تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

کاخ دلما باغچه 

کاخ دلما باغچه امروز میخوایم شما را با کاخ دلما باغچه استانبول آشنا  کنیم برای آشنایی با این کاخ تاریخی و معروف در استانبول ترکیه با ما همراه باشید.

کاخ دلمه‌باغچه (Dolmabahçe Sarayı) در شهر استانبول ترکیه، در سمت اروپایی تنگه بسفر واقع شده‌است و از این مکان به عنوان مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی  در سال  ۱۸۸۹ تا ۱۹۰۹ میلادی استفاده می‌شده‌ است.

اجاره روزانه خانه در تهران

سلطان عبدالمجید اول از پادشاهان عثمانی (۱۸۳۹ تا ۱۸۶۱ میلادی) این کاخ ساخته شده و قصر و حکومت  را از کاخ توپکاپی «Topkapı»  به این قصر تجملاتی و پرهزینه در حاشیه تنگه بسفر منتقل داده است.

نام این محل را دلما باغچه «dolma bahçe» به معنی پر شده با باغچه ها انتخاب کردند ، زیرا این محل پیش از ساخته شدن قصر جدید، به عنوان تفرجگاه موردعلاقه سلاطین پیشین عثمانی مانند سلطان احمد یکم و سلطان عثمان دوم  و… مورد استفاده قرار گرفته و باغ ها و آلاچیق های زیبایی در آن ایجاد شده بود.

کاخ دلما باغچه 

تا قبل از جمهوری ترکیه، دلمه باغچه خانه سلاطین بود و بعد از مصطفی کمال آتاتورک به هنگام بازدیدش از استانبول در آن اقامت می کرده اند. و نکته جالب اینجاست که آتاتورک در همین کاخ از دنیا رفت. امروزه کاخ دلمه باغچه به عنوان موزه کاربری دارد و مهمانخانه کاخ نیز برای پذیرایی از میهمانان سیاسی خارجی و مهم ترکیه مورد استفاده می شود

موزه کاخ دلمه باغچه 3 بخش دارد که عبارت اند از: موزه مجموعه های کاخ، موزه موسیقی و موزه ساعت. همچنین کاخ دلمه باغچه اسکله ای ۶۰۰ متری دارد و دو ورودی چشمگیر به دو حیاطش وصل می شوند.

بزرگترین چلچراغ بلور بوهمی در این قصر قرار داده شده‌است. این چلچراغ که هدیه‌ای از طرف ملکه ویکتوریا اول، ۷۵۰ حباب و وزنی معادل ۴٫۵ تن دارد. کاخ دارای سه بخش اصلی است طبقه مستخدمین طبقه کارمندان و منشی‌ها و طبقه حریم شاهنشاهی.

Crystal staircase and chandelier of Dolmabahce Palace

تاریخچه 

سلطان «عبدالمجید یکم» و خانواده‌اش در ابتدا در کاخ قرون وسطی «توپکاپی» زندگی می‌کردند و از آن جایی که این کاخ نمی‌توانست از لحاظ رفاه و شکوه با کاخ پادشاهان معاصر اروپا رقابت داشته باشد، دستور داد تا کاخی جدید و مدرن را تأسیس کنند. طراحی این بنا به دو تن از معماران ارمنی ، یعنی خاندان «بالیان» (Balyan) واگذار شد و آن‌ها سبک‌های معماری مختلفی همچون باروک، روکوکو، نئوکلاسیک و مدرن را با هم ترکیب کردند که نتیجه‌اش، کاخی پر زرق و برق و باشکوه شد که در تجملات غلت می‌زد! در واقع هزینه‌ی ساخت این کاخ آنقدر زیاد بود که دولت، زیر بار قرض رفت و از لحاظ اقتصادی به  مشکل  دچار شد.

آخرین خلیفه‌ای که در این کاخ سکونت داشت، «عبدالمجید دوم» بود؛ تا اینکه خلافت در سال 1924 میلادی در این سرزمین بر داشته شد و پس از آن، بنیان‌گذار جمهوری ترکیه و اولین رئیس‌جمهور آن یعنی آتاتورک، تابستان‌ها در این کاخ اقامت داشتند . آتاتورک، آخرین روزهای زندگی‌اش را در این کاخ گذراند و درنهایت در سال 1938 میلادی در همین مکان دار فانی رو وداع گفت امروزه مدیریت کاخ دلماباغچه را «اداره‌ی کاخ‌های ملی» بر عهده دارد و می‌توانید به عنوان موزه از آن دیدن کنید.کاخ دلما باغچه 

معماری کاخ

تیم طراح و سازنده این قصر شامل عبدالمجید «Abdül Mecit» معمار سلطنتی؛ نیکوگوس آقا « Nikoğos» و گارابد بایلان« Garabed Balyan» بودند که موفق به ساخت یک قصر با سبک تلفیقی عثمانی – اروپایی شده و ماحصل کار به گونه ای بود که چشم هر بیننده ای را خیره می کند بر اساس سنت کاخ سازی عثمانی ها در این کاخ هیچ عمارت کلاه فرنگی وجود نداشته و بخش بیرونی آن به نسبت تزئینات با شکوه و خیره کننده داخلی، بسیار ساده تر طراحی شده است.

دسترسی

برای بازدید از کاخ دولما باغچه اگر در میدان تکسیم هستید، سوار قطار زیرزمینی فونیکلار شوید و به کاباتاش بروید. کاخ دولما باغچه 300، 400 متر با ایستگاه کاباتاش فاصله دارد که با دنبال کردن تابلوها به آن خواهید رسید. اگر در منطقه سلطان احمد هستید سوار تراموا شوید و در کاباتاش پیاده شوید تا به کاخ دولما باغچه برسید.

هزینه ورودی کاخ دلما باغچه : بازدید از کاخ: 60 لیر ترکیه – بازدید از بخش حرم: 40 لیر ترکیه

ساعت بازدید کاخ دلما باغچه : همه روزه از ساعت 09:00 تا 16:00 ، این ساعت ها در ایام عید فطر ممکن است متغیر باشد. (دوشنبه ها تعطیل است).best attractions istanbul11


مقالات بیشتر بخوانید :