تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

قبل از یادگیری طرز تهیه دلمه قارچ ابتدا باید بدانید، این خوراک به عنوان یک پیش غذا و یک میان وعده، محبوب است و به دلیل آسان‌پز بودن و تهیه سریع آن است که می‌تواند یک گزینه مناسب برای میهمانی و دورهمی‌های دوستانه و غیررسمی‌تر باشد. دلمه قارچ مختص کشور خاصی نیست و طرز تهیه آن نیز تقریباً برای هر کشور مشابه است که در ادویه‌ها تفاوت جزئی دارد؛ اما در کل، دلمه‌ها بیشتر در کشورهای آسیایی پخت می‌شود و زادگاه آن نیز به همین کشورها باز می‌گردد. ادامه این مقاله را از مجله گردشگری هم اقلیم از دست ندهید.

قارچ سمی برای دلمه!

به صورت کلی چندین هزارنوع قارچ در جهان وجود دارد، قارچ مدنظر ما در این میان وعده، قارچ دکمه ای سفید است، علاوه بر طعم آن که برای ایرانیان بسیار خوشایند است، پیدا کردن آن نیز در بازار کار سختی نیست، هرچند ممکن است در برخی کشورهای آسیایی از جمله ژاپن از قارچ‌های خوراکی دیگر استفاده شود.

اجاره روزانه خانه در تهران

در نهایت هشیار باشید چراکه قارچ لپیوتا برونیون‌ اینکارناتا، ظاهری مشابه قارچ سفید و دکمه ای دارد، اما کلاهک آن بسیار سمی و کشنده است. اگر هم که از قارچ دکمه ای استفاده می‌کنید اندازه بزرگ آن را انتخاب کنید تا پخت راحت‌تری داشته باشید.

قارچ

مواد لازم تهیه دلمه قارچ برای 4 نفر

  • قارچ بزرگ: 4 عدد
  • سیر له شده: 2 عدد (یا پیاز 1 عدد)
  • خردل خردشده: نصف پیمانه
  • خامه قنادی: 2 پیمانه
  • جعفری خردشده: 1 قاشق غذاخوری
  • پنیر پیتزای رنده شده: 200 گرم
  • خرده نان: 60 گرم
  • نمک: به مقدار خیلی کم
  • گوشت چرخ کرده: 100 گرم
  • سینه مرغ: 1 عدد

در موارد بالا، ممکن است بخواهید وعده را بدون مرغ و گوشت میل کنید که در آن صورت می‌توانید سینه مرغ و گوشت را حذف کرده و باقی مواد را استفاده کنید، در این صورت نیاز هست تمامی مواد را برای طعم بهتر، استفاده کنید که مقدار آن نیز وابسته به سلیقه شما و میهمانانتان است.

طرز تهیه دلمه قارچ

زمان پخت دلمه قارچ

به دلیل این‌که دلمه قارچ در اصل یک پیش غذا به شمار می‌آید زمان پخت آن نیز بسیار کوتاه است، تهیه مواد حدود 5 دقیقه زمان می‌برد و پختن آنها با توجه به دستورالعمل 15 دقیقه زمان نیاز دارد. البته اگر بخواهید از راسته گوساله به جای مرغ و گوشت استفاده کنید باید برای طبخ آن‌ها زمان جداگانه صرف کنید.

طرز تهیه دلمه قارچ

طرز تهیه دلمه قارچ، این غذای فوری و سبک، شیوه‌های گوناگونی دارد. استفاده از فر کارتان را راحت‌تر می‌کند.

ابتدا در کاسه ای، سیر، خردل، خامه، پنیر پیتزا، خرده نان و جعفری را بریزید و به هم بزنید تا زمانی که به طور یکسان باهم مخلوط شوند.

پایه قارچ‌ها را برش دهید؛ چرا که برای دلمه قارچ، تنها به کلاهک قارچ‌ها نیاز داریم. مواد مخلوط شده را داخل کلاهک قارچ بریزید، اما آن‌قدر پر نکنید که سر ریز شود.

قارچ‌ها را به همراه گوشت مورد استفاده، روی گاز با شعله ملایم تفت دهید، از روغن زیتون برای طعم بهتر و رژیمی شدن می‌توانید استفاده کنید، از گوشت چرخ کرده، سینه مرغ و یا راسته گوساله نیز می‌توانید طبق سلیقه‌تان در غذا بهره ببرید.

زمان تفت قارچ‌ها و گوشت حدود 15 دقیقه است و باید تا زمان نرم شدن کامل قارچ‌ها بر روی گاز بماند. حتماً در قابلمه را همراه دم‌کنی بگذارید و تا زمان طبخ کامل باز نکنید.

اگر از فر برای تفت دادن قارچ‌ها استفاده می‌کنید دما را روی 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و به همان مقدار 15 دقیقه اجازه دهید داخل فر بماند و در طبقه وسط فر بگذارید تا نسوزد.

می‌توانید از فلفل دلمه و فلفل قرمز خردشده نیز در مواد خود استفاده کنید.

طرز تهیه دلمه قارچ

برای چه کسانی دلمه قارچ درست کنیم؟

دلمه قارچ می‌تواند غذای رژیمی مناسبی برای هر گروه سنی باشد، چرا که در کل به عنوان یک میان وعده شهرت دارد و در آن از هیچ ماده افزودنی چاق کننده‌ای استفاده نمی‌شود و حتی به دلیل شیوه پخت داخل فر، قارچ و دیگر مواد آن خواص خود را از دست نمی‌دهند و به این معنا است که ویتامین D داخل قارچ همچنان محفوظ می‌ماند.

به علت زمان پخت کم، حرارت زیادی به مواد نمی‌رسد و ویتامین‌های داخل جعفری، از جمله ویتامین C و A نیز حفظ می‌شود.

اگر از فلفل دلمه نیز استفاده کنید، می‌توانید مطمئن باشید ویتامین C و B6 بدنتان در این وعده غذایی تأمین می‌شود.

در نتیجه این خوراک لذیذ و سبک می‌تواند برای هر فردی با هر سلیقه غذایی مناسب باشد؛ چراکه ارزش غذایی بالایی خود را در طول پخت حفظ می‌کند.

همچنین برای پخت این دلمه دستتان در استفاده از مواد باز است. می‌توانید طبق سلیقه خود دانه‌های برنج در آن استفاده کنید یا حتی از ریحون نیز برای تزئین بهره ببرید.

طرز تهیه دلمه قارچ

دلمه قارچ و گیاه خواری

طرز تهیه دلمه قارچ به نوعی است که حتی گیاه خواران هم می‌توانند از آن بهره ببرند. همانطور که می‌دانید گیاه خواران سبک غذایی خاص خود را دارند و گیاهخواری، در حال حاضر از رژیم‌های پرطرفدار در جهان است.

دلمه قارچ به دلیل عدم استفاده از روغن حیوانی یا هرگونه فرآورده گوشتی، می‌تواند یکی از گزینه‌های اول گیاه خواران باشد، البته این به شرطی است که در پخت آن از ریختن گوشت و مرغ نام‌برده صرف‌نظر کنیم. در نهایت طعم و مواد استفاده شده این خوراکی می‌تواند گیاه خواران را نیز به خوبی راضی کند.

دلمه قارچ یکی از غذاهای پرطرفدار آسیایی است که می‌تواند با انواع قارچ‌ها و دیگر گیاهان سرو شود؛ ایران نیز از این قضیه مستثنی نیست و این دلمه در کشور ما هم بسیار محبوب است و طبق طبع هر خانواده، انتخاب خوبی برای پیش غذا و حتی یک غذای سبک است.