تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

بندرعباس یکی از شهرهای جنوبی کشور است که به علت جاذبه‌های زیبا و چشم‌نوازی که در آن وجود دارد می‌تواند مقصد بسیار جذابی برای توریست‌هایی که به جنوب کشور سفرکرده‌اند باشد. ولی این شهر به علت وضعیت آب و هوایی به خصوصی که دارد اغلب در نیمه دوم سال برای سفر می‌تواند انتخاب شود. معمولاً افرادی که به این شهر سفر می‌کنند ساحل و دریای زیبای خلیج‌فارس را به‌عنوان یک جاذبه‌ی توریستی می‌شناسند ولی از این ساحل که بگذریم می‌خواهیم در این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم درباره یکی از جاذبه‌های دیدنی آن به نام غار خرسین بندرعباس سخن بگوییم که موردتوجه بسیاری از توریست‌هایی که به هرمزگان سفرکرده‌اند قرار گرفته است. این غار یکی از زیباترین مناطق گردشگری جنوب کشور محسوب می‌شود.

معرفی غار خرسین بندرعباس و زیبایی‌های آن

در مسافت ۳ کیلومتری شمال باختری حوزه سیاهو، گنبد نمکی سیاهو قرار گرفته است و که قسمت اعظم آن از نمک شکل گرفته است و غارهای نمکی آن مسافتی طولانی دارد. اشکال انحلالی نمک به شکل گوناگونی در این گنبد شکل گرفته است.

اجاره روزانه خانه در تهران

هر غاری زیبایی‌های منحصربه‌فرد خودش را دارد غار خرسین بندرعباس هم ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد و چشم‌اندازهای فراوان دارد.

این منطقه به‌وسیله اداره کل حفاظت محیط‌زیست تحت حفاظت قرار گرفته است. استان هرمزگان یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های استراتژیکی و تجاری ایران است که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری را در خود جای داده است، یکی از این جاذبه‌های طبیعی، این غار است که یکی از معدود غارهای نمکی بکر و دست‌نخورده‌ی این استان محسوب می‌شود.

غار نمکی خرسین

مشخصات غار نمکی خرسین

ارتفاع دهانه این غار ٣ متر، عرض دهانه ۴ متر و طول غار ١٧٨ متر است. پس از طی چند متر به تالاری وارد خواهید شد که در اصل گسترده‌ترین و تنها تالار این غار محسوب می‌شود. بعد از تقریباً ١٠ متر پیش رفتن درون تالار به یک حفره و یا به‌اصطلاح گربه‌رو قرار گرفته در طرف چپ تالار خواهید رسید که شما را به راهروی اصلی غار وارد خواهد کرد.

این راهرو بدون داشتن مسیرهای فرعی و گمراه‌کننده تا ارتفاع ١٧٠ متری درون غار پیش می‌رود‌. در زمان ورود به راهرو به‌راحتی متوجه شیب غار خواهید شد و این شیب به سمت بالا تا رسیدن به پایان غار ادامه خواهد داشت.

اشکال انحلالی نمک به شکل گوناگون در این گنبد به وجود آمده است و در طول راه قندیل‌های نمکی زیادی مشاهده می‌شود که به زیبایی‌های این غار اضافه کرده است. البته باید دقت داشت جریان آب‌شوری در غار جاری است که به خاطر شیب غار در فصل زمستان و بارش‌های زیاد دارای سرعت تقریباً زیادی به‌سوی خارج غار هست.

بعد از ١ساعت غار نوردی به پایان غار خرسین بندرعباس می‌رسید. در بخش‌هایی از راه این غار شیب زیاد و پوشیده بودن راه از نمک با جریان داشتن آب از پایین این پوشش نمکی پیشروی را کمی مشکل خواهد کرد.

آب‌شوری که از گنبد سرچشمه گرفته است به زمین‌های کشاورزی پیرامون و آب‌های شیرین آن بخش اثرات بدی وارد کرده است که به همین خاطر به‌منظور مراقبت از اراضی کشاورزی از پیشروی آب‌شور، اقدام به وجود آوردن حوضچه‌هایی کرده‌اند که آب‌شور در آن تبخیر شود و نمک آن هم قابل استفاده شود و با این راه‌حل از پیشروی گنبد نمکی هم جلوگیری می‌شود.

