تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

پارک ملی سوچی روسیه یکی از اولین پارک‌های ملی در کشور روسیه بوده و در قلمرو سوچی بزرگ واقع شده است. این پارک از مرزهای منطقه توآپسه، بین مصب رودخانه‌های شپسی و ماگری در شمال غربی تا مرزهای آبخازیا در جنوب شرقی و ساحل دریای سیاه تا حوضه آبخیز امتداد دارد. بیشتر قلمرو پارک توسط کوه‌هایی که توسط دره‌های رودخانه از هم جدا شده‌اند اشغال شده است. طبیعت زیبا و رشته‌کوه‌های آن سوچی را به یکی از جاذبه‌های گردشگری روسیه تبدیل کرده است. ادامه این مقاله را از مجله گردشگری هم اقلیم دنبال کنید.

منابع آبی پارک ملی سوچی

قلمرو پارک مملو از شبکه‌ای از رودخانه‌ها و نهرها است که از کوه‌ها سرچشمه می‌گیرند و به دریای سیاه می‌ریزند. رودخانه‌ها معمولاً کوهستانی با جریان‌های قوی و مناظر باشکوه هستند. آب منطقه سوچی عمدتاً از نزولات جوی و منابع زمینی تأمین می‌شود. تعداد کل رودخانه‌ها 40 است که بزرگ‌ترین آنها عبارت‌اند از Mzymta، Shakhe، Psou، Ashe، Psezuapse و Sochi رودخانه‌ها و نهرهای پارک دارای آبشارها و دره‌های زیبای متعددی هستند. آنها عمدتاً در بخش‌های بالایی رودخانه‌ها، در رودخانه‌های کوچک و شاخه‌های آنها یافت می‌شوند و ارتفاع آستانه آبشارها از 2 تا 72 متر متغیر است.

اجاره روزانه خانه در تهران

بلندترین آبشار Bezymyanniy (72 متر) در شاخه سمت راست رودخانه پسو قرار دارد. دومین آبشار مرتفع اورخوفسکی (33 متر) در شاخه سمت راست رودخانه سوچی قرار دارد. در کل این پارک حدود 70 آبشار دارد. قلمرو پارک ملی سوچی روسیه معروف است و از دیرباز به خاطر چشمه‌های معدنی آن شناخته شده است. ترکیب شیمیایی آنها بسیار متنوع است، به عنوان مثال سولفید هیدروژن، ید برم، آب‌های معدنی رادون و نارزان معروف (آب ذوب شده از یخچال‌های طبیعی غنی شده از مواد معدنی و نمک‌های حیاتی) وجود دارد. بسیاری از چشمه‌های آب‌معدنی دارای خواص درمانی بوده و از دیرباز در بین اهالی و مهمانان منطقه بسیار محبوب بوده است. معروف‌ترین آنها هیدروژن سولفید در ماتسستا است که در کنار  چشمه‌هایی که در چژیژپس و کراسنایا پولیانا هستند، نام برده می‌شود.

پارک ملی سوچی روسیه

گیاهان و جانوران در پارک ملی سوچی روسیه

گنجینه اصلی پارک ملی سوچی جنگل‌های کوهستانی با زیبایی منحصر به فرد و غنای گیاهی است که 94.1 درصد از مساحت را به خود اختصاص داده‌اند. صدها گونه از درختان مختلف در اینجا رشد می‌کنند. منطقه وسیعی را جنگل‌های راش، درختان بلوط و درختان شاه بلوط اروپایی پوشانده است. اینجا در محیط طبیعی خرس قهوه‌ای، قلیس، گربه‌های جنگلی، گرگ، مارتین، گوزن قرمز، گاو وحشی با نام مستعار گاومیش اروپایی (که قبلاً در انجیل از آن‌ها تک شاخ یاد می‌شد) زندگی می‌کنند. دنیای پرندگان و خزندگان در پارک ملی سوچی روسیه نیز شگفت‌انگیز است.

گونه‌های کمیاب ماهی را می‌توان در رودخانه‌های این منطقه یافت. هدف اصلی پارک آموزش مردم و تشویق به احترام به طبیعت و گونه‌های در حال انقراض حیوانات و پرندگان است. این پارک ملی در حال اجرای برنامه‌ای برای احیای جمعیت پلنگ غرب آسیا در طبیعت است. در سال 2013، برای اولین‌بار در روسیه، یک جفت پلنگ فرزندان خود را در اسارت به دنیا آوردند.

جانوران در پارک ملی سوچی روسیه

اقلیم پارک ملی سوچی روسیه

پارک ملی سوچی را می‌توان از نظر تنوع زیستی غنی، تعداد گونه‌های باقی‌مانده و بومی، گستره و تنوع مناظر به‌عنوان یک پیشرو در سیستم مناطق حفاظت شده فدراسیون روسیه نامید. آب‌وهوای نیمه گرمسیری این پارک به دلیل عرض جغرافیایی و نفوذ دریای سیاه و نزدیکی رشته‌کوه قفقاز شرطی است. از ساحل تا کوهستان، میانگین دمای ماهانه و سالانه هوا 0.5 درجه سانتیگراد با افزایش ارتفاع هر 100 متر کاهش می‌یابد. میانگین دما در روستای لازاروسکویه (بخش شمالی ساحل) در ژانویه حدود 5 درجه سانتیگراد، در جولای 23 درجه سانتیگراد است در حالی که در سوچی (بخش جنوبی پارک) به ترتیب 7 و 25 درجه سانتیگراد است. حداقل مطلق دما در سواحل می‌تواند تا 15 درجه سانتیگراد و در کوه‌ها تا 30 درجه سانتیگراد کاهش یابد.

اقلیم پارک ملی سوچی روسیه

کوه‌ها و توده‌های کوهستانی

بعد از معرفی پارک ملی سوچی روسیه و آشنایی با گونه‌های جانوری، اقلیم و شرایط جوی نوبت به آشنایی با کوه‌ها و رشته‌کوه‌های پارک ملی سوچی می‌رسد. این پارک کوه‌های زیبا و سرسبزی دارد که توجه گردشگران  زیادی را به خود جلب کرده و جزو جاذبه‌های توریستی پارک ملی سوچی هستند.

رشته‌کوه Aibga

رشته کوه Aibga یک رشته کوه در شرق کراسنایا پولیانا، در نزدیکی مرز آبخازیا است، بنابراین تا حدودی در پارک ملی سوچی قرار دارد. این رشته کوه از چهار قله اصلی تشکیل شده است، قله Aibga I (2391 متر)، قله Aibga II (2450 متر)، قله Aibga III (2462 متر) و هرم سیاه قله. بلندترین نقطه رشته کوه آیبگا، کوه ستون سنگی (2509.7 متر) است که در 5.5 کیلومتری جنوب شرقی قله III Aibga قرار دارد. دامنه‌های شمالی در بالای رشته کوه آیبگا، شیب‌دار و پرشتاب هستند، زیرا از گودال‌های متقاطع شکل که توسط یخچال‌های باستانی به اصطلاح کارس شکل گرفته‌اند، بریده شده‌اند.

شما می‌توانید کوه هرم سیاه (2375 متر) را با شکوه کامل از کراسنایا پولیانا ببینید. این قله به دلیل شکل منظمش بین کوهنوردان محلی محبوب است. در دامنه‌های شمالی این رشته کوه که در پارک ملی سوچی روسیه قرار دارد، پیست‌های اسکی به نام‌های آلپیکا سرویس، چرخ فلک کوهستانی و رزا خوتور وجود دارد. بلندترین نقطه شهر سوچی کوه آگپستا (3256 متر) در خط الراس جانبی جنوبی رشته کوه آیبگا قرار دارد.

رشته‌کوه Aibga

رشته‌کوه آچیشخو

رشته‌کوه آچیشخو یا «کوه‌های اسب» که به زبان آبخازی ترجمه شده است، در نسخه دیگر «کوه‌های بز» است، رشته‌کوهی در قفقاز غربی، واقع در منطقه کراسنودار روسیه است. قله‌های اصلی این رشته‌کوه عبارت‌اند از Achishkho Main (2391.4 متر)، در 10 کیلومتری شمال غربی کراسنایا پولیانا Achishkho I شرقی (2321.4 متر)، Achishkho II شرقی (2363.2 متر)، Achishkho غربی (2317.7 متر) و Horse Head (2159.0 متر). این محدوده از شیل رسی و سنگ توفی آتشفشانی تشکیل شده است.

چشم‌انداز خط الراس با نقش‌برجسته یخ‌بندان باستانی و دریاچه‌های خط الراس از جمله دریاچه‌های کارست مشخص می‌شود. در دامنه‌ها، آبشارهای خیره‌کننده‌ای از جمله آبشارهای آچیپسینسکی در قسمت بالای رودخانه آچیپسا وجود دارد. دامنه‌های آچیشخو پوشیده از جنگل‌های پهن‌برگ و عمدتاً راش است. درختان صنوبر زیادی در شمال و چمنزارهای کوهستانی در بالای آن نیز وجود دارد.

رشته‌کوه آچیشخو

پیست‌های اسکی سوچی

برای علاقه‌مندان به اسکی و اسنوبرد، 3 پیست اسکی بزرگ در نزدیکی پارک ملی سوچی روسیه وجود دارد که در شمال منطقه آدلر در منطقه کراسنایا پولیانا قرار دارند.

