تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی سقز

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی سقز را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر زیبا در استان کردستان در ادامه با ما همراه باشید.

کردستان یکی از استان‌‌های ایران به مرکزیت سنندج است که در غرب کشور واقع شده ‌است. این استان که در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده سلسله کوه‌های زاگرس میانی قرار گرفته ‌است، یکی از استان های بسیاز زیبا با طبیعت دیدنی است. استان کردستان با کشور عراق ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. موقعیت طبیعی و ویژگی‌های جغرافیایی منطقه از قبیل کوه‌های مرتفع، آبشارها و رودهای خروشان، شکارگاه‌ها و غارهای طبیعی و همچنین اماکن و عمارت های تاریخی باعث جذب گردشگران به این استان می شود.

اجاره روزانه خانه در تهران

سقز (Saqqez) یکی از شهرهای استان کردستان و مرکز شهرستان سقز است. شهر سقز بر روی دشت ها و تپه های طویلی که سر شاخه اصلی رودخانه زرینه رود و رودخانه سرپوشیده ولی‌خان از کنار آن می‌گذرد، بنا شده‌ است. پستی و بلندی‌های داخل شهر و چشم‌انداز رودخانه چم سقز از سرشاخه‌های زرینه‌رود، که از کنار این شهر می‌گذرد، از ویژگی‌های آن است. این شهر با سنندج ۱۹۰ کیلومتر (از شمال) فاصله دارد.

دیدنی های سقز

رودخانه سقز

این رودخانه زیبا در شهر سقز کردستان است و یکی از جاذبه های دیدنی این استان به حساب می آید. این رودخانه زیبا در حاشیه پارک کوثر قرار گرفته است و محلی مناسب برای پیاده روی و لذت بردن از هوای پاک کنار رودخانه است.

جاهای دیدنی سقز
جاهای دیدنی سقز

دریاچه سد شهید کاظمی (دریاچه زرینه رود)

این دریاچه در ۶۲ کیلومتری شمال شهر سقز و بین شهرستان‌های سقز و بوکان قرار گرفته ‏است و طول متوسط آن ۶ کیلومتر است آب دریاچه از رودهای زرینه‌رود، خورخوره، ‏سیمینه رود و چم سقز تأمین می‌شود این دریاچه از جاذبه‌های طبیعی استان محسوب ‏می‌شود. روستاهای اطراف دریاچه به ویژه روستای قلندر از روستاهای گردشگری محسوب ‏می‌شود.

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق

منطقه حفاظت‌شده عبدالرزاق در شرق شهر سقز قرار دارد. این منطقه سومین منطقه حفاظت‌شده کردستان است که زیستگاه مهمی برای گونه‌های متفاوت جانوری و گیاهی است. بیش از ۳۵۰ گونه گیاه در این منطقه وجود دارد که بسیاری از آن‌ها دارویی‌اند؛ بادام وحشی، زنبق، میخک، مرزه و زول بعضی از این گیاهان‌اند. قوچ، میش، عقاب طلایی، کبک، مرغ حق، قرقی و لک لک از گونه‌های جانوری منطقه حفاظت شده عبدالرزاق‌اند.

جاذبه گردشگری منطقه‌ حفاظت شده عبدالر 1

قلعه زیویه

قلعه باستانی زیویه یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر سقز است. این قلعه به‌عنوان نماد قدمت سقز شناخته می‌شود. کارشناسان پس از بررسی قدمت قلعه زیویه را به دوران مادها نسبت دادند. قلعه زیویه یادگاری ارزشمند است که در سال ۱۳۲۵ بر اثر وزش باد و بارش باران از زیر خاک بیرون آمد. این قلعه بالای تپه‌ای بلند ساخته شده بود که برای دشمنان به راحتی قابل دسترسی نباشد و هنوز هم به محیط اطرافش اشراف دارد. کارشناسان در طول سال‌هایی که روی این قلعه کاوش می‌کردند اشیاء قدیمی ارزشمندی در آن پیدا کردند.

