تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

یکی از موضوعاتی که اغلب علاقه‌مندان به زندگی در ترکیه درباره آن دچار سردرگمی می‌شوند، تفاوت شهروندی و اقامت دائمی است. حتی برخی از افراد این دو مورد را با هم اشتباه می‌گیرند و تصور می‌کنند اقامت دائم، همان شهروندی است؛ در حالی که این طور نیست!

اگر دوست دارید یک بار برای همیشه تفاوت اقامت دائم و شهروندی ترکیه را یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه‌ این مطلب با ما همراه باشید.

اجاره روزانه خانه در تهران

 تفاوت شهروندی و اقامت دائم در ترکیه

انواع روش‌های اقامت در ترکیه؛ اقامت توریستی و اقامت دائمی

برای مهاجرت به ترکیه مسیرهای مختلفی وجود دارد؛ یکی از این مسیرها گرفتن اقامت است. اقامت در ترکیه با 2 روش اقامت توریستی (موقت) و اقامت دائم دریافت می‌شود که در ادامه با شرایط هر کدام آشنا می‌شویم:

·         اقامت موقت یا توریستی و شرایط آن

مدت زمان اقامت توریستی یا موقت فقط به مدت 6 ماه و غیر قابل تمدید است. هر مهاجری که وارد ترکیه می‌شود، از هر دوره 180 روزه می‌ تواند 90 روز را بدون ویزا در این کشور زندگی کند. ولی اگر شما تصمیم داشته باشید که کل 6 ماه را در ترکیه بمانید، باید تا قبل از اتمام 3 ماه اول اقامت، برای دریافت ویزا اقدام کنید.

دریافت اقامت توریستی، بعد از ورود به ترکیه و با ارائه قرارداد اجاره محضری خانه انجام می‌شود. یعنی پس از ورود به ترکیه باید یک خانه یا آپارتمان اجاره کرده باشید تا اقامت موقت شما تائید شود. فراموش نکنید که بازه زمانی 6 ماهه اقامت توریستی، دقیقاً از روز اولی که وارد ترکیه می‌شوید و در حال استفاده از 3 ماه اقامت بدون ویزا هستید، محاسبه می‌شود.

·         اقامت دائمی و شرایط دریافت آن

پس از اتمام 6 ماه اقامت توریستی، یا باید برای دریافت اقامت دائم اقدام کنید یا اخذ پاسپورت و شهروندی. بهترین و مطمئن ترین روش برای گرفتن اقامت دائم، خرید ملک یا آپارتمان با هر مبلغی (مبالغ کمتر از 400 هزار دلار) است. در واقع برای دریافت اقامت دائم مهم نیست که مبلغ سرمایه گذاری شما چقدر است، چون درخواست اقامت دائمی دارید نه شهروندی و پاسپورت ترکیه.

اما در صورتی که بخواهید در آینده‌ی نزدیک اقامت دائمی خود را به شهروندی تبدیل کنید، قوانینی وجود دارد که باید طی 5 سال اول اقامت خود به آنها متعهد باشید. البته، دولت ترکیه به دلیل افزایش چشمگیر درخواست‌های مهاجران برای دریافت اقامت دائمی از طریق خرید خانه یا آپارتمان و تمدید ۵ سال اقامت ملکی، مناطقی که با خرید خانه اقامت ملکی در آنها داده می‌شد، محدودتر کرده است. در ادامه‌ی مطلب حتما این مناطق را به شما معرفی می‌کنیم.

انواع روش‌های اقامت در ترکیه

اخذ پاسپورت و شهروندی ترکیه؛ شما دیگر یک شهروند ترک هستید!

شما با دریافت پاسپورت و شهروندی ترکیه، شهروند این کشور و یک فرد ترک محسوب می‌شوید و امکان استفاده از کلیه امکانات رفاهی، شغلی و مالی این کشور، امکانات درمانی که به صورت رایگان به شهروندان ترک ارائه می‌شود، شرکت در انتخابات، سفر به 70 کشور دنیا بدون ویزا و دریافت Turkuaz Card و Turquoise Card برای شما فراهم می شود.

برای دریافت پاسپورت ترکیه باید مبلغ سرمایه گذاری شما حداقل 400 هزار دلار باشد. این مبلغ قبلاً 250 هزار دلار بود، ولی براساس قانونی که در روز 12 آوریل 2022 توسط دولت ترکیه به تصویب رسید، شرایط ارائه‌ پاسپورت و شهروندی ترکیه با خرید ملک به 400 هزار دلار افزایش یافت. جالب است بدانید، در مورد خرید ملک برای دریافت پاسپورت، شما هیچ محدودیتی در انتخاب شهر یا محله مورد نظرتان برای زندگی ندارید و می‌توانید از هر منطقه‌ای که دوست دارید، خانه یا آپارتمان بخرید.

