تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی بویین زهرا

در این مطلب از وب سایت گردشگری هم اقلیم شما را با جاهای دیدنی بویین زهرا آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با جاذبه های این شهر در قزوین در ادامه همراه ما باشید.

قزوین یکی از ۳۱ استان ایران است که در بخش شمال غربی کشور واقع شده‌ است. این استان با دارا بودن تنها ۱ درصد از مساحت کشور نزدیک به ۸ درصد در اقتصاد و تولیدات ایران نقش دارد. این استان از استان‌های تاریخی ایران بوده و آثار باستانی زیادی را در خود جای داده‌ است، به‌ طوریکه ۱۱ درصد از آثار تاریخی ملی ثبت شده کشور در استان قزوین قرار دارد و از این نظر رتبه نخست را در ایران دارد. بهترین سوغاتی این استان انواع شیرینی های خانگی، باقلوا و غذاهای سنتی می باشد.

اجاره روزانه خانه در تهران

بوئین‌زهرا (Buin Zahra) شهری است که در بخش مرکزی شهرستان بویین‌زهرا در استان قزوین قرار گرفته است. این شهر در جنوب دشت قزوین و در ۵۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده‌ است. بویین‌ زهرا در کنار جاده همدان به تهران قرار گرفته‌ است. بویین‌زهرا از ترکیب واژگان «بو» (چشمه) «یین» (خدا) «زر و بعدها زرا و زهرا» (مقدس) به معنی «چشمهٔ خدای مقدس» تشکیل یافته و مربوط به ایزدبانوی آناهیتا بوده که معبدی در این منطقه به نام «ناهید» (و بعدها خاتون، بی‌بی، دختر) وجود داشته‌ است.

شهرستان بوئین زهرا دارای زمین‌های کشاورزی و باغات بسیاری می‌باشد. از مهم‌ترین محصولات زراعی آن می‌توان به پسته، بادام، گردو، جو و گندم، چغندر قند، میوه‌های سردرختی و نهال که در روستای امیرآباد نو کشت می‌شود نام برد. از جاهای دیدنی بوئین زهرا میتوان به کاروانسرای شاه عباسی روستای حجیب، کاروانسرای شاه عباسی محمدآباد، پل شاه عباسی محمدآباد و تپه قبرستان قره تپه اشاره کرد.

دیدنی های بویین زهرا

تپه سگز آباد

تپه سِگزآباد واقع در دشت قزوین در منطقه بوئین زهرا یکی از تپه‌های باستانی ایران است که به اواخر هزاره دهم پیش از میلاد تا دوره هخامنشی بازمی‌گردد. آثار بدست آمده از این تپه به دوره مادها از میلاد تا دوره هخامنشی برمی‌گردد. همچنین در این دوره استقرار عصر آهن نیز مشهود است.

جاهای دیدنی بویین زهرا
جاهای دیدنی بویین زهرا

برج‌ های خرقان

برج‌های خرقان در محوطه‌ای وسیع، به فاصله کمی از یک‌دیگر قرار گرفته‌‏اند و از بسیاری جهات به‌‌هم شباهت دارند. در معماری برج‌ها می‌توان حدود ۲۵ نوع آجرکاری تزئینی با طرح‌های مختلف  را رویت کرد که برخی از آن‌ها شامل حصیری، جناغی، خفته‌راسته، گره مربع سرمه‌دان، مربع پای باریک و چهارترنجی می‌شود. همچنین داخل بنای برج قدیمی تعدادی نقاشی‌دیواری وجود دارد که در نوع خود ارزشمند هستند.

جاذبه های بویین زهرا شهری تاریخی و کهن 7

منطقه حفاظت شده دانسفهان

این منطقه با مساحت ۲۷۰۰۰ هکتار در غرب شهرستان بوئین زهرا در اراضی جنوب جاده بوئین زهرا- همدان تحت مدیریت زیست محیطی قرار دارد. این منطقه جهت حفظ جمعیت پرندگان منطقه و احیای گونه‌های منقرض شده آن، «منطقه حفاظت شده» اعلام شده است.

قبرستان دانسفهان

قبرستان دانسفهان سنگ‌ قبرهایی زیبا و کم‌نظیر را با قدمتی بیش از سه قرن در خود جای داده است.  قبرستان دانسفهان یک گورستان تاریخی است که ارزشمندترین سنگ مزار های ساخته شده است. براساس معماری و هنر خاص دوره اسلامی در آن وجود دارد. به نظر می رسد که این جا، یکی از مهم ترین کانون های تمدن بشری بوده و در همین مقیاس مساحتی کم اندازه، تعداد بالایی از آثار و میراث فرهنگی در آن به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی بویین زهرا
جاهای دیدنی بویین زهرا

تپه قبرستان قزوین

تپه باستانی قبرستان با ارتفاع بسیار کم در فاصله ۳۰۰ متری غرب تپه سگزآباد قرار دارد و بیشتر بقایای باستانی آن در زیر لایه‌های شن و ماسه ناشی از سیلاب مدفون شده‌اند. سفال‌های به دست آمده از این تپه به صورت ظریف و منقوش است و نقوش هندسی، حیوانی و انسانی روی آن‌ها دیده می‌شود. اشیای زیر در نتیجه حفاری از تپه قبرستان به دست آمده‌اند که در موزه باستان‌شناسی دانشگاه تهران نگهداری می‌شوند.