جاهای دیدنی سقز
جاهای دیدنی سقز

غار کرفتو

غار کرفتو که از آن به عنوان بزرگترین غار باستانی ایران نام برده می شود، غاری تاریخی است که در دل خود افسانه هایی ماندگار جا داده است. بعضی ها این غار را مقبره رستم و بعضی دیگر مقبره هرکول می دانند. این غار عظیم و جذاب  که بر اثر سکونت اقوام مختلف ایرانی طی تاریخ با هنر معماری عجین شده است در ۹۰ کیلومتری شهر سقز واقع شده است.

1395120911195856110121604

حمام حاج صالح

حمام حاج صالح یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های شهر سقز است که در دوران صفویه بنا شد و در دوران زندیه بخش‌های جدیدی  را به آن اضافه کردند. این حمام به سبک معماری اصفهانی ساخته شده و داخل آن با آهک بری سقف و حکاکی روی ستون‌ها تزیین شده است. حمام حاج صالح یکی از کامل‌ترین حمام‌های قدیمی است که شامل بخش‌های متعددی مانند ورودی، سربینه، خزینه، گرم‌خانه، خلوتی و انبار می‌شود. این بنای ارزشمند در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

جاهای دیدنی سقز
جاهای دیدنی سقز

مجموعه کاروانسرا و بازار قدیمی سقز

از جاهای دیدنی سقز این مجموعه در مرکز اصلی شهر شامل بقایایی از راسته‌های بازار قدیمی سقز به جای مانده ‏است با توجه به احداث مراکز تجاری در مجاورت آن همچنان به عنوانی یکی از مراکز ‏تجاری اصلی شهر محسوب می‌شود.‏

56b82ada b08c 4acb ab83 0f190f3a92da

مسجد دومناره ‏

این مسجد در خیابان امام و در بافت قدیمی سقز واقع شده است تاریخ دقیق ساخت آن ‏مشخص نیست ولی اهالی محل ساخت آن را به شیخ حسن مولاناآباد از علمای سابق ‏مذهبی منطقه نسبت می‌دهند که احتمال دارد در اواخر دوره افشاریه و اوایل زندیه ساخته ‏شده باشد.

جاهای دیدنی سقز
جاهای دیدنی سقز

پیست اسکی سقز

یکی از تفرجگاه‌ها و مکان‌های محبوب در بین مردم سقز، «پیست اسکی» این شهرستان است که در گردنه خان، در محور سقز به‌سمت بانه و در بخش شمالی کوه وزنه قرار دارد. این پیست که بیش از ۶ ماه از سال مملو از برف است، دارای طولی برابر با ۱۲۰۰ متر دارای و قله‌ای با ارتفاعی بالغ بر ۲۷۰۰ متر از سطح دریا است که مکان مناسبی برای تفریح جوانان و علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی است.

34d42c97 4b50 4c4a a3d6 2247062c165e

روستای تاریخی ترجان

در فاصله‌ ۶۰ کیلومتری از سقز، روستایی تاریخی، کوهستانی و تپه‌ای، دارای آب و هوایی معتدل و سرد و با چشم‌اندازهایی بسیار زیبا قرار دارد که به «روستای ترجان» شهرت یافته است. آب و هوا و اقلیم ویژه و منحصر‌به‌فرد روستای ترجان، به‌دلیل قرارگیری آن در دامنه‌ کوه، مناظر و دیدنی‌های شگفت‌انگیز طبیعی خارق‌العاده‌ای را ایجاد کرده است که برای طبیعت‌گردی مکانی مناسب خواهد بود. در کنار زیبایی‌های طبیعی روستا، اثر تاریخی به نام «قلعه‌ تورجان» نیز که به «قلعه کهن» و «قلاکون» نیز شهرت دارد، وجود دارد که احتمالا به همت اهالی روستا آن هم در سال‌هایی بسیار قبل ساخته شده است.

جاهای دیدنی سقز
جاهای دیدنی سقز

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: