تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

مکان های دیدنی پاکدشت

شهر پاکدشت  یکی از شهرهای متمدن ایرانی است و در این شهر بیش از ۵۰ مجموعه تاریخی مشاهده می شود و تا به این لحظه ۳۰ اثر تاریخی از این منطقه در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. علاوه بر جاذبه های تاریخی که در این منطقه برای بسیاری از علاقه مندان دارای جذابیت است می توان با قد زدن در مزارع این شهر از سفر خود نهایت لذت را برد. در ادامه همراه هم اقلیم باشید تا با مکان های دیدنی پاکدشت بیشتر آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

یخچال یبر داغلان

یخچال یبر داغلان در دوران قاجار توسط خانمی به اسم گلین به نیت یاری رساندن به مردم ساکن در منطقه پاکدشت برای تامین آب سالم و خنک ساخته شده است.حوضچه یخ گیری از یخچال در زمستان پر می شد و سپس یخ های آن را قطعه قطعه کرده و داخل مخروطه افکن می ریختند که انتهای آن دو  چاهی بود و روی آن را با علف های تر می پوشاندند.به این شکل آب ذوب شده تا تیرماه باقی می ماند و یخ از طریق ساختمان جلوی آن به مردم عرضه می شد، این اثر مهم در تاریخ دوم اسفند سال هفتاد و شش به شماره ۱۹۶۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.مکان های دیدنی پاکدشت

عمارت ناصریه پاکدشت

عمارت ناصریه که به عمارت کاخ ناصرالدین میرزا معروف است در دوطبقه و با پوشش شیروانی ساخته شده که در شمال روستای جمال آباد واقع است.این بنا در دوران گذشته به ناصرالدین میرزا یکی از فرزندان مظفرالدین شاه تعلق داشته و به دلیل قدمت تاریخی آن بارها مورد مرمت و باز سازی قرار گرفته است.این بنای زیبا در تاریخ یکم مهر سال هشتاد و دو به شماره ۱۰۳۳۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.مکان های دیدنی پاکدشت

کاروانسرای کبود گنبد

کاروانسرای کبود گنبد معروف به کاروانسرای شاه عباسی، در مرکز رو ستای کبود گنبد از توابع دهستان جمال آباد بخش شریف آباد واقع شده و این بنای تاریخی از جمله آثار باقی مانده از دوران رونق کبود گنبد است که با طرح چهار ایوانی و مصالح آجر و ساروج و لاشه سنگ ساخته شده است. باتوجه به نوع پلان و سایر مشخصه های معماری آن، قدمت کاروانسرای کبود گنبد را می توان دوره صفویه تعیین کرد.

کاروانسرای خاتون آباد

این کاروانسرا در غرب بخش “خاتون آباد” در فاصله 100 متری جنوب جاده اصلی تهران – خراسان وا قع شده است.کاروانسرای خاتون آباد در دوره قاجاریه و به سال 1238هـ .ش توسط روحانی معروف آن دوره “مرحوم حاج ملا علی کنی” ساخته شده است.

آب انبار حیدرآباد

این آب انبار یکی از دیدنیهای پاکدشت است که در مرکز روستای حیدرآباد قرار دارد و در گذشته ای نه چندان دور رونق و آبادانی ویژه ای داشته است.

قلعه ترپاق

این قلعه در یک کیلومتری جنوب غربی دهستان فیلستان و با مساحت 20 هزار متر مربع در شمار تپه های بزرگ استان تهران محسوب می شود؛ همچنین سفالینه ها و دیگر مواردی که در آن یافت شده، قدمت آن را به هزاره اول قبل از میلاد می رساند که در دوران اسلامی قلعه ای روی آن احداث شده است.

پل روستای جیتو پاکدشت

این پل در جنوب رو ستای جیتو و در کنار کارخانه چای بر روی مسیل آبی که از جنوب روستا می گذرد واقع شده و این پل تک چشمه ای با طلاق جناغی در دوره قا جاریه و با مصالح آجر و ساروج ساخته شده است .مکان های دیدنی پاکدشت

امامزاده سیدجلیل(ع)

بنای امامزاده سیدجلیل(ع) در جنوب روستای فیلستان شهرستان پاکدشت واقع شده و متعلق به دوران صفویه است؛ برای گردشگرانی که علاقه مند به معماری بناها هستند، ساختار گنبد بنای این اثر ملی نیز جالب و خاطره انگیز است.

امامزاده محمد(ع)

این امامزاده که قدمت بنای اولیه آن مربوط به دوره قاجاریه است، در فاصله سه کیلومتری حصار امیر و غرب روستای ده امام پاکدشت واقع شده و دارای دو مناره رفیع و گنبد طلایی رنگ است.مکان های دیدنی پاکدشت

مقالات بیشتری بخوانید