تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

در روزهای تعطیل به خصوص روزهای زیبای عید در فصل بهار هیچ چیز مانند گردش در طبیعت و دیدن مناظر طبیعی و زیبا حال آدم را خوب نمی‌کند. مناطق روستایی سرسبز بسیاری در ایران وجود دارد که می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای سفر و گشت و گذار باشند. همچنین روستاهایی که در اطراف شهر تهران قرار دارند، می‌تواند نظر شما را به عنوان یک گردشگر به خود جلب کنند. ممکن است با شنیدن نام شهر تهران اولین چیزی که به ذهنتان می‌آید دود و ترافیک آزاردهنده آن باشد. اما برخلاف تصور بسیاری از مردم، شهر تهران نیز دارای مناظر و مناطق زیبایی است که در نوع خود بی نظیر هستند. روستای سنگان تهران یکی از این روستاها است، که منطقه‌ای بسیار زیبا و کوهستانی است و هر ساله تعداد زیادی گردشگر از سراسر ایران و حتی خارج از کشور برای دیدن مناظر چشم نواز و منحصر به فردی که دارد، به آن سفر می‌کنند.

اگر برای سفر دچار سردرگمی شده‌اید و نمی‌دانید در تعطیلات خود به کجا سفر کنید، تا انتهای این مقاله با مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید تا یکی از بهترین مناطق گردشگری ایران را به شما معرفی کنیم.

اجاره روزانه خانه در تهران

روستای سنگان تهران کجا است؟

این روستا در شمال غرب تهران، کمی بالاتر از روستای سولقان و در میان رشته کوه‌های البرز واقع شده است. ارتفاع آن نیز ۲۱۰۰ متر از سطح دریا تلقی می‌شود. روستای سنگان دارای چندین منطقه دیدنی است که به عنوان اثر ملی در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده‌اند. از جمله این مناطق می‌توان به آبشار، درخت چند هزار ساله امام ‌زاده قاسم، سبد سنگونی صنایع دستی سنگان اشاره کرد.

روستای سنگان تهران
تصویر از سایت کجارو

روستای زیبای سنگان به ۳ محله، محله پایین، محله وسط باغدره و محله بالا، تقسیم می‌شود. هر کدام از این محله‌ها متبرک به پیکر پاک یک امام ‌زاده است که هر سه آن‌ها به امامزاده‌های سه گانه معروفند. امام ‌زاده سید علاالدین در محله پایین، امام ‌زاده عماد الدین در محله وسط و امام‌ زاده قاسم نیز در محله بالا دفن شده‌اند. لازم به ذکر است که برای رسیدن به امام‌ زاده علاالدین در محله پایین ابتدا باید به سمت جنوب روستا حرکت کنید. محلی که این امام‌ زاده در آن واقع شده مملو از باغ‌های زیبا است.

امکانات موجود در روستای سنگان تهران

درست است که این روستا بافتی تاریخی دارد اما دارای امکاناتی همچون آب تصفیه، برق و تلفن نیز هست. از دیگر امکانات اولیه روستای سنگان تهران می‌توان به یک مرکز بهداشت کوچک و همچنین یک پمپ بنزین در ۷ کیلومتری این روستا اشاره کرد. البته چند رستوران زیبا و سنتی نیز در مرکز آن واقع شده که در همه فصول آماده پذیرایی از مهمانان عزیز هستند. اما توجه داشته باشید که در اطراف آبشار هیچ ‌گونه امکانات خاصی وجود ندارد و نیاز است که شما قبل از بازدید از آن، تمامی وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنید.

زبان مردم روستای سنگان تهران

زبان مردم این روستا تاتی است. زبان تاتی گویشی بسیار شیرین و تاریخی است که ریشه آن به قوم ماد برمی‌گردد. این زبان در طول تاریخ، زبان اصلی بسیاری از قوم‌ها و شهرهای ایران بوده است. از بین این شهرها می‌توان به قزوین، طهران قدیم و کرج اشاره کرد. همچنین می‌توان گفت که زبان تاتی شبیه زبان‌های تالشی و مازنی نیز هست. حفظ این زبان توسط روستاییان و بومیان روستای سنگان، نشان دهنده عشق این مردم به فرهنگ باستانی ایران است. چرا که همگی آن‌ها در حفظ سنت‌ها و زبان تاریخی و قدیمی ایران کوشیده‌اند و در این مسیر موفق بوده‌اند.

