تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

یکی از تفریحات شگفت‌انگیز و سرگرم‌کننده‌ای که می‌توانید همراه با دوستان و خانواده خود تجربه کنید این است که به پارک ژوراسیک مشهد بروید. همه ما شهر مشهد را به‌ عنوان یک شهر زیارتی می‌شناسیم اما بهتر است بدانید که در این شهر جاذبه‌های گردشگری بسیاری نیز جای دارد.

هنگامی که به پارک ژوراسیک مشهد می‌روید؛ درواقع انگار به میلیون‌ها سال قبل سفر می‌کنید. در این پارک با مجسمه موجودات شگفت‌انگیز و ترسناکی به نام دایناسور آشنا می‌شوید. مشهد یکی از مهم‌ترین شهر‌های گردشگری‌ کشور ما است و علاوه بر زیارت حرم مطهر امام رضا، قادر هستید به دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر هم سر بزنید.

اجاره روزانه خانه در تهران

ما در این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم قصد داریم شما را با یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر مشهد، یعنی پارک ژوراسیک مشهد آشنا کنیم. امیدواریم از این مقاله لذت ببرید و با ما همراه باشید.

معرفی پارک ژوراسیک مشهد

یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد که توصیه می‌کنیم هنگام سفر به این شهر از آن بازدید کنید، پارک ژوراسیک مشهد است.در این جاذبه گردشگری دنیای 200 میلیون سال قبل برای شما تداعی می‌شود. هنگامی که در این مکان قدم می‌زنید، گویی پا به دنیای دایناسور‌ها گذاشته‌اید. در سال‌های خیلی دور، موجوداتی با جثه عظیم می‌زیستند؛ جایی که هیچ اثری از تمدن و انسان نبود.

پارک ژوراسیک مشهد

هنرمندان دایناسور‌ها را به‌صورت بسیار طبیعی ساخته‌اند. این دایناسورها دارای حرکات مکانیکی نیز هستند. این حرکات باعث می‌شوند که احساس کنید در کنار یک دایناسور واقعی خطرناک قدم می‌زنید. در قسمتی از این پارک بخشی وجود دارد که کودکانتان بتوانند سوار این دایناسورها شوند.

پارک ژوراسیک در شهر مشهد، بلوار جمهوری پارک ژوراسیک، باغ گیاه‌شناسی قرار دارد. شما می‌توانید برای اینکه از این جاذبه گردشگری جذاب دیدن کنید؛ از گیشه بلیت‌فروشی این پارک، بلیت بخرید.

مردم درقدیم، در پارک‌ها و فضاهای سبز گوناگونی به گذراندن اوقات فراغت می‌پرداختند اما در سال‌های اخیر افراد بی‌شماری سعی کردند تا برنامه‌های مفرح و شگفت‌انگیزی در برخی از این مکان‌ها اجرا کنند.

پارک ژوراسیک مشهد یکی از همین پارک‌های جدید و جذاب است. این پارک به‌تازگی در باغ گیاه‌شناسی مشهد بنا شده است. پارک ژوراسیک مشهد، مانند دنیای 200 میلیون سال پیش است که موجودات آن دوره را برای ما شبیه‌سازی می‌کند. این پارک شگفت‌انگیز و بزرگ بااینکه مدت کمی از احداث آن می‌گذرد؛ اما گردشگران داخلی و خارجی بسیاری به آن توجه دارند.

پارک ژوراسیک چیست؟

پارک ژوراسیک مکانی است که شما می‌توانید همراه با گشت‌وگذار و تفریح با خانواده در مکانی سرسبز، به میلیون‌ها سال قبل که موجوداتی عظیم زندگی می‌کردند سفر کنید. گویی سوار یک ماشین زمان می‌شوید و به زمانی که دایناسورها زندگی می‌کردند سفر می‌کنید. نوجوانان و کودکان بسیاری عاشق این جاذبه گردشگری هستند و هنرمندان پارک ژوراسیک مشهد سعی کرده‌اند تا موجوداتی شبیه به دایناسورهای ماقبل تاریخ درست کنند تا بیشتر به جثه و عظمت واقعی این جانداران بزرگ پی ببرید.

حرکاتی که این دایناسورها انجام می‌دهند بسیار منحصربه‌فرد و واقعی است. در برخی از نقاط پارک اجازه سوارشدن کودکانتان روی این دایناسورها را دارید. اگر در شهر مشهد زندگی می‌کنید یا قصد مسافرت دارید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که به پارک ژوراسیک مشهد بروید و از این جاذبه گردشگری هیجان‌انگیز لذت ببرید.

پارک ژوراسیک مشهد

پارک‌های ژوراسیک ایران و جهان

از نمونه‌های عالی و شگفت‌انگیز در ایران، پارک ژوراسیک مشهد و تهران است. هنرمندان دایناسورها را در این پارک‌ها به گونه طراحی کردند که حتی بتوانند پلک بزنند و یک سری حرکات طبیعی انجام دهند. در خارج از کشور هم پارک‌های ژوراسیک فراوانی مانند پارک ژوراسیک در نزدیکی شهر نیویورک، پارک دایناسورها در آلمان و پارک دایناسورها در جزیره گنگ وجود دارند که نمونه‌ای از بهترین پارک‌های ژوراسیک جهان هستند.

نکاتی درباره پارک ژوراسیک مشهد

شما در این پارک می‌توانید با تاریخچه و سرگذشت زمین بیشتر آشنا شوید. همچنین قادر هستید از نزدیک دایناسورها را مشاهده کنید و با اندازه و ابعاد اصلی این موجودات ماقبل تاریخ خوب آشنا شوید. هنرمندان ماهری سعی کردند که این دایناسورها را به‌صورت طبیعی برای شما بسازند به‌گونه‌ای که این دایناسورها قادر به حرکت هستند. این مکان، یک جاذبه گردشگری شگفت‌انگیز و رؤیایی برای علاقه‌مندان به مکان‌های تاریخی است.

پارک ژوراسیک مشهد دارای وسعت 26 هکتاری است و دارای بیشتر از 30 نقطه ممتاز گردشگری شامل کلکسیون‌های گیاهی زیبا در وسعت 18 هکتار که مکانی زیبا و رؤیایی مانند بهشت را در ذهن شما تداعی می‌کند؛ در این مکان وجود دارد.

این مکان دارای مجموعه ای از رستوران‌ها، کافی شاپ و فست فود، دمنوش سرا، دهکده صنایع دستی، باغ طبیعت و شادی کودک، روستای آرام و زیبا و شگفت انگیز، رودخانه ها و آبشارهای رویایی، دهکده اقوام و مصلی، مرکز طب سنتی، باغ‌های میوه زیبا و سلامتکده و سالن‌های چندمنظوره برای مراسم و همایش‌‌های مختلف، در این جاذبه گردشگری وسیع وجود دارد و شما به همراه خانواده می‌توانید همراه گردش در پارک ژوراسیک از امکانات این مکان استفاده کنید.

پارک ژوراسیک مشهد

آشنایی با دایناسورهای پارک ژوراسیک مشهد

پلوروساروس

معنی کلمه پلوروساروس، سوسمار غول‌پیکر است. این دایناسور با نام سوروپودی تقریباً موجودی دارای قد و جثه 25 متر بود که 125 میلیون سال قبل در اوایل دوره کرتاسه در انگلستان زندگی می‌کرد. منتل این دایناسور عظیم را در سال 1850 نام‌گذاری کرد.

استایراکوساروس

معنی کلمه استایراکوساروس، سوسمار میخ‌دار است. این دایناسور با نام سراتوپسین دارای قد 5/5 متر بود و 70 تا 76 میلیون سال قبل در اواخر دوره کرتاسه در ایالات متحده آمریکا- کانادا زندگی می‌کرد. لمب این دایناسور را در سال 1913 نام‌گذاری کرد.

استایراکوساروس
استایراکوساروس

گاستونیا

معنی واژه گاستونیا یک دایناسور گیاهخوار آنکیلوسورید است که مربوط به دوره کرتاسه پیشین است که در 126 تا 125 میلیون سال قبل زندگی می‌کرد. افرادی سنگواره این دایناسور گیاهخوار را در آمریکای شمالی کشف کردند و جی. کرکلند در سال 1998 این دایناسور را نام‌گذاری کرد. نام گونه خاص این جنس گاستونیا بورگی است.

پیناکوساروس

معنی واژه پیناکوساروس، سوسمار تخته پوش است. این دایناسور با نام آنکیلوسورید بود که دارای طول 5 متر و ارتفاع 3 متر و وزن 1 تن بود. این دایناسور در اواخر دوره کرتاسه در جمهوری خلق چین، مونگولیا زندگی می‌کرد. افرادی تعدادی از فسیل و سنگواره‌های پیناکوساروس‌های جوان را باهم پیدا کردند. گیلمور این دایناسور را در سال 1933 نام‌گذاری کرد.

