تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

چرا کویر را برای سفر انتخاب کنیم؟

سفر به طبیعت و تجربه زندگی در آن، یقینا یکی از ناب‌ترین تجارب انسان در طول زندگی کوتاه خویش است که به طور حتم ارزش برنامه‌ریزی و صرف وقت را دارد. در این میان کویر، با جلوه‌های بی‌نظیر خلقت می‌تواند یکی از اولین و بهترین گزینه‌های روی میز برای اندیشیدن و انتخاب در نظر گرفته شود. ایران با تنوع آب و هوایی در مناطق مختلف خویش، دارای بی‌نظیرترین کویرهای جهان نیز است که سالانه گردشگران بی‌شماری از ایران‌گردان یا جهان‌گردان را به سوی خود می‌کشاند.

برای آنکه بتوانید بر اساس علاقه و شرایط سفر خود، بهترین انتخاب را داشته باشید، به 5 نمونه از زیباترین و بهترین کویرهای ایران اشاره می‌کنیم؛ کویر بافق (استان یزد)، کویر مرنجاب(استان اصفهان)، کویر شهداد(استان کرمان)، کویر مصر(استان اصفهان)، کویر ریگ جن(استان سمنان)، کویر ابایزد(استان اصفهان)، کویر ورزنه(استان اصفهان). اینان به قطع از نمونه‌های برجسته و زیبای مناطق کویری ایران محسوب می‌شوند.

اجاره روزانه خانه در تهران

راهنمای سفر به کویر بافق

از آنجایی که یزد زیبا و دیدنی یکی از مسیرهای مهم گردشگری در ایران محسوب می‌شود؛ لذا خالی از لطف نخواهد بود که در ارتباط با جاذبه‌های طبیعی این بخش از ایران به کویر بافق و ویژگی‌های آن اشاره کنیم. کویر بافق در 10 کیلومتری شمال شرق شهر بافق واقع شده است که از یزد 110 کیلومتر فاصله دارد. به دلیل آب و هوای گرم و خشک آن پوشش گیاهی این منطقه از تنوع زیادی برخوردار نیست، اما از مهم‌ترین گیاهان روینده در این منطقه می‌توان به اسپند و زنبق صحرایی اشاره کرد. اگر از مرکز کویر به اطراف آن گشت و گذار کنید، گونه‌هایی از حیات وحش نظیر یوزپلنگ، کل و قوچ ….. را می‌توانید از نردیک تماشا کنید. اگر برای دیدن کویر به بافق سفر کردید پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از مطلب دیدنی‌های بافق، سایر نقاط گردشگری این شهر را نیز ببینید.

کویر بافق

از آنجا که در تابستان و زمستان آب و هوای آن بسیار تحمل‌ناپذیر خواهد بود؛ لذا بهترین زمان دیدار با یار قدیمی ایران فصل پاییز است. باید توجه داشته باشید که به دلیل وسعت جغرافیایی، این منطقه خود به بخش‌هایی نظیر کویر درانجیر، براریر بافق، ریگ صادق‌آباد و … تقسیم می‌شود که برای سفر به هر کدام از این مناطق باید مسیرهای دسترسی مناسب به آن را از قبل مورد بررسی قرار داد.

راهنمای سفر به کویر مرنجاب

کویر مرنجاب یکی از جاذبه‌های کویرنوردی ایران است که بخشی از دشت کویر را به خود اختصاص داده. این کویر در نزدیکی شهر کاشان در استان اصفهان قرار دارد. از مهم‌ترین پوشش‌های گیاهی در این منطقه می‌توان به گیاه شورپسند و درخت‌های گز اشاره کرد. گونه‌های حیات وحش در این کویر تنوع زیادی دارد که گرگ، آفتاب‌پرست، عقرب، شاهین، عقاب و … نمونه‌هایی از آن‌ها هستند. بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب، فصل زیبای پاییز است تا بتوانید در یک آب و هوای مناسب از تمام زیبایی‌های آن لذت ببرید.

کویر مرنجاب

از جاذبه‌های گردشگری این کویر تپه‌های ماسه‌‍ای وسیع، قنات‌ها، دریاچه‌ نمکی و چاه‌های دست‌کن است. همچنین کارونسرای تاریخی مرنجاب که در قرن هفدهم میلادی بنا شد و هنوز هم پذیرای مهمانان این کویر کهن است از دیگر جاذبه‌های این خطه محسوب می‌شود. جزیره سرگردان نیز در دل این کویر زیبایی‌ بکر و بی‌همتای خود را دارا است که دیدن آن بسیار شایسته و به‌جا است.

تفریحات و لذت‌های کویرنوردی

امید است که با سفر به کویر بتوانید از لذت تماشای طلوع بی‌نظیر خورشید بهره‌مند شوید. شترسواری، پیاده‌روی بر روی تپه‌های شنی، سافاری در میان نخلستان‌ها، غلط خوردن بر روی تپه‌های شنی و راه رفتن با پای برهنه بر روی دانه‌های شن هر کدام از ناب‌ترین تجربه‌هایی است که شهرنشینان مدرن با آن غریبه هستند. روزی رویایی که با انجام دادن یوگا و گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش در کنار آتشی سوزارن در دم‌دمای غروب، انتظار فرونشستن خورشید در غرب را بی‌صبرانه شادی‌بخش و دیدنی خواهد کرد و سرانجام شبی که با چای سنتی و کبابی داغ لذتش صدچندان خواهد شد.

همچنین بخوانید:

بهترین زمان و نکات سفر به کویر

نکته‌ای که برای مسافران کویر دارای اهمیت است، انتخاب زمان سفر به این مناطق جذاب و دیدنی است؛ از آنجا که کویرها از شرایط آب و هوایی ویژه خود برخوردارند. و در برخی از فصل‌های سال گرمای شدید و آب و هوای مناسبی برای حضور انسان ندارند، لذا بهترین زمان برای سفر به این تکه‌هایی از بهشت گمشده زمین، نیمه دوم سال؛ از مهر به بعد خواهد بود. فصل پاییز زمان مناسبی برای سفر به این نقاط زیبا و چشم‌نواز از ایران است. در سفر به کویر این نکته را به خاطر داشته باشید که داشتن تجهیزات مناسب و راهنمای حرفه‌ای بسیار حائز اهمیت است.