تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

غذاهای محلی اصفهان

غذاهای محلی اصفهان :: گردشگری در ایران همیشه لذت بخش بوده است. مخصوصا که یکی از قشنگ ترین بخش های ایرانگردی ، امتحان کردن غذاهای محلی و مخصوص آن مکان است. این خوشگذرانی خوشمزه، خاطره‌ای به یاد ماندنی برایمان به جا می‌گذارد و در کنار ان باعث آشنایی هر چه بیشتر با فرهنگ و رسوم کشورمان می‌شود.

اصفهان، شهری است تاریخی که بسیاری از جاذبه های گردشگری ایران را در خود جای داده و سالانه گردشگران بسیاری را از ایران و جهان به خود جذب می‌کند. تاریخ گسترده و وسیع اصفهان، باعث شده انواع غذا ها و خوراکی های خوشمزه توسط افراد محلی این شهر به وجود بیاید. امروز در  مجله گردشگری هم اقلیم به بررسی غذاهای محلی اصفهان می پردازیم و با هم سری با تاریخ و فرهنگ اصفهان میزنیم.

اجاره روزانه خانه در تهران

بریان اصفهان

بریانی اصفهان

بریان یا بریونی را می توان از معروف ترین غذاهای محلی اصفهان نامید. بریانی اصل را حتما باید در اصفهان تجربه کنید تا طعم واقعی آن را بچشید و از آن لذت ببرید. این غذای لذیذ مخلوطی از گوشت گردن گوسفند، جگر سفید گوسفند و ادویه های مخصوص اصفهانی است.

نحوه پخت این غذا به این صورت است که ابتدا گوشت گوسفند را به همراه دنبه و پیاز و ادویه های مخصوص در آب می پزند. سپس تمام مراحل پخت گوشت را دوباره برای جگر سفید گوسفند انجام می دهند.

پس از تفت دادن این دو، ادویه ها را به آن اضافه می کنند. در آخر مخلوط به دست آمده را مانند کباب تابه ای در ماهی تابه های مخصوص سرخ می کنند. می توانید این بریانی خوش مزه را با تزئینات روی آن، همراه با نان تازه میل کنید.

کاله جوش

کله جوش

کاله جوش از دسته غذاهای محلی اصفهان است که طرفداران محلی بسیاری دارد و به سرعت آماده می شود. این غذا در مناطق مختلفی درست می شود اما کاله جوش اصیل را می توانید در مناطق قشقایی میل کنید.

 

مواد تشکیل دهنده کاله جوش اصفهان، کشک رقیق شده، نعنا، پیاز، گردو و روغن و ادویه می باشد. پس از آماده شدن این غذای محلی می بایست نان را در آن تیلیت کرده و نوش جان کنید.

اشکنه

اشکنه به دلیل نوع خاصش، در زمستان طرفداران بسیاری دارد. پیاز، آرد، تخم مرغ، کره و نمک و فلفل از مواد اصلی برای تهیه اشکنه می باشد. این غذا را هم مانند کاله جوش می توانید با تیلیت کردن نان نوش جان کنید.

اشکنه


حتما بخوانید : مراحل سوار شدن به هواپیما


حلیم بادمجان

حلیم بادمجان

حلیم بادمجان غذایی است با ترکیب مواد برنج، گوشت، بادمجان، پیاز، نعنا و کشک. این غذای خوشمزه را که حتما برای یک بار هم که شذه اسمش را شنیده اید، معمولا با نان تازه سنگک میل میکنند.

نخود آب

نخود آب

نخود آب از آن دسته غذاهای سالم و بسیار مقوی است. این غذا به دلیل دارا بودن حبوبات بسیار مفید بوده و در شهر اصفهان به دفعات میتوان مصرف آن را دید.برای تهیه این غذا نخود را به همراه آب و ادویه میپزند سپس آرد در آب حل شده را به آن اضافه می کنند همراه با آبغوره و یا سرکه سرو می شود.

خوراک کله گنجشکی

خوراک کله گنجشکی

یک غذای خوشمزه با طعمی فوق العاده است که بسیار راحت و آسان پخته می شود. این غذا باهت زیادی به کوفنه دارد. به طوری که گوشت چرخکرده و پیاز و ادویه‌جات را میجوشانند و سپس سیب زمینی نگینی را به ان اضافه می کنند. خوراک کله گنجشکی را معمولا با سبزی و ترشی میل می کنند.


همچنین بخوانید : مراکز خرید اصفهان


ماش و قمری پلو

ماش و قمری پلو

پلوی ماش و قمری، ترکیب خوشمزه ای از برنج و سبزیجان می باشد. قمری نوعی کلم است که همراه با ماش در این پلو استفاده میشود. به طوری که ابتدا ماش را در آب میپزند. سپس گوشت و پیاز و ادویه را تفت داده و قمری را به ان اضافه می‌کنند و در اخر برنج آبکش شده را لایه لایه به این خوراک اضافه میکنند و هم میزنند. در آخر میتوانید این پلوی خوشمزه را همراه با تزئینات مخصوص میل کنید.

جالب است بدانید اصفهان غذای محلی دیگری به اسم ماش و قمری دارد که به صورت حلیمی شکل است و با پلوی ماش و قمری متفاوت است.این غذا با نان سرو می شود و ترکیبات آن گوشت و کلم قمری و ماش می باشد که به ان سبریجاتی مانند تره و جعفری و مرزه اضافه می کنند. در مرحله آخر برنج را اضافه کرده و منتظر می مانند تا آب آن بخار شود تا غذا آماده خوردن شود.

یخمه ترش

یخمه ترش اصفهان

یخمه ترش را از آن دسته غذاهایی میتوان نام برد که به مرور زمان و تغییر فرهنگ و آداب و رسوم به فراموشی سپرد شده است. اما هنوز هم در جاهای ار اصفهان می نوامیذ این غذای مغذی را امتحان کنید. مواد تشکیل دهنده یخمه ترش عبارت است از گوشت گوسفندی، آلو، به، زردآلو و برنج. شاید جالب باشد بدانید بر خلاف اسم یخمه ترش، مزه این غذا کمی شیرین است و در آن از شکر استفاده شده است.

شله بریون زیره

شله بریون زیره

شله بریون زیره هم مانند بسیاری از غذا ها و خوراکی های اصفهانی، حلیمی شکل است. این غذا از گوشت، پیاز، برنج و زیره تهیه می شود و فواید بسیاری دارد.

به پلو

این پلوی سنتی و خوش طعم، از به، گوشت، آلو و زعفران تهیه می شود. تمام این مواد با هم مخلوط و سپس همراه پلو سرو می شود.

خورش مرغ و آلوچه

یکی دیگر از غذاهای محلی اصفهان خورش مرغ و آلوچه است.خورش مرغ و آلوچه یا به عبارتی خورش مرغ و آلو بخارا از غذاهای لذیذ اصفهن است که هر جایی می توان آن را یافت. همان طور که از اسم این غذا پیداست، مرغ سرخ شده و آلو را با هم می پزند تا این خورش خوش طعم به بار بیاید. سپس ان را همراه با پلو نوش جن می کنند.

مقالات بیشتری بخوانید