تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

سراسر ایران سرشار از جاذبه‌های تاریخی دیدنی است که گردشگران فراوانی را به‌سوی خود جذب می‌کند. بوشهر نیز از این قافله عقب نمانده است. این بندر با داشتن بافت قدیمی چهار محله دارد، معماری شهر بوشهر خیلی خاص است و عمارت‌های دیدنی و جذابی دارد. در این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم می‌خواهیم درمورد یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر به اسم عمارت کازرونی بوشهر صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

عمارت کازرونی، تکه‌ای از بهشت در بوشهر

بافت قدیمی بوشهر هر گردشگری را مجاب به سفر به این شهر علاقه‌مند می‌کند. درصورتی‌که قصد سفر به بوشهر را دارید ما بازدید از عمارت کازرونی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این عمارت به دوران قاجار مربوط می‌شود، و مالک آن سید محمدرضا کازرونی از تاجران مشهور بوشهر بوده است. ولی بعد او وارثان این ملک را به سازمان میراث‌فرهنگی هدیه داده‌اند. این عمارت در محله قدیمی بهبهان واقع شده است. خوب است بدانید که این بنا در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید و جزء نخستین بناهایی بود که از بوشهر به ثبت جهانی رسید.

اجاره روزانه خانه در تهران

عمارت کازرونی بوشهر

ویژگی‌های عمارت کازرونی

از خصوصیت‌های این بنا ارتفاع زیاد آن است. معماری این بنا، مثل ساختمان‌های دو بندر کراچی و بمبئی به شکل چندطبقه با ارتفاع زیاد ساخته شده است. این بنا دارای سیستم طبیعی خنک‌کننده نیز است. در قدیم در شهر بوشهر که ساخت ساختمان‌های چند طبقه یک اتفاق عادی محسوب می‌شد و مردم این شهر در پی فرار از گرمای زیاد به طبقات بالایی ساختمان می‌رفتند. به این شکل که وجود درب‌ها و پنجره‌های زیاد در عمارت‌ها باعث ورود باد و پایین آمدن دمای آن می‌شد. ساخت خانه‌ها در بوشهر در فاصله‌های خیلی کم از یکدیگر رایج بود، و برخی اوقات بافاصله کمتر از یک متر هر خانه در کنار هم بنا می‌شدند.

عمارت کازرونی بوشهر

زمان مناسب برای سفر به بوشهر

باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی این منطقه بهار و تابستان مناسب‌ترین زمان برای سفر به این شهر است. مدت زمانی که احتیاج است تا از کل این عمارت تاریخی بازدید کنید یک الی دو ساعت است. ولی احتمال دارد این بنا شما را بیشتر جذب خود کند و مدت‌زمان زیادتری را بخواهید در آنجا بمانید.

عمارت کازرونی بوشهر

نقشه عمارت کازرونی بوشهر

عمارت کازرونی‌ها به‌صورت چندطبقه و ارتفاع زیادی دارد. این سبک ساختمان‌سازی به‌نوعی طراحی می‌شود  که دارای سیستم خنک‌کننده طبیعی هوا باشد و به دلیل گرما و شرایط آب‌وهوایی که بوشهر دارد این نوع معماری در بناهای این منطقه کاملاً عادی است.

عمارت زیبا و باشکوه کازرونی علاوه بر ساختمان خاص با معماری بی‌نظیری که دارد باغچه و گل‌های زیادی دارد. باغچه‌هایی که در محوطه آن وجود دارد محیط اطراف آن را پوشش داده‌اند و جذابیت آن را بیش‌تر کرده است؛ به‌گونه‌ای که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

پیشنهاد ما این است که در سفر به بوشهر از این عمارت دیدنی تاریخی و همچنین دیگر بناهای و جاذبه‌های گردشگری بوشهر بازدید کنید و سفر لذت‌بخشی را برای خودتان رقم بزنید.

شرایط بازدید از عمارت کازرونی بوشهر

عمارت کازرونی همه‌روزه پذیرای بازدیدکنندگان است. اما با توجه آب‌وهوای بوشهر مناسب‌ترین زمان بازدید از این بنا ایام نوروز و فصل بهار است. برای بازدید از این عمارت زیبا به زمانی در حدود 1 الی 2 ساعت احتیاج خواهید داشت.