1.کراسنایا پولیانا: 30+ کیلومتر (19+ مایل) شیب و 10+ تله اسکی

2.گازپروم: 50+ کیلومتر (31+ مایل) پیست و 20+ تله اسکی

3.روزا خوتور: 100+ کیلومتر (62+ مایل) دامنه و 25+ تله اسکی

1.کراسنایا پولیانا

Krasnaya Polyana متعلق به قلمرو پارک ملی سوچی است. این روستای دیدنی با تاریخ غنی و شرایط طبیعی منحصربه‌فرد در دهانه میانی رودخانه مزیمتا در 38 کیلومتری ساحل دریای سیاه و در ارتفاع حدود 500 متری از سطح دریا واقع شده است. این شهر در 64 کیلومتری جنوب شرقی سوچی مرکزی واقع شده است. کراسنایا پولیانا یک منطقه مسکونی است که در امتداد رودخانه مزیمتا امتداد دارد و به چندین منطقه اداری از جمله خود کراسنایا پولیانا (مرکز)، شهرک‌های استو سادوک و روزا خوتور تقسیم شده است. موقعیت روستا واقعا دیدنی است. دره رودخانه مزیمتا حوضه‌ای منحصربه‌فرد را تشکیل می‌دهد که توسط کوه‌های مرتفع احاطه شده است.

Krasnaya Polyana دارای آب‌وهوای معتدل، پوشش گیاهی متنوع، هوای کوهستانی تمیز، چشمه‌های معدنی و دریای گرم است. کراسنایا پولیانا میزبان XXII بازی‌های المپیک و پارالمپیک زمستانی در سال 2014 بود. این دوره از بازی‌های المپیک و پارالمپیک زمستانی احتمالاً اولین بازی‌های المپیک زمستانی در آب‌وهوای نیمه گرمسیری بود.

کراسنایا پولیانا

2.پیست اسکی گازپروم

گازپروم در زمستان مخصوص اسکی و اسنوبرد است، اما زندگی در اینجا با از بین رفتن برف متوقف نمی‌شود. در تابستان، پیست اسکی گازپروم طیف وسیعی از خدمات توریستی را نیز ارائه می‌دهد. یک مرکز تفریحی، یک مرکز بهداشتی، یک پایگاه ورزشی و تمرینی در این منطقه وجود دارد. همچنین دارای یک پارک آبی تمام فصل، یک مرکز سرگرمی، سینما و یک میدان یخی است.

پیست اسکی گازپروم

3. رزا خوتور

رزا خوتور یک استراحتگاه کوهستانی واقع در پارک ملی سوچی روسیه است که در تمام طول سال در دامنه‌های شمالی، شمال شرقی و جنوبی کوه آیبگا واقع شده است. بلندترین نقطه رزا خوتور 2509 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این استراحتگاه در مجموع دارای 29 گوندولا، صندلی، طناب بکسل و بالابر نوار نقاله است. استراحتگاه رزا خوتور محل پارک المپیک اکستریم با پارک اسنوبرد و مرکز فری استایل است.

در این استراحتگاه 102 کیلومتر پیست با دشواری‌های مختلف وجود دارد. اختلاف ارتفاع 1534 متر است. 28 تله اسکی در این استراحتگاه وجود دارد که می‌تواند ده‌ها هزار نفر را در روز جابه‌جا کند. میانگین سرعت بالابرهای اسکی حداقل 6 متر بر ثانیه است. سیستم فعلی برف مصنوعی پیست رزا خوتور بزرگ‌ترین سیستم در اروپا است. با توجه به این سیستم نوآورانه برفی، فصل اسکی بسته به ارتفاع پیست تا 180 روز در سال ادامه دارد. پیست‌های اسکی در دامنه‌های شمالی رشته‌کوه Aibga قرار دارند و می‌توانند به طور هم‌زمان میزبان مسابقات در تمام رشته‌های اسکی کوهستانی باشند.

نتیجه سخن

همان‌طور که گفتیم پارک ملی سوچی روسیه یکی از جاذبه‌های مهم توریستی و گردشگری این کشور است که به دلیل پیست‌های اسکی استاندارد و حرفه‌ای به محلی برای میزبانی بازی‌های زمستانی نیز تبدیل شده است. پارک ملی سوچی به دلیل آب‌وهوایی متعادل و طبیعت بکر و اقامتگاه‌های بسیار لاکچری یک انتخاب مناسب برای توریست‌ها، دوستداران طبیعت و کوه‌نوردی و علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی است.