تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

آب‌ انبار بلور تفرش

در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم شما را با آب‌ انبار بلور تفرش در استان مرکزی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

استان مرکزی دارای جاذبه های گردشگری، باستانی و طبیعی بسیاری است که آب‌ انبار بلور شهرستان تفرش یکی از آثار تاریخی و دیدنی این استان می باشد. آب‌ انبار بلور یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در تفرش است که قدمت آن مربوط به قاجاریه می باشد و در تاریخ ۱۳۷۸/۰۵/۲۳ به شماره ثبت 2366 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

اجاره روزانه خانه در تهران

آب‌ انبار بلور تفرش

این اثر تاریخی توسط میرزاحسین وزیر ‏ملقب به بلور در محله زاغرم تفرش ساخته شده است و امروزه این آب انبار به نام بلور معروف ‏است.‏

آب‌انبار بلور با مساحتی در حدود 450 مترمربع دارای ورودی، راه پله، مخزن ‏و دو بادگیر است.‏ تمام ستون‌ها با تیرهای چوبی به یکدیگر کلاف‌کشی شده‌اند. دیوارهای خشتی، دوازده ستون، 18 جرز و بیست گنبد و دو کانال تهویه هوا فضای اصلی آب‌ انبار را تشکیل می‌دهند. مصالح به کار رفته در ساخت این بنا شامل خاک، خشت، گچ، آهک، چوب، آجر، سنگ و ملات ساروج می‌باشد.

آب‌ انبار بلور تفرش

تاریخچه

این آب انبار که مربوط به زمان ناصرالدین شاه قاجار است توسط میرزا حسین بلور و برادرش ساخته شد و پس از ساخت آب انبار وقف عام شد تا همه مردم بتوانند از آب آشامیدنی برخوردار باشند. این سازه از ارزش و اهمیت بسیاری برای مردم این شهر برخوردار است همچنین از لحاظ معماری در نوع خود بی نظیر است به طوری که با گذشت سال ها همچنان محکم و پابرجا است و تمامی قسمت های آن سالم باقی مانده است و از این آب انبار تقریبا تا 40 سال قبل که تمامی خانه ها مجهز به یخچال نبودند استفاده می شد.

این آب‌انبار در حال حاضر تبدیل به موزه مردم‌شناسی شده است که می توانید در کنار دیدار از معماری خاص این آب انبار از آثاری همچون ظروف قدیمی، ادوات کشاورزی کهن و دیگر اشیاء که نشان از زندگی گذشتگان دارند را تماشا کنید.آب‌ انبار بلور تفرش