تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

مسجد جامع ورامین

در این مطلب از وب سایت گردشگری هم اقلیم شما را با مسجد جامع ورامین آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

مسجد جامع ورامین که مسجد جمعه ورامین نیز خوانده می‌شود، از بناهای تاریخی دوره ایلخانی است که در شهرستان ورامین استان تهران احداث شده است. در دوره سلطان محمد خدابنده (یکی از مشهورترین ایلخانان مغول) مسجد شروع به ساخت شد و در  سال ۷۲۶ به اتمام رسیده است.

اجاره روزانه خانه در تهران

این بنای تاریخی دارای زیباترین نمونه‌های گچ‌بری ایرانی و ساختمان آن به شکل یک مستطیل است که دارای طول تقریبا ۶۶ متر و عرض ۴۳ متر است. در بخش‌های مختلف به شکل‌های گوناگون در ساخت آن از آجر استفاده شده است، این آجرها بر زیبایی بنا افزوده‌اند.

مسجد تاریخی جامع ورامین بنایی با طرح چهار ایوان است که ورودی مسجد همان ضلع شمالی آن است. این ضلع توسط ایوان‌های شرقی و غربی به ضلع جنوبی می‌رسد، در این ضلع جنوبی نمازخانه وجود دارد. ضلع شرقی هم در نقش ورودی- خروجی فرعی بوده است.مسجد جامع ورامین

این مسجد نه تنها از لحاظ ساختمان عظیم و گنبد عالی آجری دارای مقام و منزلت صنعتی مهّمی است، بلکه به واسطه داشتن تزئینات فراوان، کاشی‌کاری‌های معرق و گچ‌بری‌ها و کتیبه‌های تاریخی و انواع خطوط مختلف جزء آثار مهّم هنری ایران نیز به شمار می‌رود.

ویژگی‏‌های نقش‏‌ها و گچ‏‌بری‏‌های مسجد 

از ویژگی‏‌های گچ‏‌بری این بنا، وجود نقش‏‌های تزئینی‏ و ترکیبی متنوع و بی‏‌نظیری است که از ترکیب نقش‏‌های‏ گیاهی، اسلیمی و هندسی با یکدیگر به وجود آمده‏‌اند. هم‏‌چنین داخل هر نقش با نقش‏‌های تزئینی دیگری پر شده‌اند و به همین دلیل نقش‏‌های به کار رفته بسیار متعدد و متنوع‏‌اند. در تزئین این بنا تنها از نقش‏‌های دوره‏ اسلامی‏ استفاده نشده است؛ بلکه کهن‏‌ترین و باستانی‏‌ترین نقش‏‌های‏ تاریخ هنر ایران، مانند صلیب شکسته (چلیپا)، در ترکیب با نقش‏‌های دوره‏‌ی اسلامی نیز به کار رفته‏‌اند.مسجد جامع ورامین

اهمیّت این اثر از آنجا مشخص می‌شود که این مسجد در سال 1310 که بسیاری از بناهای مهّم کشور به ثبت ملی نرسیده بود، ثبت ملی شد و به عنوان میراثی گران‌بها در تاریخ ایران برای همیشه به یادگار ماند.

 مقالات مرتبط بیشتر