تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی میبد

در این مقاله از وب سایت گردشگری هم اقلیم شما را با جاهای دیدنی میبد ، یکی دیگر از شهرهای تاریخی استان یزد آشنا خواهیم کرد . در ادامه همراه ما باشید.

استان زیبای یزد به دلیل قدمت و جاذبه های طبیعی و تاریخی اش، همواره جزو گردشگر پذیرترین مناطق ایران بوده است. در این میان شهرستان میبد ؛ کهن شهری تاریخی در سینه کویر و در دل استان یزد است که با جاذبه های تاریخی و تماشایی خود توانسته جایگاه ویژه ای در میان پر طرفدار ترین شهرهای توریستی یزد برای خود کسب کند.

اجاره روزانه خانه در تهران

نارین قلعه

نارین قلعه، بنایی خشتی در میدان شهرداری شهر است که به آن کهن‌دژ و یا دژ دالان هم می‌گویند. این قلعه روی یک تپه بلدی قرار گرفته که از آن تمام شهر معلوم است. قلعه شکل یک بیضی‌ست و داخلش اتاق‌های تو در تو، راه‌های زیرزمینی، مسجد، حمام، بازار و گذرگاه هم ساخته شده که قدیم‌ها به آن مردم‌نشین می‌گفتند. روی دیوارهای قلعه سوراخ‌هایی است که وظیفه تامین نور داخل را برعهده دارند.

جاهای دیدنی میبد

کاروانسرای میبد

کاروانسرای میبد از کاروانسراهای سبک صفوی در میبد است که به نظر می‌رسد روی جایگاه کاروانسرای قدیمی‌تری ساخته شده است. کاروانسرای میبد یکی از کامل‌ترین کاراونسراهای بین راهی در ایران است. این کاراونسرا بخش‌هایی مانند ساباط، ایوان بیرونی، هشتی ورودی، حیاط مرکزی، حوض‌خانه و مهتابی، چهار هشتی زیبا و صد ایوان و اتاق برای استفاده‌ی کاروان‌ها دارد.در حال حاضر اداره میراث فرهنگی میبد و کتابخانه مرکز اسناد در بخشی از این بنا مستقر شده‌اند و سالن شرقی کاروانسرا نیز به موزه زیلوهای تاریخی میبد اختصاص داده شده است. سالن (سول) غربی کاروانسرا هم به عنوان رستوران سنتی و کافی‌شاپ استفاده می‌شود.

جاهای دیدنی میبد

موزه زیلو میبد

زیلو از قدیمی‌ترین صنایع دستی ایرانی است که از آن به عنوان زیرانداز در خانه ها یا مساجد، مدرسه‌ها و زیارتگاه‌ها استفاده می‌شده است. طبق شواهد تاریخی، بافت زیلو از قدیم در شهرهای استان فارس، خراسان، آذربایجان و شهرهای کویری رواج داشته است. در یزد نیز بهترین زیلوها در میبد بافته می‌شده است. موزه‌ی زیلو در میبد در سالن شرقی کاروانسرای میبد قرار دارد. با ساخت این موزه، زیلو به ایرانیان و جهان معرفی شد. موزه زیلوی میبد، اولین و تنها موزه زیلو در کشور است. بازدید از این موزه رایگان است.

جاهای دیدنی میبد

برج کبوترخانه یکی از جاهای دیدنی میبد

کبوترخانه‌ها در گذشته محلی برای محافظت از کبوتران و جمع‌آوری کود آن‌ها بوده است. کبوتر‌خانه میبد برجی استوانه‌ای است که داخل آن چهار‌هزار لانه کبوتر وجود دارد و نوار سفید رنگی برای جذب کبوتران دورتادور برج کشیده شده است. این برج در برابر خطر حمله دیگر حیوانات به کبوترها بسیار ایمن بوده است. در حال حاضر این برج به‌عنوان محل فرماندهی میبد استفاده می‌شود.

جاهای دیدنی میبد

یخچال تاریخی میبد

ساختمان عظیم این یخچال خشتی از چهار قسمت اصلی، حوض یخ بند، دیوارهای سایه انداز، گنبد اصلی و مخزن یخ تشکیل شده است این بنا مخصوص ساخت و نگهداری یخ بوده و با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه یکی از نشانه های تمدن مردم این منطقه به شمار می رود. یگانه سازمانده یخچال های قدیمی این منطقه است که در داخل شهر میبد و در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال یزد، درکنار راه کاروانسرا و در جوار چاپارخانه، آب انبار و رباط اصلی مشهد قرار دارد. ساختمان یخچال کاملا از خشت و گل خام است و خوشبختانه هنوز قسمت اعظم این بنا باقی است و به عنوان یکی از نمونه های چشمگیر معماری این گونه آثار به شمار می آید.

جاهای دیدنی میبد

کاروانسرا و چارپارخانه شاه‌عباسی

اینجا، ایوانی آجری با چهار بادگیر دارد و بادگیرها هوا را کمی خنک‌تر می‌کنند. دورتادور این کاروانسرا چند حجره قرار گرفته و وسط آن یک حوضخانه هشت ضلعی دیده می‌شود. وقتی داخل کاروانسرا برویم، متوجه تفاوت وسایل سرمایشی و گرمایشی دوره صفویه هم می‌شویم. دیدن کاروانسرا در یک ساعت تمام نمی‌شود، چون نزدیکش بنایی شبیه به دژ قرار گرفته که در زمان‌های قدیم از آن به عنوان چارپارخانه استفاده می‌کردند. تعدادی اسب تازه نفس در آن تیمار می‌شدند تا بسته‌های پستی را سریع‌تر به مقصد برسانند. در ضلع شرقی این کاروانسرا موزه زیلو، تنها موزه زیلو ایران را می‌بینیم. همین‌جا هم به‌مان به صورت زنده بافت زیلو را یاد می‌دهند.

جاهای دیدنی میبد

قلعه مهرجرد میبد

قلعه مهرجرد، قلعه‌ای متعلق به دوره‌های زندیه و افشاریه در شهر میبد یزد است. این قلعه از خشت و گل ساخته شده و ۳ طبقه دارد. در ورودی قلعه از جنس چوب است. حصارهای قلعه مهرجرد، چینه‌ای بوده و روی آن‌ها تزییناتی از مصالح اصلی کار شده است. قلعه مهرجرد در شهر میبد، در محله‌ای به نام «در قلعه» در خیابان آیت‌الله حانری قرار دارد. قلعه مهرجرد در مهر ۱۳۸۰ ثبت ملی شده است.

جاهای دیدنی میبد

مسجد جامع میبد

اغلب مسجدهای استان یزد را مساجدی با سبک طراحی ایوان دار تشکیل می دهد، مسجد جامع میبد نیز مجموعه ای از همین مسجدهای ایوان دار تاریخی است که در میدان مرکزی شارستان قدیم میبد قرار گرفته است. توصیه می کنیم، در هنگام بازدید از این مسجد تاریخی، تماشای بخش های مختلف این مسجد را از ایوان بلندش گرفته تا شبستان های کناری و شبستان های زمستانه اش از دست ندهید.

جاهای دیدنی میبد