پاراسارولوفوس

دایناسور دیگری که در پارک ژوراسیک مشهد وجود دارد؛ پاراسارولوفوس، شبه سارولوفوس است. این دایناسور هادروسوریدی بود که دارای طول 11 متر و ارتفاع 5.2 متر و وزن 3500 کیلوگرم بود. این دایناسور 76 تا 74 میلیون سال قبل در اواخر دوره کرتاسه در ایالات متحده آمریکا، کانادا زندگی می‌کرد. پاراسارولوفوس می‌‌توانست روی دو پا و روی چهارپا حرکت کند. او دارای آرواره منقارداری بود که درون آن دندان‌هایی قرار داشت تا از برگ درختانی مانند کاج سوزنی تغذیه کند.

آلوساروس

دایناسور دیگری که در پارک ژوراسیک مشهد قرار دارد؛ آلوساروس است. معنی این کلمه سوسمار دیگر است. این دایناسور تروپودی با طول 12 متر و ارتفاع 5 متر و وزن 2 تن بود. این دایناسور 135 تا 153 میلیون سال قبل در اواخر ژوراسیک در ایالات متحده آمریکا و تانزانیا زندگی می‌کرد. این دایناسور می‌توانست روی دوپای خود راه برود و دایناسور‌های ضعیف‌تر از خود مانند دیپلودوکوس و استگوساروس را شکار کند. اندازه دندان‌های این دایناسور 10 تا 15 سانتی‌متر بود و مانند خنجر بسیار تیز بود. دندان‌های آلوساروس به علت خمیدگی، از فرار طعمه از آرواره‌هایش جلوگیری می‌کرد.

یوپلوسفالوس

دایناسور دیگر، یوپلوسفالوس است. این دایناسور دارای کله‌ای است که مانند زره است و یکی از بزرگ‌ترین دایناسورها از خانواده آنکیلوسورین است. اندازه آن مانند یک فیل کوچک است. پس یوپلوسفالوس دارای قد 6 متر و وزن 2 تنی است. این دایناسور مانند یک تانک جنگی است و  سراسر بدن و سرش از زره تشکیل شده است.

او اگر بخواهد از خود در برابر دشمن دفاع کند؛ از دمش که مانند یک پتک فولادی محکم است استفاده می‌کند. این دایناسور بسیار شبیه پیناکوساروس است اما یوپلوسفالوس بزرگ‌تر و سنگین‌تر است. نام علمی این دایناسور به معنی «دارای سری با زره خوب» است.

یوپلوسفالوس
یوپلوسفالوس

تریسراتوپس

این دایناسور نام عجیب و بامزه‌ای دارد. تریسراتوپس به معنی «سه شاخ چهره» است. این دایناسور دارای سه شاخ و گیاه‌خوار و از دوره کرتاسه است. این دایناسور یک دسته‌ای از دایناسورهای شاخ‌دار علف‌خوار است که در دوره کرتاسه پسین زندگی می‌کردند. تریسراتوپس، حدود 68 تا 65 میلیون سال قبل در آمریکای شمالی می‌زیست.

این دایناسور یکی از آخرین دایناسورهایی بود که پیش از حادثه عظیم انقراض دوره سوم کرتاسه زندگی می‌کرد. روی بدن چهارپای بزرگش یک یقه بزرگ استخوانی و سه شاخ وجود داشت. این دایناسور شباهت زیادی به کرگدن‌های امروز دارد و همین عامل موجب معروفیت این دایناسور است. تریسراتوپس از دوشاخ بلند خود به‌عنوان سلاح در برابر تیرانوساروس‌ها و عشق‌بازی و همینطور دفاع علیه دشمنان استفاده می‌کرد.

این دایناسور بر روی ‌چهارپای محکم خود حرکت می‌کرد و دوپای جلویی آن از پاهای دیگرش قوی‌تر بودند زیرا باید این دوپا وزن سر سنگینش را تحمل می‌کردند. بزرگ‌ترین دایناسورهای سه شاخ تریسراتوپس‌ها بودند و در دسته‌های بزرگ مانند فیل‌های امروزی زندگی می‌کردند. این دایناسور حدود 9 متر طول و حدود 3 متر ارتفاع و 12 تن وزن داشت.