عمارت کازرونی بوشهر ادرس

آدرس و راه دسترسی به عمارت کازرونی بوشهر

عمارت کازرونی در محله بهبهان  و در خیابان گمرک قرار دارد. در نزدیکی آن ایستگاه وسایل نقلیه عمومی مثل تاکسی‌های درون‌شهری وجود دارد که قادر خواهید بود با استفاده از آن به بازدید از این بنای تاریخی بروید. همچنین با خودروی شخصی و یا تاکسی‌های دربستی می‌توانید برای بازدید به عمارت کازرونی‌ها استفاده کنید.

جاذبه‌های گردشگری اطراف عمارت کازرونی بوشهر

ساحل ری شهر

جنوب بوشهر ساحلی به اسم ری شهر قرار دارد که به معنای «ریوارد اردشیر» است. این ساحل به‌عنوان یکی از جاذبه‌های شهر بوشهر به شمار می‌رود. قدمت ری شهر به سه هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و به‌عنوان یکی از حلقه‌های ارتباطی تمدن شرق و غرب در قدیم به حساب می‌آید. این روزها ساحل ری شهر میزبان گردشگران فراوانی است که برای دیدن غروب‌های زیبای خلیج‌فارس به این منطقه سفر می‌کنند. اگرچه غروب‌های دل‌نشین برای جنوبی‌ها حال و هوای ویژه‌ای دارد؛ اما قدم‌زدن در زیر باران زمستانی در کنار ساحل این شهر یک تجربه خاص و فراموش‌نشدنی برای شما رقم خواهد زد.

 خانه رئیس ‌علی دلواری

یکی از آثار تاریخی در زمان قاجاریه که خیلی ساده و زیبا است خانه رئیس علی است. این بنا را بازماندگان وی به میراث‌فرهنگی هدیه کرده‌اند. این خانه پس از تعمیر و بازسازی به یک مجموعه فرهنگی و موزه مردم‌شناسی تبدیل شد. رئیس‌علی دلواری نماد مبارزه با استعمار انگلیس است. مبارزات رئیس‌علی دلواری، خاطره‌ای به‌یادماندنی در ذهن مردم برجای گذاشته است.

پارک دریایی نای‌بند

ساحلی پرتنوع که از سمت شمال به رشته‌کوه‌های زاگرس می‌رسد و از سمت جنوب به ساحل خلیج‌فارس ادامه دارد نامش پارک ملی دریایی نای‌بند است. این پارک دارای پوشش خاک‌های رنگارنگی است که از جمله آنها خاک رسوبی، چمنزارهای دریایی، درختان کهن، و گونه‌ها مختلف کمیاب جانوری است. ساحل این پارک برخی اوقات حفره‌ای، ماسه‌ای، مرجانی و برخی اوقات نیز جنگلی می‌شود و به این صورت به‌عنوان ساحلی پرتنوع به شمار می‌رود.

در پارک دریایی نای‌بند شما  شاهد پوشش‌های گیاهی گوناگونی خواهید بود. در این منطقه جنگل‌های حرا قرار دارند و مناسب برای زندگی خیلی از جانوران آبزی خلیج‌فارس هستند. دلیل شوری آب دریای این منطقه این است که خیلی از گونه‌های آبزی در ساحل آن دوره تخم‌ریزی خود را سپری می‌کنند.

یکی از نکات پراهمیت این منطقه، وجود تنوع در جانوران است. از جمله آنها می‌شود به میش و قوچ، بز وحشی و آهو اشاره کرد. وجود پستانداران دریایی مانند دلفین و پرندگانی مانند تیهو، کبک، باز و پرندگان آبزی از دیگر جانورانی هستند که در این منطقه یافت می‌شوند.

گنبد نمک

ناحیه وسیع و با ارتفاع زیاد است. در سمت کوه‌های جاشک در رشته‌کوه‌های زاگرس جاذبه‌ای به اسم گنبد نمکی وجود دارد که به آن علاوه بر گنبد نمکی، کوه نمک نیز گفته می‌شود. این منطقه جزو جاذبه‌های گردشگری طبیعی است و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و دیدنی‌ترین گنبدهای نمکی آسیا محسوب می‌شود.

کاروان‌سرای مشیرالملک دشتستان

کاروان‌سرای مشیرالملک در سال ۱۲۵۰ شمسی به دستور حاج میرزا ابوالحسن مشیرالملک بنا شد و تا سال ۱۳۰۰ شمسی به‌عنوان کاروان‌سرا کاربرد داشت. بعد از آن به علت قرارگرفتن شهر برازجان بر سر راه تجارتی شیراز به بوشهر مکانی مناسب برای استراحت کاروانیان محسوب می‌شد.