روستای سنگان تهران

شغل مردم روستای سنگان تهران

اکثر روستاییان مهمان نواز سنگان، به شغل باغداری مشغولند. جالب است بدانید که از ابتدا این شغل مردم این روستا نبوده است. بلکه شخصی به نام ناصر خان اویسی فرزند خلف عیسی خان، باغداری مدرن را فرا گرفت و سپس آن را به اهالی روستا آموخت.

از این رو روستای سنگان تهران دارای باغ‌های بزرگ و آبادی است که منظره شگفت انگیزی را، به خصوص در بهار و هنگام شکوفه زدن درختان، به وجود می‌آورد. محصول این باغ‌ها معمولا گردو، گیلاس، هلو، آلبالو، زرد آلو و سیب است. این روستا دارای ریواس‌های فوق العاده معروفی نیز هست. علاوه بر آن گلپر، سماق، زرشک هم جز گیاهانی است که در این روستا بخشی از محصولات کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهد.

جاذبه‌های دیدنی روستای سنگان تهران

به طور کلی روستای سنگان دارای ۳ محله است اما بومیان این روستا، آن را به ۶ منطقه کوچک تقسیم بندی می‌کنند. این مناطق سنگان پایین، سنگان میانی یا ده میان، سنگان بالا یا ده سر، باغ ‌دره، دره ‌تک و سنگان نو نام دارند. در منطقه سنگان پایین یک بنای تاریخی زیبا وجود دارند. این بنای تاریخی در واقع سنگ نوشته‌هایی است که بر روی سنگ قبرهای یک دیوار قدیمی واقع شده و قدمت آن تقریبا به ۷۵۰ سال قبل از دوره ایلخان برمی‌گردد.

این بنا در دوره صفویه، که دین تشیع تبدیل به مذهب اصلی مردم شد، احداث گردید. معماری زیبا و منحصر به فرد آن، گواهی بر فرهنگ غنی و ذوق لبریز ایرانیان قدیم است. لازم به ذکر است که در مقابل این دیوار سنگ قبرهایی وجود داشت که مردم آن را مربوط به پیروان مذهب زرتشت می‌دانستند. اما اکنون اثری از آن‌ها باقی نمانده است.

روستای سنگان تهران

از بین ۳ محله این روستا، محله پایین از قدمت بیشتری برخوردار است. همچنین این محله دروازه ورود به روستای سنگان تهران نیز هست. قدمت برخی از سنگ قبرهای موجود در این محله به بیش از ۲۰۰۰ سال نیز می‌رسد که نشان‌گر تاریخی بودن این روستا است.

مهم‌ترین جاذبه گردشگری این روستا، آبشار دیدنی و جذاب آن است. این آبشار در فصل زمستان یخ زده و نمایی بسیار زیبا را به نمایش می‌گذارد. از این رو به آن کوه یخ نیز می‌گویند. آبشار کوه یخ ارتفاعی حدود ۲۵۷۵ متر بالاتر از سطح دریا دارد و در فصول گرم سال، به خصوص فروردین و اردیبهشت، پر آب بوده و دارای منظره‌ای بی نظیر و بکر است. این آبشار بیشترین ارتفاع را در بین آبشارهای استان تهران دارد. همچنین در زیر آن رودخانه فصلی سنگان واقع شده که دارای دوازده کیلومتر طول است. این رودخانه، یک رودخانه آبرفتی است که از کوه کرکو واقع در ۳۵ کیلومتری شمال غرب تهران نشات گرفته و پس از گذشتن از روستای سنگان تهران و باغ‌های آن به رودهای سولقان و کن می‌ریزد.

