تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

 تخت جمشید

 در این مقاله از مجله سفر و گردشگری هم اقلیم شما را با تخت جمشید که یکی از آثار باستانی ایران و شیراز است .آشنا خواهیم کرد در ادامه با ما همراه باشید.

اجاره روزانه خانه در تهران

کشور عزیزمان ایران دارای اماکن تاریخی بسیار زیادی است که پرداختن به زیبایی ها و عظمت آن ها همواره جالب بوده است.یکی از اماکن دیدنی و تاریخی ایران تخت جمشید نام دارد که قطعا تا کنون بارها نام آن را شنیده اید.این بنا به دستور داریوش شاه هخامنشی ساخته شد و تا امروز نیز جذابیت خود را حفظ کرده است.با هم اقلیم همراه باشید تا با تخت جمشید بیشتر آشنا شویم.

تخت جمشید کجاست؟

تخت جمشید به معنای امروزی ” پارسَه ” می شود.آنگونه که در منابع آمده است ساخت تخت جمشید 25 قرن پیش شروع شد و پس از مرگ داریوش جانشینان او ساخت این بنا را ادامه دادند و آن را تکمیل کردند.طبق بررسی های صورت گرفته در ساخت این بنا تعداد زیادی کارگر – تنقاش – معمار و استاد در نقش داشته اند که علاوه بر دریافت حقوق از مزایای بیمه کارگری نیز بهره می بردند.

وسعت کاخ های تخت جمشید 125 هزار متر مربع است و در روی سکویی به ارتفاغ 8 تا 18 متر مربع قرار گرفته است.از کاخ های مهم و رسمی تخت جمشید می توان به کاخ دروازه ملل – خزانه شاهی –و دژ و باروی حفاظتی اشاره کرد که هر کدام در نوع خود بسیار زیبا هستند.

یکی از کاخ های ساخته شده در تخت جمشید کاخ تچر می باشد که آن هم به دستور داریوش کبیر ساخته شد و گفته می شود که این کاخ کاخ اختصاصی او بوده است.قسمت اصلی کاخ توسط داریوش و پلکان سنگی جنوبی توسط خشایار ساخته شده است.دو اتاق در شمال که هر یک از آن ها چهار ستون داشتند و یک ایوان هشت ستونی در جنوب این کاخ را تشکیل می دادند.

تخت جمشید کجاست؟

از مهمترین ویژگی های این کاخ هماهنگی وی زیبایی خاص بین اجزای آن است که نشان می دهد این کاخ با هنر خاص و به دستان متخصصان معماری ساخته شده است.وجود سنگ های صیقل خورده و ستون های محکم به این کاخ جلوه ی بسیار ویژه ای بخشیده.

احتمال داده می شود که ستون های این کاخ از چوب بوده است ولی در حال حاضر هیچ اثری از آن ها نیست.در ورودی های این کاخ سرباز های نیزه دار و در داخل تالار داریوش بزرگ به همراه خدمه اش حضور داشتند.اتاق های این کاخ با کف پوشی از فرش قرمز پوشانده شده بود. گفتنی است که این کاخ زیبا در زمان اردشیر سوم تکمیل شد و به طور کامل مورد استفاده قرار گرفت.

 خوشبختانه امروزه و پس از گذر تقریبی 2500 سال این منطقه هنوز هم عظمت خود را دارد و دیدن آن برای همه گردشگران جذاب است.امیدواریم از این مطلب خوشتان آمده باشد.بسیار خرسند می شویم اگر در مورد تخت‌جمشید و این مطلب دارید با ما در میان بگذارید.

تخت جمشید کجاست ؟

تخت جمشیددر ۵۷ کیلومتری شمال شیراز قرار داد و بر خلاف آنچه اغلب می‌پندارند، نه در محدوده‌ی شهر شیراز که در حوزه‌ی شهرستان «مرودشت» واقع شده است.

این اثر باستانی در دامنه‌ی کوهی موسوم به «کوه رحمت» جای گرفته است. مرودشت در فاصله‌ی ۴۰ کیلومتری شیراز به سمت اصفهان قرار گرفته دارد. فاصله‌ی مرودشت از تهران حدود ۹۳۰ کیلومتر است. در شمال شهر مسیر ۷ کیلومتری خیابان پرسپولیس را بپیمایید تا به آن برسید.