تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی شاهدیه

در این مطلب از وب سایت گردشگری هم اقلیم شما را با جاهای دیدنی شاهدیه آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر زیبا در استان یزد در ادامه همراه ما باشید.

استان یزد یکی از زیباترین استان های ایران در مرکز کشور است. این استان و به خصوص شهر یزد یکی از مقاصد گردشگری برتر در ایران است و سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از آن دیدن می کنند. شهر یزد به عنوان اولین شهر خشتی جهان و دیگر شهرهای این استان جاذبه ها و آثار تاریخی بسیار زیاد و شگفت انگیزی دارند.

اجاره روزانه خانه در تهران

شاهدیه یکی از شهر های واقع در بخش مرکزی شهرستان یزد در استان یزد است و در 13 کیلومتری شمال غرب یزد واقع شده است. شاهدیه از سه بخش ابرندآباد، گردفرامرز و نصرت آباد تشکیل شده‌ است. ابرندآباد بزرگترین بخش از این سه بخش است و مرکز شاهدیه است. گردفرامرز بلافاصله بعد از ابرندآباد قرار دارد و نصرت آباد در کنار این دو قرار گرفته‌ است. شغل اصلی مردم در ابرند آباد و نصرت آباد کشاورزی است. اهالی گردفرامرز که به کویت یزد معروف است به کار تولید پارچه و روفرشی مشغول هستند و بیش از ۸۰ درصد پارچه‌های مبل و تقریبا تمام روفرشی در ایران در گردفرامرز تولید می‌شود.

دیدنی های شاهدیه

قلعه تاریخی ابرند آباد

یکی از جاذبه های تاریخی که در  در روستاى ابرندآباد واقع شده است، قلعه تاریخی ابرندآباد میباشد. این قلعه از آثار ابرند از سرهنگ‌هاى ایراندخت دختر خسرو پرویز است و قدمت آن به دوران ساسانى مى‌رسد. ایراندخت دختر خسرو پرویز به یکی از سرهنگ های خود به نام ابرند دستور می‌دهد که املاکش را در یزد سر و سامان بدهد چون پادشاه ساسانی یزد را به دخترش داده بود. ابرند وقتی در یزد کارش تمام شد در نزدیکی یزد روستایی خوش آب و هوا یافت. او در آنجا قلعه‌ای ساخت و نام خود را بر آنجا نهاد و ایران آباد به ابرند آباد تغییر نام یافت. قلعهٔ ابرندآباد از خشت و گل و در دو طبقه بنا شده است. مساحت این قلعه ۵۰۰ متر مربع است. از طبقهٔ اول بنا، راهروى کم‌عرضى که در چهار بدنه بنا ادامه یافته و دریچه‌هایى به داخل قلعه دارد، به جاى مانده است. قلعه داراى سردرى بلند در سه طبقه است. چهار برج مدور در چهار گوشه بنا ساخته شده است و در ضلع شمالى و جنوبی، حد واسط دو برج کناری، یک برج با قطر کمتر قرار دارد.

جاهای دیدنی شاهدیه
جاهای دیدنی شاهدیه

اقامتگاه بوم گردی بابا خداداد خانه ای زرتشتی نشین در نصرت آباد است. اقامتگاه بابا خداداد در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ متر و زیر بنای ۶۰۰ مترمربع که با معماری خانه‌های یزدی، بادگیر، حوض و شاه نشین به سبک باشکوهی بنا شده است، با ۶ اتاق با سقف‌های گنبدی شکل و و دیوارهای کاه‌گلی آمادگی میزبانی از ۳۰ گردشگر را دارد. با اقامت در این خانه سنتی می‌توان با فرهنگ و غذاهای سنتی ایران باستان آشنا شد و لحظات خاطره انگیزی را در جوار شهر تاریخی یزد گذراند. از جاذبه‌های نزدیک به اقامتگاه خداداد می‌توان به آتشکده زرتشتیان نصرت آباد، کاروانسرای گرد فرامرز، باغ دولت آباد و مجموعه امیر چخماق اشاره کرد.

جاهای دیدنی شاهدیه
جاهای دیدنی شاهدیه

مطالب بیشتر: