تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

اگر هزینه‌ تحصیل و زندگی برای شما ملاک مهم مهاجرت به حساب می‌آید، کانادا گزینه‌ مناسبی خواهد بود. چون هزینه‌ تحصیل در کانادا به مراتب پایین‌تر از آمریکا، انگلستان و استرالیا است. با مطالعه این مقاله اطلاعات جامعی درباره‌ هزینه و شرایط تحصیل و زندگی در کانادا در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

اجاره روزانه خانه در تهران

هزینه تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا، شهریه دانشگاه‌ها و هزینه زندگی دانشجویی را شامل می‌شود. این بخش به توضیح آنها اختصاص دارد.

شهریه‌ی دانشگاه‌های کانادا

دانشگاه‌های کانادا معمولاً هزینه‌ کمتری برای شهریه نسبت به دیگر کشورهای انگلیسی-زبان مثل (آمریکا، انگلستان و استرالیا) از دانشجویان می‌گیرند. دانشگاه‌ محل تحصیل، رشته و مقطع تحصیلی و بومی یا بین‌المللی بودن دانشجو، عواملی هستند که در میزان شهریه دانشگاه‌ها مؤثرند.

امکان کار دانشجویی

کشور کانادا اجازه انجام کار حین تحصیل به دانشجویان را می‌دهد. به این ترتیب دانشجویان برای تأمین بخشی از هزینه‌های خود می‌توانند در طول ترم تحصیلی تا 20 ساعت و در تعطیلات به صورت تمام وقت مشغول به کار شوند.

بالا بودن امنیت و کیفیت زندگی

با توجه به پایین بودن نرخ جرم و جنایت در کانادا، این کشور یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است. رتبه‌ نخست کیفیت زندگی طبق گزارش Usnews و رتبه‌ دوم رشد و توسعه اجتماعی طبق گزارش globalnews به کانادا تعلق گرفته‌اند.

شهریه دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی

در سال تحصیلی 2020-2019 دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی به طور متوسط باید 29700 دلار کانادا برای شهریه می‌پرداختند. تحصیل در رشته‌های مهندسی و پزشکی به طور متوسط حدود 33 هزار دلار کانادا در سال هزینه‌ برمی‌دارد که نسبت به دوره‌های هنر و علوم انسانی شهریه بالاتری دارند. دوره‌های کسب و کار و مدیریت شهریه‌ای پایین‌تر از حد متوسط دارند؛ حدود 26700 هزار دلار کانادا.

شهریه دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

شهریه دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری بستگی به دوره مورد نظر دارد ولی معمولاً از مقطع کارشناسی کمتر است. متوسط این شهریه در سال 2020-2019 حدود 17700 دلار کانادا محاسبه شده است. در کانادا مانند سایر کشورها، دوره‌های ارشد مدیریت (EMBA) بالاترین شهریه را دارند؛ به طور متوسط تقریباً 67 هزار دلار کانادا. دوره‌های معمولی MBA به طور متوسط شهریه‌ای حدود 39 هزار دلار آمریکا دارند.

تحصیل در کانادا

هزینه‌ زندگی دانشجویی در کانادا

بسته به اینکه شما در کدام شهر ساکن هستید، هزینه‌های زندگی متغیر خواهند بود. دانشگاه مونترال مجموع هزینه‌های مربوط به مسکن، غذا، کتاب‌ها و دیگر منابع آموزشی، تلفن و هزینه‌های متفرقه را حدود 15000 دلار کانادا محاسبه کرده است. در حالی که دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور (یکی از دو شهر گران کانادا)، رقم 15500 دلار کانادا را برای گذران زندگی تخمین زده است. چنین اعداد و ارقامی کمی دست بالا محاسبه شده‌اند و مناسب سبک زندگی کانادایی هستند.

هزینه‌ مسکن دانشجویی

دانشجویان می‌توانند به چهار شکل با هزینه‌های مختلف در کانادا اسکان داشته باشند: زندگی با خانواده‌های میزبان (Homestay or Host Family)، خوابگاه (university accommodation)، آپارتمان خصوصی (private accommodation) و آپارتمان خصوصی اشتراکی (private shared accommodation).

آپارتمان خصوصی اشتراکی همراه با هزینه قبوض حدود 8 هزار دلار کانادا در سال می‌شود. خوابگاه‌ها معمولاً ارزان‌تر هستند و برای یک سال باید مبلغی حدود 7500-3000 دلار کانادا پرداخت کنید.

هزینه‌ خوراک

دانشجویان برای خرید مواد غذایی باید مبلغی حدود 300 دلار در ماه (3600 دلار در سال) کنار بگذارند. قیمت مواد غذایی در هر شهر متفاوت است.

هزینه‌ رفت و آمد

بلیت تک‌سفره وسایل حمل و نقل عمومی میانگین هزینه‌ای حدود 3 دلار دارد. برای دریافت بلیت‌های یک‌ماهه نیز باید حدود 95 دلار بپردازید.

تحصیل در کانادا

هزینه‌ کتاب و وسایل آموزشی

هر دانشجوی بین‌المللی برای خرید کتاب و دیگر وسایل کمک‌درسی سالانه باید مبلغی حدود 1000 تا 2000 دلار کانادا در نظر بگیرد. این هزینه‌ها در صورت استفاده از کتاب‌های موجود در کتابخانه یا کتاب‌های الکترونیکی تا حد زیادی کاهش می‌یابند.

کمک هزینه‌ تحصیلی در کانادا

به دلیل اهمیت موضوع آموزش و پژوهش در کانادا، دولت و بخش خصوصی سالانه کمک‌هزینه‌های تحصیلی به ارزش 5 تا 10 هزار دلار کانادا برای دانشجویان با استعداد بین‌المللی در مقاطع تحصیلی مختلف در نظر می‌گیرند. برای دریافت کمک‌هزینه‌های تحصیلی رقابت زیادی بین دانشجویان وجود دارد. دانشجویان از طریق موارد زیر می‌توانند امتیاز خود را برای دریافت کمک‌هزینه بالا ببرند:

  • معدل بالا در مقاطع تحصیلی پیشین
  • داشتن مقالات چاپ شده در مجلات معتبر
  • مدرک زبان با نمره بالا
  • ارائه مقاله و شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی
  • توصیه‌نامه‌های تحصیلی از اساتید معتبر
  • توصیه‌نامه از اساتید کانادایی
  • ارائه پروپوزال قوی

دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌توانند زمینه‌های دستیار تدریس و دستیار پژوهش مشغول به کار شوند و حقوق دریافت کنند.

حداقل و متوسط حقوق در کانادا

طبق قانون اساسی کانادا، استان‌ها و نواحی، مسئول تعیین و اجرای قوانین کار از جمله حداقل حقوق هستند. برخی از استان‌ها پرداخت حقوق کمتر به افراد کم‌تجربه و مشاغلی که از مشتری انعام دریافت می‌کنند را به عهده کارفرمایان می‌گذارند. حداقل حقوق سالانه فردی که 40 ساعت در هفته و 52 هفته در سال کار می‌کند، مبلغی بین 23005 دلار (در ساسکاچوان) و 31200 دلار (در آلبرتا) خواهد بود.

اعزام دانشجو به کانادا

دانشجویانی که قصد دارند تحصیلات خود را در کشورهای دیگر با سیستم‌های آموزشی متفاوت ادامه‌ دهند، اغلب با سؤالات و ابهامات زیادی روبه‌رو هستند. مؤسسات اعزام دانشجو با مشاورین مجرب و ارتباط‌های گوناگونی که با دانشگاه‌های مختلف دارند از آخرین تغییرات شرایط مهاجرت باخبرند. به همین دلیل یکی از مطمئن‌ترین اقدامات برای تسهیل امور مهاجرت، تماس با مشاورین با تجربه در این زمینه است. مؤسسه سیم آخر از مجرب‌ترین این مراکز مشاوره در زمینه امور مهاجرت به حساب می‌آید که فعالیت خود را از سال ٨٢ با آموزش کنکور هنر شروع کرده است. فعالیت‌های فرهنگی مؤسسه سیم آخر بعد از سال‌ها تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی و مدیریت آموزش به فعالیت در زمینه «مشاوره تحصیل در خارج از کشور» و «اعزام دانشجو» متصل شده است تا راه مطمئنی را برای دانشجویانی که قصد تحصیل در کشورهای دیگر را دارند، فراهم کند.