تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

سرای مشیر شیراز

سرای مشیر شیراز یکی از بازار های است که در مجموعه بزرگ وکیل  و در بازار وکیل قرار گرفته و علاوه بر ویژگی ها معماری، زیبایی خاصی نیز دارد.در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با این سرا  در بازار وکیل شیراز بیشتر آشنا شوید.

سرای مشیر شیراز کجاست؟

سرای مشیر از جاذبه های گردشگری شیراز استاین سرا در تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی، سمت بازار وکیل قرار گرفته است.

اجاره روزانه خانه در تهران

سرای مشیر شیراز

دسترسی به سرا مشیر

از پایانه‌ زیارتی حرم شاهچراغ تا این بازار راه زیادی نخواهد بود. در غیر این صورت تعداد قابل توجهی اتوبوس شهری و تاکسی شما را به سرای مشیر خواهند برد.

سرا مشیر شیراز

تاریخچه سرا  مشیر 

ابوالحسن خان مشیرالملک، وزیر وقت فارس دستور ساخت این مجموعه‌ دیدنی را در ضلع جنوبی بازار مشهور وکیل و در مجاورت در خروجی آن صادر کرد. قدمت سرای مشیربه زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار بازمی‌گردد.

سرای مشیر در سال ۱۳۴۷ با شماره ۴۲۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سرا مشیر شیراز

معماری سرا مشیر 

سرای مشیر فقط به خاطر یک نکته از بازار وکیل جدا است و آن هم وجود، حیاط آن است که در وسط بنایی هشتی قرار گرفته و با وجود حوضی در وسط حیاط و درختان زیبای نارنج خودش را نشان می دهد.

هم‌اکنون بالای سر درب ورودی اصلی سرای مشیر یا سرای گلشن سنگی نصب شده است که متن وقف‌نامه را روی آن نوشته‌اند و تاریخ آن رمضان سال ۱۲۸۸ هجری قمری را نشان می‌دهد.

سردر ورودی سرا با مقرنس و کاشی تزئین و در سقف دالان هشتی آن نیز مقداری کاشی معرق به کار رفته است.بازار نو مشیر در سال ۱۳۷۱ هجری تکمیل و افتتاح شد، «موقوفه مرحومه سلطان الحاجیه و معدل‌الملک». همچنین این ضلع دارای دالانی سنگ‌فرش است.

خرید در سرا مشیر

از جمله صنایعی که در این مکان فعالیت دارند می‌توان از خاتم‌سازی، معرق، حکاکی، قلم‌زنی، حکاکی روی طلا و مس و گبه‌بافی نام برد.

ساعات بازدید از سرای مشیر شیراز

مغازه های موجود در سرای مشیراز ساعت 9 صبح شروع به کار میکنند تا ساعت 9 شب . روزهای جمعه و تعطیلات رسمی این بازار فعالیت ندارد.

سرا مشیر شیراز