تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

کلیسای کانتور قزوین

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با کلیسای کانتور را که یکی از جاهای دیدنی قزوین است ، داریم.در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما درمجله گردشگری هم اقلیم  همراه باشید.

کلیسای کانتور
تصویر از رضا حاجی پور

کلیسای کانتور

در اواخر دوره ناصر الدین شاه توسط شرکت روسی در شهر قزوین احداث شد .کلیسای کانتور معروف به برج ناقوس و نام دیگر آن کلیسای روس هم می باشد. کلیسا ارتدوکس است که در جنگ جهانی دوم در زمان اشغال ایران بواسطه روس ها در شهر قزوین ساخته شده است. ابعاد کلیسا کوچک است برای همین یکی از کوچکترین کلیساهای جهان محسوب میشود.

اجاره روزانه خانه در تهران

کلیسای کانتور در گوشه ای از شهر قزوین ساخته شده اما سال هاست که کسی در آن عبادت نمی کند و مورد بی توجهی مردم قرارگرفته است. نام این کلیسا کانتور است اما همه آن را با نام برج ناقوس و کلیسای روسی می شناختند چون توسط روس ها ساخته شده از این رو به عنوان کلیسای روسی یاد می شود.

کلیسای کانتور

سال ها قبل پیروان مذهب ارتدکس مسیحیت در کلیسا به راز و نیاز و مراسم می پرداختند اما حالا دیگر اثری از مراسم ها نیست حتی صدای ناقوس کلیسا هم نمی آید از این رو امروزه این کلیسا به یک بازارچه کوچک صنایع دستی زیبا تبدیل شده است.علاقه مندان به صنایع دستی در کناردیدن صنایع از بنای کلیسا هم می توانند بازدیدکنند.

تاریخچه:

محله قدیمی قزوین پنبه ریسه نام دارد.امروزه این محله از شمال به خیابان آیت الله طالقانی ، از جنوب به  محله گلبینه ، ازغرب به خیابان و محله بلاغی ، از شرق به خیابان باغ دبیر محدود است.شمال محله یک منطقه وسیعی بود که امروزه به خیابان های دارایی ، بوعلی و خیام می رسد.این محدوده در اواخر دوره قاجار در اختیار روس هاب ود بعد از جنگ جهانی دوم و حمله روس به ایران در شهر قزوین ساکن شدند و نام آن را کانتور به معنی(مقر ،مرکز) گذاشتند.بیشتر افراد دراین محله مهندسان و کارکنان روس بودند که روی پروژه راه شوسه قزوین کار می کردند.آنها دفتر اداری خود را در این قسمت شهر درست کردند.آنها ساختمان کنسولگری روسیه در قزوین  ،منبع آب ، سالن تئاتر و باله و… را هم در شهر قزوین ساختند.

کلیسای کانتور
تصویر از بهاره فلاح

یکی دیگر از بناهایی که ساختند کلیسای گوچکی در جنوب شرقی این مجموعه و ساختمان ها بود که شرکت راه سازی روس آن را ساخت.روس ها ناعادلانه خاک ایران را گرفتند و از شهریور 1320 تا بهار 1325 در کشور ما ماندگار شدند.بعد رفتن روس ها هیچ پیروارتدکسی در ایران نبود و کلیسای کانتور بدون استفاده ماند و کم کم به اثری تاریخی تبدیل شد.این کلیسا یاد آور روزهای تلخ اشغال روس ها در ایران است.

در قزوین 2 کلیسای دیگر هم وجود دارد که اکثر مسیحیان از آن استفاده می کنند و بازدید برای غیر مسیحیان وجود ندارد.کلیسای کانتور تا مدتی بدون استفاده بود و هیچ کاربردی نداشت بعدها به عنوان اثر تاریخی تبدیل شد و مردم می توانستند به بازدید آن بپردازند سپس به عنوان انبار مدرسه از آن استفاده شد و حالا این انبار به بازارچه صنایع دستی کوچکی تبدیل شده و مردم از آن بازدید می کنند.

کلیسای کانتور
تصویر از مریم فلاح

معماری

این کلیسای کوچک هم مثل بقیه کلیسا ها بر اساس طرح چلیپایی(صلیبی) احداث شده است.پلان چند ضلعی نامنظم، استفاده از آجر قرمز لعابدار در نما و پوشش شیروانی گنبد های این بنا را بسیار زیباتر از بناهای دیگر در قزوین کرده است.بیشتر نمای آن آجر و ملات است.در دیواره های آن پنجره هایی مثل یک نعل اسب دیده می شود که میان 2 ردیف آجرکاری برجسته قاب شده است.

کلیسای کانتور
تصویر از مریم فلاح

البته معماران با استفاده از فرم های هندسی زیبا و جلوه خاصی به بنا بخشیده اند.ازجمله این فرم ها، ستون های تزیینی در نمای خارجی کلیسا است.طاق ها و قوس ها از دیگر عناصری زیبا هستند که به چشم می خورد و در اتاق ها ، ورودی ها ،تاقچه ها و سالن ها از آن استفاده شده است.

علت اینکه این کلیسا را کوچک ساختند این بود که در مذهب ارتودکس بصورت ایستاده عبادت می کنند برای افزایش سرعت در ساخت و آماده سازی آن از انجام تزیینات زیاد در آن هم پرهیز کردند.

در کلیسای کانتور قزوین از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

فضای کلیسا جذاب و دیدنی است.از سمت جنوب وارد کلیسا شوید.دور تا دور کلیسا نرده های آهنی است و بنای کلیسا از فاصله دور بسیار تماشایی و زیباست.در محوطه دو مقبره وجود دارد که مربوط به خلبان و مهندس روسی است که گفتند خلبان در نزدیکی قزوین سقوط کرده و مهندس هم داخل کشور فوت کرده پس هر دو را آنجا دفن کردند.فضای داخل بسیار چشم نواز و زیباست.در یک برج بسیار بلند ناقوس و محراب کلیسا وجود دارد که می توانید از آن بازدید کنید.

چگونه به کلیسای کانتور قزوین برویم؟

در قزوین چهار راه ولیعصر(عج) بروید سپس به راحتی به کلیسا می روید.بدین صورت که اگر این چهارراه ولیعصر(عج) را مستقیم بروید به بلوار آیت الله طالقانی می رسید بعد از رد کردن این بلوار دومین خیابان ،خیابان دارایی به سمت راست بپیچید و همان مسیر را ادامه دهید تا به کلیسای کانتور که درسمت چپتان است می رسید.


آدرس: استان قزوین-شهر قزوین-خیابان ایت الله طالقانی-خیابان دارایی

زمان بازدید: همه روزه از ساعت 9 الی 19

هزینه ورودی: رایگان