تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

قلعه شاهدژ

قلعه شاهدژ ، یک اثر از دوران ساسانی است که در خراسان جنوبی در چند کیلومتری شهرستان نهبندان خودنمایی می کند.در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با این قلعه در شهرستان نهبندان بیشتر آشنا شوید.

قلعه شاهدژ

اجاره روزانه خانه در تهران

معرفی قلعه

این قلعه از آثار به جامانده دوره ساسانیان است که فقط چند کیلومتر فاصله با نهبندان دارد،شهرت قلعه به دوران اسماعیلیه برمیگردد.

منطقه قهستان و خراسان جنوبی از اول قرن چهارم تا اخر قرن هفتم هجری قمری  یک پناهگاه برای اسماعیلیان بوده و پیروان حسن صباح  برای مبارز و حکومت و خلافت عباسی شروع به ساختن قلعه زیاد کردند.

آنها به افرادی تعلیم می دادند که از جان خود بگذرند، نام این گروه را فداییان گزاشتند. این گروه در قلعه شاهدژ نهنبدان حضور داشتند.

قلعه شاهدژ

قلعه حدود 53272 متر مربع مساحت دارد و ارتفاع آن تا دریا آزاد 1410 متر است،از این قلعه به عنوان وسیع ترین قلعه کوهستانی شرق ایران و یک منطقه اقتصادی به شمار می رود.

این قلعه در دوره ساسانیان ساخته شده از اسماعیلیان در قرن پنجم این قلعه از شاه خریداری کردند،در قلعه بیش از 3000 نفر ساکن و زندگی میکردند.

محل قرار گیری قلعه استراژیک بود و محل عبور کاروان و چندین شهر به حساب می آمده است.

قلعه شاهدژ

قلعه شاهدژ کجاست؟

خراسان جنوبی/نهنبدان/6 کیلومتری نهبندان/نزدیکی روستا خوانشرف

وجه تسمیه نام قلعه

هر آنچه از قلعه باقی مانده است مربوط به بازسازی اسماعیلیان است،نام این قلعه اهالی محلی میگویند شاه دزد بود است

زیرا که صاحب آن فردی با نام شاه دزد بود که در جنگی بین رستم و او ، رستم پیروز میدان می شود و نام شاهدژ را در دوره اسماعیلیه بر روی آن می گذارد.

قلعه شاهدژ

معماری قلعه

این قلعه از دوبخش تشکیل شد است ملات دار و بدون ملات …

و معماری آن که با ملات ساخته شد ارتفاع و استحکام بیشتری به نسبت سایر بخش بنا دارد و شاه نشین قلعه محسوب می شود.قسمت بدون ملات ارتفاع کمی و سکونت فداییان و مدافع قلعه بود است،

بخش زیادی از قلعه بدون ملات ساخته شد است که شامل کوچه ها  معابر و … دیگر است که برای فداییان اسماعیل استفاده می شود.

قلعه شاهدژ

قسمت شاه نشین ،سقف آن به صورت ضربه پوش است ولی باقی سقف واحد های مسکونی با چوب و خاشاک پوشیده شده است.

در چهار گوشه برج های بلندی مشاهده می شود که امروز فقط یکی از آنها در ضلع جنوب غربی سالم مانده است،برج با معماری نیم دایره و ابعاد اندازه متفاوت  داراست.

در ورودی قلعه سنگ بزرگی که ماهرانه تراشید شده است قرار دارد،اتاقک هایی نیز برای نگهبان قلعه ساخته شده است.در هرکدام نیز دونفر جا می شوند. مصالح بکار رفته در قلعه نیز از آجر ملات است.

ثبت در لیست آثار ملی کشور

در دی ماه 1377 این قلعه با شماره 2262 به عنوان یک اثر تاریخی ملی در لیست قرار گرفت.

قلعه شاهدژ