تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

گنبد غفاریه مراغه

در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم شما را با گنبد غفاریه مراغه در استان آذربایجان شرقی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

گنبد غفاریه در قسمت شمال غربی مراغه در کنار رودخانه صوفی واقع شده و تاریخ احداث آن در فاصله بین سال‌های ۷۲۵ و ۷۲۸ هجری قمری است. این گنبد توسط حاکم وقت مراغه به نام امیر شمس الدین قراسنقر ساخته شده و خود نیز در آن دفن شده است. گنبد غفاریه بنایی مربع و آجری است که بر بالای سکویی سنگی و دخمه ای استوار است در چهار زاویه آن ستون‌های با نقوش لوزی ساخته اند.

اجاره روزانه خانه در تهران

تزیینات بنا، نقوش زیبایی هندسی و کتیبه‌های با خط ریحان و تنوع رنگ کاشی ها، جلوه زیبایی به این گنبد بخشیده است. نام بنا برگرفته از فرد متمکنی است که به نام نظام الدین احمد بن حسین غفاری که در مسیر بازگشت از حج در مراغه اقامت گزیده، عمارتی را در کنار این گنبد احداث و املاکی را به آن وقف کرده است. این بنا در ۷ مرداد ۱۳۱۲ به شماره ۱۳۷ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گنبد غفاریه مراغه

ویژگی های گنبد

معماری گنبد غفاریه الهام گرفته از گنبد سرخ واقع در مراغه بوده که مربع شکل و آجری است. این بنا دارای دو طبقه ی زیرین و فوقانی می باشد که بر روی دخمه ای ساخته شده و چهار ستون آجری، نمای بیرونی آن را زینت داده است. کاشی های رنگین به کار رفته در این بنا، به رنگ سیاه، سفید و آبی آسمانی به جلوه ی این گنبد افزوده است.

گنبد غفاریه مراغه

بالای ورودی گنبد غفاریه، کتبیه ای با دو سطر نوشته و بالای طاق این گنبد؛ کتیبه ای سه سطری و به خط ریحان، به چشم می خورد. از این کتیبه ها، با وجود آسیب دیدگی شان، میتوان دریافت که به اسم مالک آرامگاه اشاره شده است.

بر بالای پنجره های گنبد غفاریه، سه نشان خانوادگی وجود دارد که به شکل دو عصای پشت به پشت است. این علائم، نشان خانوادگی چوگانداران می باشد که بیانگر هویت گنبد غفاریه است.

بنابر اسناد تاریخی و گفته های کارشناسان این بنا آرامگاه شمس الدین قرا سنقر بوده اما هیچ کتیبه ای دال بر نام متوفی در این برج-مقبره به دست نیامده است. داخل برج-آرامگاه شامل یک سرداب و یک شبستان است. شبستان که احتمالا محل عبادت و یا پخش نذورات بوده است با طاق نماهای ساده ای آراسته شده و گچکاری شده است. مقرنس کاری دیگر تزئین به کار رفته در داخل بناست.گنبد غفاریه مراغه