پاکیکفالوساروس

معنی نام این دایناسور عجیب و زیبا، سوسمار سر تخت است. این دایناسور یک دایناسور گیاه‌خوار است و دارای سری عجیب و تخت است که باعث تفاوت این دایناسور با سایر دایناسورها می‌شود. پاکیکفالوساروس روی دوپای خود راه می‌رود و 8 متر طول و 6 متر ارتفاع و  3 تن وزن دارد. پاکیکفالوساروس، 76 تا 65 میلین سال قبل در اواخر دوره کرتاسه در ایالت متحده آمریکا در کانادا زندگی می‌کرد. این دایناسور دارای دندان‌های دندانه‌دار درشت و مسطح خمیده بود زیرا شکل این دندان‌ها باعث می‌شدند تا با آن‌ها به‌آسانی مواد گیاهی بخورد. براون و شلایکجر این دایناسور را در سال 1943 نام‌گذاری کردند. دایناسور‌های بزرگ‌تر اغلب پاکیکفالوساروس را شکار می‌کردند.

ولاسیراپتور

این دایناسور تروپودی است با طول 8/1 متر و ارتفاع 1 متر و وزن 15 کیلوگرم. ولاسیراپتور در دوره کرتاسه در آسیا در مغولستان زندگی می‌کرد. این دایناسور دارای سر باریک و چشمانی روبه‌جلو بود. چشمان روبه‌جلوی او به دایناسور کمک می‌کرد تا روبه‌روی خود را دقیق‌تر ببیند. همچنین این دایناسور دارای چنگال‌هایی در دست و پاهایش بود و پاهای بلند و قوی داشت که سرعت دویدن این دایناسور را زیاد می‌کرد و این شکل دست و پاها موجب می‌شود ولاسیراپتور به یک درنده تمام‌عیار و سریع تبدیل شود.

نکته جالب این است که دانشمندان فسیل این دایناسور را هنگامی که پیدا کردند مشاهده کردند که ولاسیراپتور با یک پروتوسراتوپس که دایناسوری گیاه‌خوار بود؛ گلاویز شده است. دانشمندان فسیل این دایناسور را در سال 1924 کشف کردند.

اکروکانتوساروس

نام این دایناسور به معنی سوسمار دارای برآمدگی بلند پشتی است. این دایناسور تروپودی 12 متری بود که 105 تا 115 میلیون سال قبل در اوایل دوره کرتاسه در ایالت متحده آمریکا، کانادا زندگی می‌کرد. استوال و لنگستون این دایناسور را در سال 1950 نام‌گذاری کردند.

جیگانوتوسورس

نام این دایناسور به معنی سوسمار غول‌پیکر جنوبی است. این دایناسور یک دایناسور گوشت‌خوار است که  در دوره کرتاسه میانی و در حدود 97 میلیون سال قبل زندگی می‌کرد. دانشمندان سنگواره این دایناسور را در  پاتاگونیا، آرژانتین کشف کردند و کوریا و سالگادو این دایناسور را در سال 1994 نام‌گذاری کردند. نام گونه خاص این جنس جیگانوتوسورس کارولینی است.

گالیمیموس

معنی اسم این دایناسور، تقلیدکننده خروس است. این دایناسور یک تروپود گوشت‌خوار مربوط به دوره کرتاسه پسین است که حدود 70 میلیون سال قبل زندگی می‌کرد. دانشمندان سنگواره این دایناسور را در صحرای گوبی مغولستان کشف کردند. اوسمولسکا در سال 1972 این دایناسور را نام‌گذاری کرد. نام گونه خاص این جنس گالیمیموس بوللتوس است. دانشمندان تخمین زدند که این دایناسور می‌توانست 60 کیلومتر در ساعت بدود.

گالیمیموس
گالیمیموس

آوکاسورس

معنی نام این دایناسور، سوسمار آوکا است. این دایناسور آبلی سوریدی دارای طول 5 متر و وزن 700 کیلوگرم بود. آوکاسورس 78 تا 83 میلیون سال قبل در اواخر دوره کرتاسه در آرژانتین زندگی می‌کرد. دانشمندان این جانور را از روی سنگواره اسکلت نسبتاً کاملی که پیدا کردند آن را می‌شناسند. این دایناسور بر روی دوپای قدرتمند خود راه می‌رود و دارای بازوان بسیار کوچک و انگشتان دست ندارند.

دسترسی به پارک ژوراسیک مشهد

آدرس: مشهد، بلوار جمهوری، پارک ژوراسیک مشهد ، باغ گیاه شناسی

زمان فعالیت: از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب

در آخر

ما در این مقاله شما را با پارک ژوراسیک مشهد آشنا کردیم و برخی از دایناسور‌های این پارک شگفت‌انگیز را به شما معرفی کردیم. کودکان و نوجوانان زیادی طرف‌دار گشت‌وگذار از این پارک بزرگ هستند. امیدواریم اگر به شهر مشهد سفر کردید از این جاذبه گردشگری هم دیدن کنید و از قدم‌زدن در کنار دایناسورهای این پارک لذت ببرید.