شاید شما هم رویای سفر به قطب شمال را در سر دارید. شاید مدت‌های زیادی است که به این سفر فکر می‌کنید و برای برنامه ریزی آن اشتیاق دارید. اما چقدر درباره قطب شمال و چگونگی این سفر اطلاعات دارید؟ از مقصدهای این سفر و یا اقامت و حتی لباس‌ها و وسایل مورد نیاز سفر به قطب شمال چطور؟ چیزی می‌دانید؟ این مقاله برای شما است تا به پاسخ تمامی این سوالات برسید.

درباره قطب شمال

قطب شمال، یک مکان ثابت در نیمکره شمالی در محور چرخش زمین و عرض جغرافیایی 90 درجه شمالی است. برخلاف قطب جنوب که در قاره قطب جنوب قرار دارد، قطب شمال جغرافیایی چیزی جز یک صفحه یخ متحرک در سطح اقیانوس منجمد شمالی نیست. به همین خاطر هیچ سکونتگاه دائمی و حتی نشانگر رسمی برای این موقعیت وجود ندارد. چرا که یخ سال به سال حرکت می‌کند. قطب شمال و سفر به آن اگرچه زمانی هدفی دست نیافتنی بود اما اکنون به لطف هوانوردی مدرن و سایر فناوری‌ها مقصد سفر بسیاری از افراد علاقه‌مند در سراسر دنیا است.

قطب شمال سردترین مکان روی زمین با دمای تابستان تا 40- درجه سانتیگراد و زمستان 80- است. بیشتر سفرهای قطب شمال عمدتاً از طریق راه‌ هوایی صورت می‌گیرد اما گاهی اوقات مرحله آخر سفر روی یخ‌ها طی می‌شود. بعضی از گردشگران نیز سفر با قایق، بر روی یک یخ شکن که از اقیانوس منجمد شمالی عبور می‌کند را تجربه می‌کنند. در ادامه به روش‌های مختلف سفر به قطب شما پرداخته‌ایم.

چطور به قطب شمال سفر کنیم

ساکنین قطب شمال

اگر بخواهیم حقیقت را بگوییم باید گفت که هیچ کس در قطب شمال زندگی نمی‌کند. مردم اینوئیت که در مناطق نزدیک به قطب شمال کانادا، گرینلند و روسیه زندگی می‌کنند، هرگز در قطب شمال خانه‌ای برای سکونت نساخته‌اند. در قطب شمال یخ دائما در حال حرکت است و این موضوع، ایجاد یک اقامتگاه دائمی را تقریبا غیرممکن می‌کند.

روش های رسیدن به قطب شمال

روش های رسیدن به قطب شمال

برای رسیدن به قطب شمال باید از طریق یکی از کشورهای نروژ، روسیه و کانادا سفر را آغاز کرد. سفر به قطب شمال از ترومسو در نروژ Tromso in Norway، مورمانسک در روسیه Murmansk و روزولت بی Resolute Bay در کانادا شروع می‌شود.

در این بین راه‌های زیادی برای سفر به قطب شمال نیز وجود دارد که در ادامه به معرفی برخی از رایج‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم، اگر از ایران تصمیم دارید به قطب شمال سفر کنید، پیشنهاد میکنیم بلیط هواپیما خود را از آیانس های معتبر خریداری کنید.

  • از همه مهمتر و معمول‌تر پروازهای هوایی شهرهای نزدیک به قطب است که تمام افراد سراسر دنیا را برای رسیدن به قطب شمال جذب خود می‌کنند. سفر به قطب شمال از این شهرها آغاز می‌شود؛
  • در تابستان، یخ شکن هسته‌ای روسی 50 Let Pebody راه خود را از میان یخ‌های ضخیم چند ساله می‌شکافد. این قایق از مورمانسک به راه می‌افتد و حدود پنج روز طول می‌کشد تا به قطب شمال برسد؛
  • برخی افراد سفرهای پیاده را از جزیره وارد هانت، درست در شمال جزیره السمر آغاز می‌کنند تا به قطب شمال برسند؛
  • ماراتن قطب شمال در ماه آوریل برگزار می‌شود و تنها ماراتن در جهان است که شرکت کنندگان آن تماماً روی آب می‌دوند. این ماراتن در واقع در بارنئو اجرا می‌شود، اما رقبا پس از مسابقه به سمت قطب هدایت می‌شوند. برخی افراد با آمادگی جسمانی نسبتا بالا، این روش را راهی برای رسیدن به قطب شمال می‌دانند؛
  • سورتمه سواری هم یکی از روش‌هایی است که برخی شرکت‌ها برای رسیدن به قطب شمال برنامه ریزی می‌کنند. روشی با ریسک بالا اما تجربه‌ای تکرارنشدنی و شگفت انگیز؛
  • اسکی ساحل به قطب یک روش دیگر است. نقاط شروع مختلفی برای یک پیست اسکی وجود دارد، اما از هر کجا که شروع کنید، این سفر طولانی است؛
  • رسیدن به قطب شمال با قایق فقط برای چند ماه در تابستان امکان پذیر است. مسیرهایی که از اسکاتلند، ایسلند یا نروژ شروع می‌شوند.

