تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

مسجد جامع قاین

مسجد جامع قاین ، در استان خراسان جنوبی و  شهرستان قاین قرار دارد. این شهر از شهر های تاریخی ایران به شمار می رود به طوریکه تپه های باستانی زیادی در اطراف این شهر از قدیم وجود دارد .در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با  مسجد جامعی که در شهر قائن است، بیشتر آشنا شوید.

مسجد جامع

طبق روایاتی که از گذشته به ما رسیده، کی لهراسب ، پدر گشتاسب از فرمانرویان قدیم بلخ در دوران زرتشت این شهر را بنا کرده است،و باتوجه به شرایط باستانی این شهر  در حدود 170 اثر تاریخی در این منطقه پیدا شده است.

اجاره روزانه خانه در تهران

آثار زیادی همچون خانه مساجد کهن،آرامگاه ،مقبره ها،غار ها،دژ ها،محوطه باستانی ،قلعه تاریخی،در این شهرستان می توان دید.

مسجد جامع

معرفی مسجد جامع قاین

یکی از این بناهای تاریخی به یادگار مانده از آن زمان همین مسجد است،که معماری زیبا با تزینات چشم نواز دارد. و شامل دومحراب و دو قبله است.

در مورد قدمت آن نیز اختلاف نظر وجود دارد،بعضی می گویند این مکان در ابتدا آتشکده  بوده که متعلق به ساسانیان بود است و  بعد ها به مسجد تبدیل شد است،

مسجد جامع

این مسجد به دفعات توسط زلزله تخریب و صدمه دیده است.در کتبیه ایوان مسجد که قدمت آن به سال 796  ه.ق بر می گردد نوشته شد:

این بنا به فرمان جمشید قارن از خاندان معروف قارن که در دوره‌ امیر تیمور جهانگشا حاکم قاین و مدتی حاکم ساری و دامغان بود، تعمیر و مرمت شد.

در رواق پنجم یک لوح است که سال 921 هجری قمری نشان می دهد و تا به حال کسی موفق به خواندن آن نشده است.

سنگ لوحی در سمت راست ایوان به ابعاد50*120 سانتی متر وجود دارد که با خط زیبا از شاه سلیمان صفوی بازسازی مسجد در سال 1080 هجری قمری نشان می دهد.

مساحت مسجد جامع قاین در حدود دو هزار چهارصدو هفتاد متر مربع است،در قدیم این مسجد دومنار داشته است که تخریب شد و امروز نمی توان آن منار دیگر را دید.

حیاط مسجد مستطیل شکل است و در گرداگرد آن اتاق ساخته شد ،حتی مهندسان معماری نیز این مسجد را شاهکار عماری می دانند،این مسجد قابل قیاس با مسجد گوهرشاد است.
مسجد جامع
یکی از ویژگی بزرگ این مسجد دو قبله و محراب بودن آن است. دو نظریه در این بار وجود دارد،یکی از آن ها به اینگونه است اختلاف بین اهل تسنن و تشیع برای محل دقیق قبله و….
گروهی دیگر نیز می گویند:محراب دوم که در انتها ایوان است یک نیاشگاه بوده است.

این مسجد دو شبستان داردکه از رانش دیوار ها اطراف ایوان نقش دارد.

مسجد جامع

منبر چوبی مسجد قدمتی در سال1082 دارد که بسیار گرانبهاست، از چوب چنار ساخته شد است و توسط محمد واعظی کاخکی ساخته شده است،کتبیه که در محراب است به اینگونه نوشته شداست:

«عمل استاد مقیم بن استاد محمد ولی بن استاد حسن علی کاخکی فی شهور سنه اثنان و ثماتون بعد الاف»

یک ساعت قدیمی در مسجد است که آفتابی ست جهت ظهر شرعی قائن استفاده می شود.

مسجد جامع

ثبت در لیست آثار ملی

این مسجد در لیست آثار ملی کشور به شماره 295 ثبت شده است.

مسجد جامع