انواع روش‌های اقامت در ترکیه

تفاوت‌های اساسی شهروندی ترکیه و اقامت دائم

اکنون که با اقامت دائم و شهروندی ترکیه به خوبی آشنا شدید، برویم سراغ بررسی تفاوت‌های این دو روش برای مهاجرت به ترکیه. به طور کلی اقامت دائم و شهروندی ترکیه در 4 مورد با هم تفاوت دارند که در ادامه توضیح می دهیم:

1.      تفاوت در مبلغ سرمایه گذاری

برای دریافت پاسپورت و شهروندی مبلغ سرمایه گذاری ما باید حداقل 400 هزار دلار باشد. یعنی قیمت ملک یا آپارتمانی که می‌خریم باید 400 هزار دلار یا بیشتر باشد. ولی در مورد اقامت دائم، مبلغ سرمایه گذاری در شهرهای بزرگ ترکیه نظیر استانبول، ازمیر، آنتالیا و… باید حداقل 75 هزار دلار باشد. یعنی کارشناسی ملک آنها حداقل 75 هزار دلار باشد. ولی اگر ارزش ملک کمتر از 400 هزار دلار هم بود، مساله‌ای نخواهد داشت.

2.      تفاوت در روش اقدام

برای دریافت شهروندی مهمترین روش سرمایه گذاری از طریق خرید ملک به ارزش حداقل 400 هزار دلار است. ولی برای اقامت دائمی، علاوه بر خرید ملک و آپارتمان با ارزش کمتر از 400 هزار دلار (و حداقل 75 هزار دلار)، می‌توانیم از روش‌های دیگری مانند جواز اشتغال به کار، ادامه تحصیل و ازدواج نیز اقدام کنیم.

3.      تفاوت در برخورداری از امکانات

شخصی که پاسپورت یا شهروندی ترکیه را دارد، از نظر قوانین ترکیه دقیقا مانند یک شهروند ترک است و اجازه شرکت در انتخابات و سایر همه پرسی‌ها، استفاده از حق بیمه، امتیاز تراکنش‌های دلاری بین المللی، استفاده از اقامت‌های خاص مانند ای بی تو، اخذ وام بانکی در ترکیه و تصدی شغل‌هایی مانند وکالت را دارد.

4.      محدودیت در انتخاب محله برای خرید ملک یا آپارتمان

برای کسانی که بار اول اقامت دریافت می‌کنند و تمدیدی نیستند، در برخی از مناطق و محله‌های استانبول که میزان تراکم مهاجرین بیش از 25% شده است، اداره مهاجرت محدودیت‌هایی را در خصوص اعطای اقامت ایجاد کرده است. این محدودیت‌ها به هیچ عنوان شامل خرید ملک بالای 400 هزار دلار نمی‌شوند، چون این افراد شهروند هستند. همچنین شامل افرادی که تمدیدی هستند نیز نمی‌شود.

این قانون فقط در مورد افرادی است که برای بار اول برای اقامت در این مناطق اقدام می‌کنند. همچنین شامل کسانی می‌شود که در جای دیگری اقامت دارند و می‌خواهند آدرس خود را به این مناطق تغییر دهند. اما شامل افرادی که از قبل در این مناطق داشته‌اند و خانواده درجه یک افرادی که شهروند ترک هستند و از طریق آنها اقامت در این مناطق گرفته‌اند، نیز نمی‌شود.

سخن پایانی

محتوای این مقاله براساس جدیدترین قوانین و مقررات اقامت دائم و شهروندی ترکیه در سال 2022 تدوین شده است. امیدواریم که با مطالعه آن به خوبی متوجه تفاوت اقامت دائم با اخذ شهروندی ترکیه شده باشید. اگر قصد دارید از طریق خرید ملک یا آپارتمان برای دریافت اقامت دائم یا اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه اقدام کنید، پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره تخصصی تیم حرفه‌ای هوم ترکی استفاده کنید. می‌توانید از طریق نشانی hometurkie.com با مشاوران این مجموعه در ارتباط باشید.

کارشناسان هوم ترکی، سابقه طولانی در زمینه‌ی اجاره ملک در ترکیه دارند و آماده پاسخگویی به سؤالات و ارائه مشاوره به شما هستند. بنابراین توصیه می کنیم حتماً قبل از هرگونه اقدام جدی، با کارشناسان این مجموعه صحبت کنید و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.