منطقه گردشگری امام علی

در بوستان اما‌م علی (ع) شهر بوئین زهرا امکانات و تجهیزات مناسبی که می تواند مورد استفاده تمام اقشار و خانواده ‌ها قرار گیرد، در نظر گرفته شده است. طرح احداث بوستان امام‌ علی (ع) در پاسخ به نیاز مردم این شهر به فضای سبز مورد توجه قرار گرفته که در چهارصد هکتار در دست تکمیل است. استخر چند منظوره، آلاچیق، وسایل سرگرمی و بازی کودک، سوئیت های گردشگری و سالن ورزشی از امکانات این مجموعه است. بوستان میدان امام علی در مساحتی به وسعت هشت هزار متر مربع شامل ۲۸۰۰ متر مربع فضای سبز، آب نما، ۳۵۰۰ مترمربع فضای روباز، المان غدیر و… می باشد.

بوستان امام علی در شهر تاریخی بوئین زهر 3QUL1Z

آبگرم ارشیا

آبگرم ارشیا یکی از جذاب ترین آثار تاریخی بوئین زهرا، دیدنی های بوئین زهرا و جاذبه های گردشگری بوئین زهرا برای گردشگران می باشد که تماشای آن خالی از لطف نیست.این آبگرم معدنی از نوع آهکی بوده و برای درمان بیماری های روماتیسم، دردهای مفصلی، سوءهاضمه، سنگ کلیه، اعصاب، اگزما، جوش های بدن و خواب رفتگی پاها موثر است. این مجموعه دارای استخر عمومی، سایت خصوصی زنانه و مردانه، سایت درجه یک زنانه و مردانه، سایت درجه دو زنانه و مردانه و سفره خانه سنتی است.

پل اروان

پل اروان مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان بوئین زهرا، بخش آوج، روستای اروان واقع شده است.ین اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۵۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای محمدآباد

کاروانسرای محمدآباد در مسیر جاده قزوین- بوئین زهرا و در ۲۷ کیلومتری قزوین قرار دارد. این بنا از جمله کاروانسراهای دوره صفویه است که به صورت چهار ایوانی بنا شده است.

کاروانسرای هُجَیب

کاروانسرای هُجَیب در ۴۸ کیلومتری جاده بوئین زهرا به ساوه در شمال غرب روستای هجیب قرار دارد. طرح کلی کاروانسرا مربع شکل است و در تقاطع چهار ضلع خارجی آن برج‌های مدور به صورت نیم ستون از سنگ و آجر دیده می‌شود که ارتفاع آن‌ها نیم متر از سطح بام بالاتر است. راه ورود به کاروانسرا در ضلع جنوبی آن قرار دارد. داخل طاق نماهای ورودی با قوس جناغی پوشش شده و رسمی‌بندی با آجرکاری به رنگ اُخرایی دارد. هشتی ورودی دارای فضایی وسیع است و در دو سوی آن اتاق‌هایی برای نگهبانان درنظر گرفته‌اند که با راه پله‌ای به پشت بام راه دارد.

جاهای دیدنی بویین زهرا
جاهای دیدنی بویین زهرا

روستای چلمبر

روستای چلمبر در دهستان سگزآباد قرار دارد. این دهستان دارای اقلیم کوهستانی و آب و هوای خشک و سرد است. عمده فعالیت مردم این روستا کشاورزی، دامداری است. در این روستا مرغداری و زنبورداری هم مشاهده شده است. عمده محصول این روستا گندم، گردو و بادام است.هالی این روستا عمدتاً به زبان آذری و به لحجه نزدیک به آذری زنجان سخن می گویند. مردم این روستا مذهبی و خوش رو هستند.

روستای خیارج

خیارج روستائی است در جنوب دشت قزوین و در محدوده بخش رامند از توابع شهرستان بوئین زهرا در استان قزوین. این روستا یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری بویین زهرا به حساب می آید.

جاذبه های بویین زهرا شهری تاریخی و کهن 8

روستای رودک قزوین

رودک نام دهی بوده است در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی بوئین و در دامنه کوه‌های جارو که در زلزلهٔ ۱۳۴۱ بوئین زهرا کاملا ویران شد. رودک در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب شهر سگزآباد واقع شده که دارای باغات سر سبز در اطراف رودخانه حاجی عرب و درختان گردوی چند صد ساله می باشد و درختان به آن در منطقه دشت قزوین معروف است. شغل اکثر ساکنان این روستا کشاورزی و تعدای نیز در کنار آن به دامداری مشغولند.

روستای شاخدار

روستاى شاخدار از قدیمى ترین مناطق زیباى بخش آبگرم و شهرستان بویین زهرا از استان قزوین است که آداب و رسوم منحصر به فرد جهانى دارد. منطقه اى بکر که زمینه هاى بسیارى براى پژوهش هاى باستان شناسى و تاریخى کشاورزى و معدنى دارد.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: