تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

آشنایی با بهترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۲

تحصیل در خارج یکی از دغدغه‌هایی است که بسیاری از دانشجویان ایرانی در چند سال اخیر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. دانشگاه‌های زیادی نیز وجود دارند که برای تحصیل در خارج از کشور گزینه‌های به شدت ایده‌آل و مناسبی محسوب می‌شوند که همین امر موجب می‌شود تا انتخاب برای دانشجویان کمی و سخت و دشوار باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۲ طبق رتبه بندی جهانی QS برای تحصیل در خارج آشنا سازیم. با ما همراه باشید.

اجاره روزانه خانه در تهران

بهترین دانشگاه های دنیا

انتخاب کشور مناسب و دانشگاه‌های با کیفیت برای ادامه تحصیل کار بسیار دشواری است و نیازمند صبر، پشتکار و تحقیقات بسیار زیاد است. همان طور که تحصیل در دانشگاه‌های معتبر خارجی می‌تواند رشد علمی شما را به همراه داشته باشد، گرفتار شدن در دام موسسات آموزشی بی‌کیفیت و غیر مجاز چیزی به جز به هدر رفتن سرمایه و وقت شما ندارد.

اگر قصد تحصیل در خارج را دارید، این دانشگاه‌ها را حتما در نظر داشته باشید.

۱- موسسه فناوری ماساچوست (MIT)

موسسه فناوری ماساچوست MIT یک دانشگاه خصوصی است که در ایالات متحده آمریکا قرار دارد و توانسته در رتبه‌بندی QS رتبه نخست را کسب کند. تعداد دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه در مقطع کارشناسی، ۴۵۰ و در مقطع تحصیلات تکمیلی ۲۷۹۶ نفر است.

در این دانشگاه به ازای هر چهار دانشجو، یک استاد وجود دارد. از آنجا که زبان تحصیل در این دانشگاه انگلیسی است، متقاضی باید مهارت خود در زبان انگلیسی را ثابت کند. علاوه بر ارائه یکی از نمرات آزمون زبان انگلیسی، برای تحصیل در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) ارائه نمرات یکی از آزمون‌های ACT و SAT الزامی است.

متوسط شهریه سالانه مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه فناوری ماساچوست در سال تحصیلی ۲۰۲۱- ۲۰۲۲ مبلغی حدود ۵۵۵۱۰ دلار است.

دانشگاه آکسفورد

۲- دانشگاه آکسفورد

دومین دانشگاه معتبر در لیست QS دانشگاه آکسفورد است که یکی از دانشگاه های برتر انگلستان محسوب می‌شود. دانشجوی خارجی برای تحصیل در دانشگاه آکسفورد باید در آزمون پذیرش این دانشگاه شرکت نموده و نمره قبولی در آن را کسب کند. آزمون‌های پذیرش دانشگاه آکسفورد توسط ارزیابی کمبریج (CAAT) اجرا می‌شود.

تعدادی از آزمون‌های برگزار شده در این دانشگاه عبارتند از:

  • آزمون BMAT
  • آزمون CAT
  • آزمون MAT
  • آزمون PAT.

همچنین آزمون‌های زبان انگلیسی مورد نیاز برای تحصیل در این دانشگاه TOEFL یا TOEFL iBT، آیلتس و آزمون زبان انگلیسی CPE هستند. هزینه سالانه تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه آکسفورد، بین ۲۷۸۴۰ تا ۳۹۰۱۰ پوند متغیر است. این مقدار هزینه برای دوره‌های پزشکی بیشتر است.

پیشنهاد می‌کنیم این مطلب جذاب را هم تماشا کنید: جاهای دیدنی پاریس که از آنها بی‌خبر هستید…

۳- دانشگاه استنفورد

دانشگاه استنفورد یکی از دانشگاه‌های برتر آمریکا است که توانسته است رتبه سوم لیست رتبه بندی QS را به خود اختصاص دهد. در پاییز سال ۲۰۲۱ میلادی، ۷۸۵۸ دانشجوی کارشناسی در این دانشگاه به تحصیل پرداخته‌اند و به ازای هر ۵ دانشجو یک استاد در دانشگاه استنفورد وجود دارد.

متقاضی برای اخذ پذیرش در این دانشگاه باید از معدل و رزومه تحصیلی مناسب برخوردار باشد و برای دوره کارشناسی در یکی از آزمون‌های SAT و ACT و برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آزمون GRE شرکت کند. دانشجویان مقطع کارشناسی استنفورد ملزم به گذراندن یک سال تحصیل در کالج زبان این دانشگاه هستند.

شهریه هر ترم تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه استنفورد ۱۸۴۹۱ دلار است.

۴- دانشگاه کمبریج

دانشگاه کمبریج انگلستان همچون دانشگاه استنفورد آمریکا رتبه سوم لیست QS را دریافت کرده و از بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در خارج محسوب می‌شود. از آنجا که زبان تحصیل در این دانشگاه انگلیسی است، ارائه مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل در این دانشگاه ضروری است. مدارک زبان مورد تایید دانشگاه کمبریج عبارتند از:

  • آیلتس آکادمیک با حداقل نمره کلی ۷/۵
  • تافل IBT با حداقل نمره کلی ۱۱۰
  • انگلیسی کمبریج C2 Proficiency با حداقل نمره کلی ۲۰۰
  • انگلیسی کمبریج C1 Advanced با حداقل نمره کلی ۱۹۳

هزینه‌های تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی بسته به دوره تحصیلی آن‌ها متفاوت است. اکثر دانشجویان بین المللی علاوه بر شهریه باید هزینه کالج را نیز بپردازند. مقدار شهریه سالانه تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه کمبریج از ۲۲,۲۲۷ الی ۵۸,۰۳۸ پوند متغیر است.

۵- دانشگاه هاروارد

دانشگاه هاروارد یکی دیگر از دانشگاه‌های معتبر آمریکا است که توانسته رتبه پنجم از لیست رتبه‌بندی QS را به خود اختصاص دهد. برای تحصیل در دانشگاه هاروارد، متقاضی باید دارای دیپلم باشد و در یکی از آزمون‌های SAT یا ACT شرکت کند. همچنین ارائه یکی از مدارک زبان انگلیسی برای تحصیل در این دانشگاه الزامی است.

شهریه تحصیل تمام وقت در هاروارد مبلغی حدود ۵۰۶۵۴ دلار در سال است.

موسسه فناوری کالیفرنیا Caltech

۶- موسسه فناوری کالیفرنیا Caltech

موسسه فناوری کالیفرنیا یکی دیگر از دانشگاه‌های واقع در ایالات متحده آمریکا است که توانسته است رتبه ششم از لیست QS را به خود اختصاص دهد. این دانشگاه یکی از پایین‌ترین نسبت‌های دانشجو به استاد را دارد. تقریبا به ازای هر ۳ دانشجو یک استاد در این دانشگاه در حال تدریس است.

متقاضی برای تحصیل در این دانشگاه باید از سابقه تحصیلی مناسب برخوردار باشد و در یکی از دو آزمون SAT و یا ACT شرکت کند. ارائه بخش موضوعی آزمون SAT به موسسه فناوری کالیفرنیا در ژانویه ۲۰۲۰ به طور کامل حذف شد و نیازی به ارائه نمره این بخش نیست. همچنین متقاضی باید مهارت زبانی خود را با ارائه یکی از مدارک آزمون زبان دولینگو یا TOEFL IBT اثبات کند.

شهریه سالانه مورد نیاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی موسسه فناوری کالیفرنیا ۵۶۳۶۴ دلار است.

۷- کالج سلطنتی لندن

کالج سلطنتی لندن یکی از دانشگاه‌های برتر انگلستان است که توانسته است رتبه هفتم از لیست QS را به خود اختصاص دهد. برای تحصیل در کالج سلطنتی لندن، متقاضی باید دارای دیپلم با معدل ۱۸ الی ۱۹ باشد و در کنکور سراسری رتبه کشوری عالی کسب کند.

برای تحصیل در رشته‌های پزشکی متقاضی باید در آزمون BMAT و برای تحصیل در رشته‌های ریاضی در آزمون MAT شرکت کند. به علاوه دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل در این دانشگاه باید مهارت زبانی خود را با ارائه یکی از مدارک زیر اثبات کند.

۸- دانشگاه صنعتی زوریخ (ETH)

این دانشگاه در رتبه هشتم لیست QS قرار دارد. متقاضی بین‌المللی برای تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی زوریخ، موظف به شرکت در امتحان تکمیلی تعیین شده توسط آموزش عالی سوئیس (ECUS) است. همچنین در این دانشگاه برنامه‌های تحصیلی به زبان‌های مختلف آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی و انگلیسی ارائه می‌شوند که هر کدام الزامات خاص خود را دارند.

شهریه تحصیل در هر ترم مقطع کارشناسی در دانشگاه زوریخ ۷۲۰ فرانک است که دانشجویان خارجی علاوه بر این مبلغ باید ۵۰۰ فرانک بیشتر بپردازند.

۹- کالج دانشگاهی لندن UCL

کالج دانشگاهی لندن UCL یکی از دانشگاه‌های برتر بریتانیا است. برای اخذ پذیرش در این دانشگاه علاوه بر داشتن رزومه تحصیلی مناسب و ارائه ریز نمرات متقاضی باید در آزمون ورودی کالج دانشگاهی لندن (UCAS) شرکت کند. همچنین متقاضی جهت تحصیل در برخی از رشته‌ها باید در آزمون A-LEVEL شرکت کند. به علاوه متقاضیان بین‌المللی برای اثبات مهارت انگلیسی خود باید به هنگام ثبت‌نام یکی از مدارک آیلتس یا تافل را به دانشگاه ارائه دهند.

شهریه تحصیل در رشته‌های مختلف این دانشگاه با یکدیگر متفاوت است. مقدار شهریه مقطع کارشناسی این دانشگاه از ۲۴۰۰۰ تا ۳۵۱۰۰ پوند متغیر است.

۱۰- دانشگاه شیکاگو

دانشگاه شیکاگو یکی از دانشگاه‌های معتبر ایالات متحده آمریکا بوده و رتبه دهم لیست QS را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه در حال حاضر ۷۰۱۱ دانشجوی مقطع لیسانس و ۱۰۴۵۹ دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی دارد.

داشتن رزومه تحصیلی مناسب و ریز نمرات دوران دبیرستان از جمله شرایط اخذ پذیرش در این دانشگاه برای متقاضیان خارجی است. دانشگاه شیکاگو فقط دانشجویانی را می‌پذیرد که سطح بالایی از مهارت زبان انگلیسی را داشته باشند. بنابراین متقاضی می‌تواند هر آزمون مهارت انگلیسی را که معتقد است توانایی زبان انگلیسی وی را نشان می‌دهد به دانشگاه ارسال کند.

مقدار شهریه در این دانشگاه در مقاطع و رشته‌های مختلف آن یکدیگر متفاوت است. با این وجود مقدار شهریه سالانه برای تحصیل در مقطع کارشناسی مبلغی حدود ۵۹۲۵۶ دلار است.

ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید. همان طور که ملاحظه کردید، ۱۰ مورد از بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در خارج را خدمتتان معرفی کردیم که توسط موسسه QS (یکی از معتبرترین موسسات دنیا برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها) انتخاب شده‌اند. هر کدام از این ۱۰ دانشگاه نام برده، شرایط خاصی را برای پذیرش دانشجویان تعیین کرده‌اند.