه است که حضور کودک در میان اجساد نشان دهنده افراد دچار جوزام بودند،و با توجه به اینکه در قدیم جوزامی ها را از سایر مردم جدا می کردند این افراد نیز به غار تبعید شدند.

همان سال تلویزیون مشهد مستندی از این غار و اجساد تهیه نمود که نشان می داد،سفال ها به دوره اشکانیان برمیگردد و اشیا اسلامی نیستند.

مقالات بیشتری بخوانید