تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

آتشکده آذرخش

آتشکده آذرخش داراب از آتشکده‌های خاموش است این آتشکده‌ها نیایشگاه زرتشتیان در قدیم بوده است که دران آتش روشن میگردید  اکثر اتشکده های قدیم ساسانی به مسجد تبدیل شده است. در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با این آتشکده بیشتر آشنا شوید.

آتشکده آذرخش

اجاره روزانه خانه در تهران

آتشکده آذرخش در داراب است و5 کیلومتری جنوب شرق داراب در و در دامنه کوه قرار دارد شهر داراب در 275 کیلو متری شیراز است.

آتشکده آذرخش

تاریخچه آتشکده آذرخش

این بنا بسیار شگفت انگیز ازنمای چلیپا است. بعضی ها معتقد هستن معبد مهرپرستان آریایی بوده است که در عصر ساسانی به آتشکده تبدیل و در دوره اتابکان به مسجد تبدیل شده است.

آتشکده آذرخش

از اینجا در منابع با عناوین همچون  قصر دختر و کاروانسرا نیز نام برده شده است. این بنا از لحاظ سابقه به پوران‌دخت دختر داراب کیانی در  و ساخت آن در حدود سده سوم قبل از میلاد  نسبت داده می شود.

آتشکده آذرخش

معماری آتشکده آذرخش

مساحت این بنا در حدود420 متر مربع و در کوه تراشید شده بخشی از سقف باز بوده و در زیر آن حوض با عمق کم قرار گرفته در بیرون بنا اتاق کوچکی با عنوان اتاق نگهبان وجود دارد. معماری آتشکده آذرخش به صورت صلیبی و در اطراف رواقی جزر ستون و دهانه طاقدار مکان را در بر گرفته چهار بازو محوطه به صورت طاق گهواره ای ساخته شده است.

آتشکده آذرخش

پوشش وسطی به صورت مربع رو باز و در زیر آن در وسط تالار حوض 4 گوش کم عمق وجود دارد  بنا با کندن کوه از بالای نورگیر شروع شده وچاه مربع‌شکل به پایین رفته است.

آتشکده آذرخش

مسجد سنگی و کتیبه‌ها

در ورودی بنا یک هشتی . و اتاقی  8 متر طول و متر عرض در حدود2 ارتفاع که سقفی طاقی و با سه پلکان درکنار مسجد  هست .

آتشکده آذرخش

نمای بیرونی بنا بیشتر شبیه بناهای ساسانی است . و محراب مقرنس‌کاری با خطوط کوفی، بویژه قطع شدن راهروها در دو طرف محراب و قرار گرفتن آن در سمت قبله و کتیبه‌های کوفی، دلایل اسلامی بودن بنا هستند.

در این بنا دو کتیبه وجود دارد که یکی در ورود و دومی در محراب قرار گرفته وآیاتی از قران است. برگرفته از آیات قرآنی هستند. «به فرمان ابوالمظفر ابوبکر اتابک در ماه رمضان سال ۶۵۲ه.ق این محراب ساخته شده است».

آتشکده با شماره ۲۲۹ ثبت آثار ملی شده است.

آتشکده آذرخش

نقشه