تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

قلعه بابک کلیبر

در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم شما را با قلعه بابک کلیبر آشنا خواهیم کرد. در اد امه همراه ما باشید.

قلعه بابک در منطقه بسیار تماشایی ارسباران در آذربایجان شرقی و در شهرستان کلیبر قرار دارد. اگر به ارسباران سفر کردید لذت تماشای قلعه بابک را از دست ندهید. ارتفاعات ارسباران و جایی که قلعه بابک در آن واقع شده در اغلب مواقع سال پوشیده از مه است و چشم انداز بسیار زیبایی دارد. قلعه بابک در نزدیکی شهر کلیبر در ۵۰ کیلومتری شمال اهر و حدود ۲۰۰ کیلومتری شهر تبریز جای گرفته و تنها مسیر ورود به قلعه بابک از طریق راهی صعب‌العبور است.

اجاره روزانه خانه در تهران

قلعه بابک کلیبر

دژ در زمان ساسانیان و قبل از آن در دوره اشکانیان مورد استفاده قرار میگرفت. این قلعه نام خود را از نام بابک خرمدین، رهبر مبارز با مهاجمین عرب گرفته است.

بابک خرم‌دین و یارانش از این قلعه برای ایستادگی در مقابل خلفای عباسی استفاده می‌کردند. قلعه بابک به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه‌اش و مسیر دسترسی سختی که داشت در موقع جنگ ایده‌آل بود. یاران بابک با تعداد نفرات بسیار کم‌تری می‌توانستند در برابر سپاهی عظیم ایستادگی کنند و آن‌ها را شکست دهند. امروزه این قلعه به یکی از نقاط گردشگری مهم برای علاقمندان به تاریخ ایران تبدیل شده است.

قلعه بابک کلیبر

معماری قلعه بابک

پیش از این که به دروازه قلعه برسیم از گذرگاهی باید گذشت، این گذرگاه همچون دالانی است و تنها گنجایش گذشتن یک نفر را دارد و دو نفر به سختی از آن می‌توانند بگذرند. گذرگاه در فاصله دویست متری دروازه قلعه و روبروی آن می‌باشد. آمدن هر تازه‌وارد سپاهی و غیره، کوهبانیه‌ها را که در برج‌های دوسوی دروازه جای داشته‌اند را هشیار می‌کرده است.

جایگاه کوهبانیه‌ها در بلندی است و بنابر این به هر چیز و هر کس چیرگی کامل داشته‌اند. این برج‌ها یکی مخروطی و دیگری مدور و استوانه‌ای از سنگ‌های تراشیده با ملاط ساروج استوار ساخته شده‌اند. باروها که از نوعی سنگ خارا ساخته شده تمام درزهای کوهستان را بسته است. برای نفوذ به درون بنا بایستی حتماً از دروازه گذشت و از کوهستان راهی برای درون شدن، نیست. نزدیک شدن ابزار دژ کوب، منجنیق و آتش‌افکن به این دژ تقریباً ناشدنی بود.

بنای دژ دو طبقه و سه‌ طبقه بوده و پس از ورودی قرارگرفته است و پس‌ ازآن تالار اصلی وجود دارد که اطراف آن را هفت اتاق فرا گرفته است، اتاق‌هایی که به تالار مرکزی راه دارند. در قسمت شرقی دژ، تأسیسات دیگری مرکب از اتاق‌ها و آب‌انبارها ساخته‌ شده است؛ سقف آب‌انبارها با طاق جناغی و گهواره‌ای استوار شده‌اند.

محوطه داخلی آن‌ها نیز به‌ وسیله نوعی ساروج، غیرقابل نفوذ گردیده و به هنگام زمستان از برف و باران پر شده و در تابستان و هنگام مضایق و محاصره‌ها از آب آن‌ها استفاده می‌شده است. در سمت شمال غربی دژ پلکان‌هایی سرتاسری وجود داشته که اکنون ویران‌ شده و قسمت‌هایی از آن بیرون خاک است و تنها راه صعود به بخش‌های مرتفع‌تر بناست.

قلعه بابک کلیبر

بهترین فصل بازدید

به علت قرار گرفتن قلعه بابک در منطقه‌ی کوهستانی و سردسیر، بهتر است در فصول گرم سال از این منطقه دیدن کنید. آب و هوای منطقه کلیبر در بهار و تابستان نسبتا معتدل است اما با وجود مسیر پیاده‌روی طولانی، پیشنهاد می‌شود بازدیدتان را به فصل بهار یا اواخر تابستان و اوایل مهرماه موکول کنید تا آفتاب شما را اذیت نکند. بازدید خود از قلعه بابک را از صبح زود آغاز کنید تا پیاده‌روی خود را در خنکای اوایل صبح انجام دهید، تا بعد از ظهر بتوانید از تمام بخش‌های قلعه دیدن کنید و برای بازگشت به تاریکی نخورید.

قلعه بابک کلیبر

موقعیت مکانی

مسیر صعود به قلعه بابک از سه مسیر امکان پذیر است: مسیر قلعه درسی در جنوب قلعه صعب العبور است، از مسیر روستای شجاع آباد، راه عشایری بسطاملو یا ییلاق (از جانب غرب قلعه) مسیر آسان تر است.

از پشت هتل بابک، مسیری سنگلاخی وجود دارد که گردشگران می توانند با ماشین به محل زندگی عشایر برسند. پاترول و لندروورهایی در پارکینگ هتل وجود دارند که با دریافت هزینه ای مسافران را به بالا می رسانند. پس از این مسیر نیز حدود یک ساعت پیاده روی دارد تا به قلعه برسید. در مسیر پله هایی برای راحتی گردشگران ساخته شده است که گاهی بالا رفتن از آنها طاقت فرسا می شود. پس از عبور از سه کوه به کوه قلعه بابک می رسید و باید پله های زیاد قلعه را طی کنید تا به داخل آن برسید.

مقالات بیشتری بخوانید