تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

قلعه دختر بشرویه

قلعه دختر بشرویه ،  در استان خراسان جنوبی و در نزدیکی شهر بشرویه قرار دارد و یکی از دیدنی این شهر به شمار می رود.این قلعه ارتباط با سکونت گاه های کهن دارد و یک دژ دفاعی باستانی محسوب می شود،در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با این قلعه کهن در خراسان جنوبی بیشتر آشنا شوید.

قلعه دختر

اجاره روزانه خانه در تهران

معرفی شهر بشرویه

شهر بشرویه در شرق ایران و شمال غربی استان خراسان جنوبی قرار دارد.این شهر یک شهر کویری می باشد بنابراین آب وهوای گرمی دارد.

این شهر بافت باستانی و سنتی دارد،به این شهر،شهر بادگیرها در خراسان جنوبی می گوید.شهر بشرویه عمری چند صدساله دارد و از قدیمی ترین آثار این شهر قلعه دختر است.

قلعه دختر بشرویه

معرفی قلعه دختر

این قلعه بر روی بلندی و نقاط صعب العبور ساخته شد است و جنبه دفاعی داشته است. نظرات متفاوتی در مورد دوره ساخت این قلعه وجود دارد. عده ای معتقد هستند که این قلعه در دوره فرقه اسماعیلیه بنا شده است هر چند که از نظر معماری با آن دوره تفاوت دارد و عده ای نیز معتقد هستند که این قلعه به زمان ساسانیان بر می گردد.

قلعه دختر بشرویه  نظر دفاعی شرایط ممتازی دارد و قدمت هزار ساله آن نشانگر این است که سال های پیش از اسلام، زندگی در آن وجود داشته  پس ه احتمال قوی  متعلق به زمان ساسانیان است.

بعضی از محلی می گویند در دوران قدیم گبرها در آن زندگی می کردند و برخی سنگ قبرها نشان دهنده نوع زندگی مذاهب پیش از اسلام ایران می باشد.

قلعه دختر

فضاهای متعددی همچون دالان برج مدوره دیدبانی ،تالار اتاق ها وسیع آب انبار ها هنوز باقی مانده که باعث شده که این قلعه از کارشناسان یکی از سالم ترین قلعه های کوهستانی استان به شمار برود ،این قلعه از سه طرف به پرتگاه می رسد  و غیر قابل عبور است و تنها از سمت جنوب امکان رفت و آمد به آن وجود دارد.

در بالای قلعه برج های زیادی وجود دارد با ارتفاع 3 الی 4 متر با دیوار هایی پیوسته که چند اتاقک  و محفظه که به احتمال زیاد محل جمع آوری آب و نزولات آسمانی بوده است.

آثار باقی مانده از بنا ناچیز است و تقریبا همه بخش های خراب شد ولی مصالح مقاوم و ملات مخصوص دیواره پابرجاست.محل قرار گیری برج موقعیت تفکرات خاص استراتژیکی دفاعی سازندگان را می رساند زیرا با حدقل افراد و نیرو  می توان از قلعه دفاع کنند

قلعه دختر بشرویه

از بالای قلعه می توان برتمامی دشت مجاور تلسط داشت و تا چند کیلومتری قابل رویت است. موقعیت مکانی این قطعه طوری انتخاب شده است که بر دشت مجاور تسلط کامل داشته باشد به صورتی که از فاصله چند کیلومتری آثار آن کاملا مشخص است. در پاییین قسمت شرقی این کوه زمین بایری می باشد که برخی معتقد هستند قبلا آب بشرویه برای کشاورزی در این زمین استفاده می شده است اما بعد ها چون زمین فعلی بشرویه را مساعد تر یافته اند جریان آب را تغییر داده اند.

قلعه دختر

دیواره های این قلعه روی پرتگاه های غیر قابل نفوذ بنا شده است،اتاقک هایی قبل از رسیدن به استحکامات برج وجود دارد  که با ساروج ساخت شده اند و بنظر می رسد آب انبار بوده است،تاسیسات موجود در قلعه شامل برج ها ،مخازن آذوقه،آبانبار،اتاق مخصوص استراحت نگهبانان و… می باشد.

قلعه دختر

طبق نظر کارشناس میراث فرهنگی شهرستان بشرویه این برج از لحاظ موقعیت شرایط استراتژیکی خاصی که داشته است که در دوره سلجوقیان توسط فداییان اسماعیله مورد استفاده قرار گرفت است.این احتمال نیز وجود دارد که قلعه حتی تا دوره افشاریه نیز مورد بهره‌برداری بوده است که این مورد نیاز به پژوهش بیشتر دارد.

قلعه دختر