هزینه سفر به قطب شمال

هزینه سفر به قطب شمال به عوامل زیادی بستگی دارد. برای تعیین قیمت نهایی این تور باید تمامی امکانات و نیز روش سفر به قطب شمال را بررسی کرد. شما می‌توانید انواع پکیج این سفر را که بسته به نوع مسیر هوایی، اقامتگاه و سایر امکانات تفکیک شده‌اند مطالعه کرده و پس از آن تصمیم به خرید بهترین تور قطب شمال گیرید.

تجهیزات و لباس مناسب برای سفر به قطب شمال

داشتن تجهیزات و لباس کافی و مناسب برای سفر به قطب شمال لازم است. به همین منظور ما به شما انواع لباسی که لازم است در این سفر همراهتان باشد معرفی می‌کنیم. این تجهیزات و لباس‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • توصیه می‌کنیم لباس‌های چند لایه بپوشید تا بتوانید هر زمان که نیاز داشتید لباس بپوشید یا درآورید؛
  • لباس زیر حرارتی بلند، پیراهن، شلوار و جوراب‌های حرارتی مهم هستند؛
  • یک یا دو عدد پشم گوسفند برای قرار دادن روی لایه حرارتی بیاورید (به همراه داشتن این مورد به دلخواه خود مسافر است.)؛
  • با توجه به لایه بیرونی، همراه داشتن لباس ضد آب بسیار مهم است؛
  • ژاکت، دستکش و شلوار ضد آب؛
  • چکمه‌های پلاستیکی که غیرقابل خیس شدن هستند؛
  • چکمه‌های کشدار، بدون خط و تا زانو برای فرود در برف مورد نیاز است. چکمه‌ها باید 14 تا 16 اینچ ارتفاع داشته باشند و زیره‌های محکم، رج لاستیکی و ضد لغزش داشته باشند. این مشخصات بسیار مهم هستند. ممکن است در فرودهای مرطوب تا عمق 10 اینچی وارد آب شوید و به همین خاطر چکمه‌های چرمی مناسب نیستند؛
  • کلاه، روسری یا سایر محافظ‌های صورت به همراه داشته باشید؛
  • فلیس یا ژاکت؛
  • جوراب‌های حرارتی (حداقل دو جفت برای تعویض در هنگام خیس شدن)؛
  • شلوار گرم؛
  • پیراهن و تی شرت سبک؛
  • لباس راحت و غیر رسمی برای پوشیدن در کشتی؛
  • ضد آفتاب و محافظ لب؛
  • عینک آفتابی؛
  • دوربین دوچشمی؛
  • کیسه‌های پلاستیکی زیپ‌ دار برای دوربین و دوربین‌های دوچشمی به عنوان محافظ در برابر پاشیدن امواج و پاشیدن آب؛
  • کوله پشتی سبک، جادار و مناسب.

بهترین فصل سفر با تور قطب شمال

بهترین زمان برای بازدید از قطب شمال بین ژوئن و سپتامبر، در طول تابستان است. در این زمان یخ دریا شروع به شکستن می‌کند و مسیر کشتی‌های مسافربری باز خواهد شد. همچنین در این بازه زمانی دما بین 3 تا 7 درجه سانتی گراد است. حیات وحش نیز در ابتدای فصل و قبل از مهاجرت سالانه فعال‌تر می‌شود. فصل مناسب برای سفر به قطب شمال

ترجیحا باید سفر به قطب شمال را زمانی تجربه کرد که دمای هوا به حد قابل تحملی برای گردشگران رسیده باشد.

بهترین فصل سفر با تور قطب شمال

اقامت در هتل های یخی قطب شمال

هتل‌های یخی قطب شمال انواع مختلفی دارند که هر کدام هیجان مخصوص به خود را به همراه خواهد داشت. اتاقک‌هایی یخی که حس سرما را به شکلی دلچسب به انسان القا می‌کنند. شاید برای شما هم جالب باشد که یک شب را در میان یخ‌ها صبح کنید. اگر در یک اتاق برفی می‌مانید، به احتمال زیاد از خود می‌پرسید که چگونه هنگام خواب در دمای ۵- دوام خواهم آورد. این دغدغه برای ماندن در تمام هتل‌های سرد از جمله هتل یخی، هتل برفی قطب شمال، دهکده برفی قطب شمال، قلعه یخی و… وجود دارد، اما جای نگرانی نیست. هیجان ماندن در چنین جای شگفت انگیزی را با استرس از دست ندهید، چرا که اقامتگاه‌ها فکر این دغدغه‌ها را کرده و راه‌حلی برای آن دارند.

لذت تجربه سفر به قطب شمال

قطب شمال شاید مقصد همیشگی گردشگران زیادی نباشد، شاید مقصدی برای تمام افراد با هر نوع سلیقه و سبک زندگی متفاوت هم نباشد. اما مخصوص افرادی است که هیجان و کشف نقاط خارق العاده در دنیا را دوست دارند. سفر به قطب شمال بی‌شک یکی از بهترین تجربه‌هایی است که هر شخص در زندگی خود خواهد داشت.

تجربه بودن در جایی که شاید کمتر کسی آن را ببیند و شانس بودن در آن را داشته باشد. ما در مسیر فراهم کردن بهترین تجربه سفر به قطب شمال همراه شما خواهیم بود. شما می‌توانید از طریق مراجعه به وبسایت ما، خرید بلیط هواپیما خارجی خود را به راحت‌ترین شکل ممکن انجام دهید.