غار نمکی خرسین

موقعیت و مشخصات جغرافیایی غار نمکی خرسین

این منطقه در نزدیکی روستای خرسین دهستان سیاهو از توابع قسمت فین بندرعباس در مختصات جغرافیایی N2750 تا N2745 عرض جغرافیایی و E5616 تا E5613 طول جغرافیایی واقع شده است و ارتفاع از سطح دریا ارتفاع این غاز از سطح دریای آزاد تقریباً ۱۰۰۰ متر است و وسعت بخش و وسعت فضای موردنظر ۱۸۰۰ هکتار مسطح تخمین زده شده است.

مناسب‌ترین زمان سفر به غار خرسین

برای بازدید از غار خرسین بندرعباس بهتر است که اوایل فصل بهار و تابستان که مقدار بارندگی کاهش پیدا کرده است برنامه سفر خود را بچینید. البته که هوا گرم خواهد بود ولی خوب اگر قصد دارید بهتر از غار دیدن نمایید این زمان مناسب‌تر خواهد بود. زیرا هنگامی‌که باران می‌بارد، به دلیل ریزشی و ناپایدار بودن دیواره‌های موجود درون و بیرون غار و به‌ شکل کلی فضای این کوه بازدید از غار در فصل‌هایی که بارش شدید وجود دارد به‌هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌شود.

غار نمکی خرسین

اقلیم و پوشش گیاهی منطقه غار خرسین

این منطقه از درون زمین به شکل یک رشته‌کوه سر برآورده است و به شکلی که نوک گنبد هنوز بدون هیچ نوع تغییری و دست نخورده باقی‌مانده است و بافت طبیعی آن با تعداد زیادی از درختان بادام کوهی پوشیده شده است هم هنوز به شکل دست نخورده در این روستا حضور دارند. ولی بعضی از بخش‌های جانبی گنبد تحت تأثیر فشارهای داخلی که از سوی زمین به آن وارد شده است هم به شکل نمک نمایان شده و به دلیل نمکی شدن بافت خاک پوشش زیاد و تأثیرگذاری ندارد. اشکال انحلالی نمک به شکل زیادی در این گنبد به وجود آمده است.

منطقه‌ای که غار خرسین بندرعباس در آن واقع شده است به علت داشتن خصوصیات منحصربه‌فردی که دارد نسبت به بقیه گنبدهای نمکی در استان هرمزگان به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه تبدیل‌شده است. یکی از چشم‌اندازهای این غار آبشار نمکی آن است که قندیل‌های گوناگونی با ستون‌های بزرگی از نمک را ایجاد کرده است.

غار نمکی خرسین

منابع غار خرسین

درون این گنبد چشم‌اندازهای فراوانی وجود دارد که حالتی شبیه به آبشار به خود گرفته و قندیل‌های نمکی گوناگون با زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را به وجود آورده است. همچنین درون این تپه‌ها ستون‌های بسیار بزرگی از نمک هم وجود دارد که دل هر گردشگر و توریستی را می‌برد و چشم او را به خود جلب خواهد کرد. به همین علت است که در آغاز این مقاله گفتیم در این استان جنوبی ایران فقط سواحل خلیج‌فارس نیست که می‌تواند به‌عنوان یک جاذبه توریستی مسافران ایرانی و خارجی را به‌سوی خود جلب کند. این مسائل هم یکی از پتانسیل‌های طبیعی است که جنبه‌های تفریحی فراوانی دارند. افزون بر این‌ها همان‌طور که گفتیم غار خرسین بندرعباس به‌وسیله اداره کل حفاظت از محیط‌زیست هم تحت حفاظت قرار گرفته است.

 لازم به ذکر است که گنبد سیاهو ذخایر متنوعی از نمک را دارد که این نمک در صنایع شیمیایی قابلیت استفاده دارند. از خاک سرخ آن هم در صورت رقیق شدن و شستشو در صنایع رنگ‌سازی درون کشور استفاده می‌شود.

