تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

خانه نیما یوشیج

خانه نیما یوشیج بنایی است مربوط به دوره قاجار است که در روستای یوش شهر نور واقع شده است. خانه نیما محل زندگی پدر و نیاکان نیما یوشیج بوده ‌است و از طرف سازمان میراث فرهنگی به عنوان اثر ملی ثبت شده ‌است. این خانه در سال ۱۲۰۷ هجری قمری توسط ناظم الایاله در محله لالوی یوش ساخته شد. در ادامه همراه مجله گردشگری هم اقلیم باشید تا با خانه نیما یوشیج بیشتر آشنا شوید.خانه نیما یوشیج

“یوش” روستایی از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران است. این روستا به دلیل اینکه زادگاه “نیما یوشیج” پدر شعر نو فارسی است، شهرت یافته ‌است. روستای یوش از روستاهای ییلاقی بسیار خوش آب و هواست و دارای ۱۴ چشمه است.

اجاره روزانه خانه در تهران

این بنای تاریخی دارای ۳ ورودی، شاه‌نشین و اتاق‌های زیادی است. خانه نیما یوشیچ با داشتن آجرکاری و گچ‌کاری‌های زیبا از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران به شمار می‌آید. عمده مصالح به کار رفته در این بنا خشت، گل و چوب است.

خانه نیما یوشیج
خانه نیما یوشیج

پلان خانه نیما یوشیج کاملا به سبک قاجار با پنجره‌های مشبک و شیشه‌های رنگی که به آن ارسی گفته ‏می‌شود، با داشتن آجرکاری و گچ کاری‌های زیبا، دیوارهای منقش، سقف‌های منبت‌کاری شده، بسیار چشم‌نواز ‏و اعیانی است.

در متون مختلف از قول نیما یوشیج این جمله در مورد خانه‌اش نوشته شده است که: پدربزرگم ‏برای من قصر ساخته نه خانه. خانه دارای حیاط مرکزی است و چندین اتاق دورتادور آن‌را فراگرفته است.خانه نیما یوشیج

بنای داخلی خانه با گچبری‌های سفیدرنگ تزئین شده است اما قسمت پایینی دیوارهای بنا به رنگ نارنجی درآمده که به نظر، نتیجه‌ کج‌سلیقگی و بی‌توجهی مسئولان مرمت آن است. باروهای بلند، دیوارهای منقش، سقف‌های منبت‌‌کاری شده از دیگر ویژگی‌های این خانه است.

خانه نیما برای نخستین بار در سال ۱۳۷۰ مورد مرمت قرار گرفت. در سال ۱۳۷۳ این خانه از سوی سازمان میراث فرهنگی خریداری و برای بار دوم در سال ۱۳۷۵ مرمت شد.

خانه نیما یوشیج

نیما یوشیج که به ذات‌الریه مبتلا شده بود و در ۱۳ دی‌ماه ۱۳۳۸ درگذشت. پیکر نیما نخست در گورستان ابن بابویه تهران به خاک سپرده شد اما در سال ۱۳۷۲ بنا به وصیتش، پیکر او را به خانه‌اش در یوش انتقال دادند. شاعر نوگرا را در وسط حیاط خانه پدری زیر سنگ مرمر ساده ای که نام و تاریخ مرگ او بر روی آن نوشته شده، به خاک سپردند. بازدید از خانه نیما برای عموم آزاد است.

دیدنی‌های اطراف

  • آبشار آب پری
  • پارک جنگلی رویان
  • دریاچه الیمالات

دسترسی

دسترسی به یوش و منزل نیما از هراز یا جاده چالوس امکان‌پذیر است. از جاده چالوس پس از تونل کندوان به سیاه‌بیشه بروید و با رسیدن به پل زنگوله، با توجه به تابلوی راهنمایی سبز رنگ مسیر خود را تا خانه نیما ادامه دهید. در مسیر جاده هراز نرسیده به آمل سمت چپ جاده تابلوی یوش بلده را دیده و مسیر را در این جاده ادامه دهید.

آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، بخش بلده، روستای یوش

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 08:00 الی 16:30

هزینه ورودی: 4000 تومان ، اتباع خارجی 30.000 تومان