تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

آرامگاه ابوعلی سینا در همدان

استان همدان یکی دیگر از استان های دیدنی ایران است که در سمت غرب کشور قرار دارد.با توجه به اینکه همدان در زمان های گذشته به عنوان پایتخت و تمدن ایران شناخته می شد جاذبه های گردشگری زیادی در آن وجود دارد که هر گردشگری را به سمت خود فرا می خواند.اغلب این جاذبه ها تاریخی هستند و جزو برترین جاهای دیدنی ایران به حساب می آیند.در این مطلب از هم اقلیم قصد داریم درباره آرامگاه ابوعلی سینا صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

آشنایی با ابوعلی سینا و آرامگاه او در همدان

بیشتر ما ایرانی ها نام ابوعلی سینا را بارها شنیده ایم و با او آشنایی داریم.ابوعلی سینا یکی از دانشمندان مهم ایرانی بود که شهرت جهانی داست و آرامگاه او در استان همدن قرار دارد که همین موضوع باعث جذب گردشگران خارجی به این استان شده است.

اجاره روزانه خانه در تهران

آرامگاه ابن سینا

دانشمندان و انسان های بزرگ زیادی در ایران زندگی می کردند و نام ایران را در جهان درخشان می کردند که یکی از آن ها ابوعلی سینا بود.شهرت او به قدری زیاد بود که در کشورهای غربی به او لقب امیر پزشکان را داده اند.پس از اینکه او از دنیا رفت مقبره ای برای او در شهر همدان ساخته شد که اکنون یکی از جاذبه های گردشگری همدان به شمار می رود.

آرامگاه ابوعلی سینا امروزه یکی از نمادهای شهر همدان به حساب می آید و نشان از تمدن و فرهنگ و دانش ایرانیان دارد.بنای این آرامگاه در مرکز شهر و یکی از میادین اصلی قرار دارد.


همچنین بخوانید : تخت جمشید کجاست


جنس ستون های این آرامگاه از سنگ گرانیتی است و نمای جالب و زیبای آن باعث شده تا ابهت ویژه ای به شهر همدان داده شود.زمینی که آرامگاه ابوعلی سینا در آن ساخته شده دارای حدود 3090 متر مربع مساحت است و زیربنای آن نیز حدود 1792 متر مربع می باشد.همچنین این بنا در سال 1376 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و از آن زمان به عنوان یکی از اصلی ترین جاذبه های شهر همدان شناخته می شود.

آرامگاه ابوعلی سینا

معماری آرامگاه ابوعلی سینا

همانطور که گفتیم ستون های بنای آرامگاه از سنگ های گرانیتی ساخته شده است.این بنا به سبک های ایران باستان و ایران بعد از اسلام ساخته شده و المان هایی که در ساخت آن استفاده شده از برج گنبد قابوس الهام گرفته شده است.همچنین آب نمای آن نیز تحت تاثیر حوض خانه های سنتی ساخته شده و جلوه زیبایی به فضای آرامگاه بخشیده است.

معمار این بنای زیبا شخصی به نام مهندس سیهون بود که در ساخت آن از نشانه هایی از عصر ابوعلی سینا و تکامل فناوری های جدید استفاده کرد.این مهندس خلاق در بخش زیرین آرامگاه نمایی از بناهای مصر،یونان و ایران قدیم را نشان داده و در قسمت بالایی نیز روش معماری گنبد قابوس نشان داده شده است.

یکی از تفاوت های آرامگاه ابوعلی سینا با گنبد قابوس تعدد ستون هایی است که در این دو بنا قرار گرفته است.آرامگاه ابوعلی سینا دارای 12 ستون و گنبد قابوس دارای 10 ستون است که هر کدام دلیل خاص خود را دارند.12 ستونی که در آرامگاه ابوعلی سینا قرار دارد نشان دهنده 12 دانشی هستند که ابوعلی سینا بر آن ها مسلط بود.

آرامگاه بوعلی سینا

بخش های آرامگاه ابوعلی سینا در همدان

این آرامگاه شامل چند بخش مختلف است که می توانید از آن ها بازدید کنید.بخش های آن عبارتند از : مقبره ها،تندیس ابن سینا،کتابخانه،موزه ابن سینا و محوطه آرامگاه که هرکدام از آن ها جذابیت های خاص خود را دارند و بازدید از آن ها توصیه می شود.به عنوان مثل در بخش کتابخانه حدود 8 هزار جلد کتاب داخلی و خارجی وجود دارد که مربوط به آثار ابن سینا و سایر شعرا و نویسندگان همدانی می باشند.


همچنین بخوانید : مقبره کوروش بزرگ


آدرس : شهر همدان،میدان بوعلی سینا

زمان بازدید : هر روز به غیر از روزهای تعطیل رسمی از ساعت 08:30 الی 17:00

قیمت بلیت آرامگاه ابوعلی سینا : برای اتباع ایرانی 3000 تومان و برای اتباع خارجی 20000 تومان

موزه ابن سینا