غار نمکی خرسین

نکات بازدید از غار خرسین بندرعباس

  • ازآنجایی‌که آب آشامیدنی درون و همین‌طور در مجاورت غار در دسترس نیست، باید از قبل کارهای ضروری مانند به همراه داشتن آب را در نظر داشته باشید.
  • نکات ایمنی را درباره بازدید از غارها را حتماً رعایت نمایید.
  • بهتر است همراه با راهنما یا در قالب تور گردشگری به این غار بروید.
  • در سفر به قسمت‌های مختلف کشور به باورهای مردم بومی احترام بگذارید.
  • با تهیه محصولات و کالاهای بومی و اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، نقشی بسیار مهم در رونق اقتصادی منطقه داشته باشید.
  • طبیعت به‌عنوان گنجی غنی و ارزشمند است. آن را پاس داشته و از واردکردن هر نوع آسیب و صدمه‌ای به آن جدا خودداری کنید.

سوغات غار خرسین بندرعباس

شهر بندرعباس باوجود دستان هنرمند مردان وزنانش معنا یافته است، در مجاورت غار خرسین بندرعباس می‌توانید دست‌فروش‌هایی را مشاهده کنید که صنایع دستی خود را که از برگ‌های خرما، صدف‌های کنار ساحل و نخ‌های رنگی به توریست‌ها به‌عنوان سوغاتی به گردشگران می‌فروشند.

چنته

چنته از صنایع دستی معروف و از سوغات محبوب بندرعباس است که توسط زنان این منطقه بر روی دارهای زمینی بافته می‌شود، چنته دارای اشکال هندسی متنوعی است، این چنته‌های زیبا از صدف‌های دریایی و منگوله‌های رنگارنگ تزیین می‌شود؛ که غالباً از این چنته‌های برای تزئین کپرها استفاده می‌شود.

صنایع دستی حصیری

از سوغات منحصربه‌فرد جنوب که مردان و زنان جنوبی به‌وسیله شاخه و برگ نخل‌ها سبدهای حصیری جذابی را می‌سازند. این صنایع دستی یکی از مناسب‌ترین سوغاتی‌های این غار محسوب می‌شود.

شک بافی در غار خرسین بندرعباس

از دیگر صنایع دستی مردم محلی پیرامون غار خرسین شک بافی است، زنان جنوبی تزیینات منحصربه‌فردی روی آستین‌ها، یقه لباس‌ها، پایین دامن‌ها و شلوار و روی سجاده‌ها به وجود می‌آورند که تزئین کردن و تولید هرکدام زمان فراوانی می‌برد، به همین دلیل این لباس‌ها به‌شدت باارزش و گران‌قیمت هستند. این لباس‌ها نشانگر اصالت و فرهنگ این روستا هستند، نخ‌های که در این هنر مورد استفاده قرار می‌گیرد از جنس پنبه است.

بادله دوزی

ممکن است در سفرهایتان به جنوب کشور لباس‌های مردم بومی جنوب را مشاهده کرده باشید، طرح و نقش‌های روی آن‌ها آن‌قدر جذاب و چشم‌نواز است که نظر هر فردی را به خود جلب نموده است. در پایین همه شلوارها گلدوزی‌های منحصربه‌فردی وجود دارد که هنر دست بانوان جنوبی است. آن‌ها به شکل دقیق و باظرافت به خصوصی طرح‌ها را روی پارچه می‌دوزند که به آن بادله دوزی گفته می‌شود. برای این دوخت این نقش‌ها نخ‌های ابریشمی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به‌شدت باارزش و بسیار گران‌قیمت هستند.

اگر به موضوع غار و غارنوردی علاقه مند هستید مطالب زیر را ازدست ندهید:

جمع‌بندی غار خرسین بندرعباس

غار خرسین بندرعباس یکی از جاذبه‌های گردشگری جنوب کشور ما است. این غار با داشتن قندیل‌های نمکی، آبشار نمکی و ستون‌های ساخته‌شده از نمک از زیباترین عجایب جنوب کشور محسوب می‌شود. همچنین شما با سفر به این منطقه می‌توانید از صنایع دستی این روستا برای عزیزان خود سوغاتی بخرید. لازم به ذکر است شما با اقامت در خانه‌های این روستا می‌توانید به رونق گرفتن اقتصاد آن کمک شایانی کنید. همچنین توجه داشته باشید که در حفظ طبیعت این منطقه کوشا باشید زیرا طبیعت به‌عنوان سرمایه‌ای باارزش و مهم است.