آبشار روستای سنگان تهران

برای سفر و دیدن این آبشار زیبا ابتدا باید مسیری را با وسیله نقلیه خود تا امامزاده بروید. سپس به محلی به نام باغدره می‌رسید. مسیری که پس از باغدره در پیش رو دارید به هیچ عنوان ماشین‌رو نیست و باید برای رسیدن به آبشار حدود یک ساعت و نیم پیاده ‌روی کنید.

اما نگران خستگی در طول پیاده ‌روی  این مسیر نباشید. چرا که در مسیر منتهی به آبشار باغ‌های زیبای میوه، از جمله باغ‌های گیلاس و آلبالو‌، قرار دارد. اگر در فصل بهار به آبشار بروید، شکوفه‌های سفید و صورتی بر روی درختان منظره‌ای فراموش نشدنی برای شما می‌سازند و همچنین اگر در فصل تابستان به آن‌جا سفر کنید ‌می‌توانید از باغدار، با قیمتی پایین‌تر از بازار، میوه خریداری کنید. علاوه بر این‌ها یک غار در کنار آبشار وجود دارد که توسط یکی از روستاییان در دل کوه حفر شده است. آن‌جا می‌تواند استراحتگاه خوبی برای شما باشد. خود این غار نیز دارای داستان بسیار جالبی است.

روستای سنگان تهران

این غار که با نام غار بیوک آقا شناخته می‌شود، ۵۰ سال پیش توسط همین نام حفر شد. هیچ‌کس از قصد و غرض او برای کندن این غار خبر ندارد. شاید او هم مانند فرهاد کوه‌کن در پی دلدادگی این غار زیبا را کنده باشد، شاید هم به دنبال ساخت مکانی برای تنهایی و خلوت خود بود! بیوک برای حفر این غار از ۷۵ قلم فولادی استفاده کرد اما کسی نمی‌داند چه مدت طول کشید تا او به نتیجه دلخواه‌ش برسد.

موقعیت جغرافیایی روستای سنگان تهران

برای سفر از تهران به سنگان باید حدود یک ساعت و بیست دقیقه با اتومبیل رانندگی کنید. بعد از پشت سر گذاشتن باغ‌ها شیب مسیر کم کم افزایش می‌یابد. رسیدن به این مناطق مرتفع نشان دهنده نزدیک شدن شما به آبشار معروف روستای سنگان تهران است. چرا که مسیری که از آن عبور می‌کنید در واقع مانند یک دیوار سنگی در دل کوه است و باعث به وجود آمدن آبشار سنگان می‌شود.

پوشش گیاهی و جانوری روستای سنگان تهران

همانطور که پیش‌تر گفتیم این روستا دارای پوشش گیاهی غنی و زیبایی است و شما نمی‌توانید با دیدن آن شور و هیجان خود را پنهان کنید. رنگ‌های زیبا و متنوع درختان سنگان در فصل بهار تحسین شما را بر می‌انگیزد. در اطراف آبشار سنگان مملو از ریواس‌های تر و تازه است و شما می‌توانید با داشتن اطلاعات کمی از این گیاه آن‌ها را به راحتی چیده و مصرف کنید. در این منطقه حیوانات بومی بامزه‌ای نیز وجود دارد که شما را وادار می‌کنند ساعت‌ها بنشینید و بازیگوشی و شیطنت آن‌ها را تماشا کنید. از حیواناتی که در اطراف روستای سنگان تهران زندگی می‌کنند می‌توان به بز کوهی، کبک، تیهو، کل، قوچ وحشی، روباه، کفتار، گرگ و پلنگ اشاره کرد.

کلام آخر

در این مقاله به طور کامل درباره روستای سنگان تهران صحبت کردیم و تمامی جاذبه‌ها و ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار دادیم. با تمام مواردی که گفته شد اگر بگوییم که این روستا یکی از گنجینه‌های با ارزش کشورمان است، مبالغه و اغراق نکرده‌ایم. پس اگر علاقمند به تاریخ و فرهنگ ایران و همچنین عاشق طبیعت و طبیعت گردی هستید، این روستای زیبا و تاریخی را از دست ندهید.