تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

قبرستان هفتاد ملا

قبرستان هفتاد ملا،در شهرستان میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان دارای مقبره خاص با معماری عجیب است.در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با این  قبرستان عجیب ،بیشتر آشنا شوید.

قبرستان هفتاد ملا

اجاره روزانه خانه در تهران

قبرستان هفتاد ملا کجاست؟

میرجاوه یکی از شهر در استان سیستان و بلوچستان است و در جنوب شرقی زاهدان با فاصلا 75 کیلومتر قرار گرفته است.

دلیل اهمیت قبرستان هفتاد ملا

این قبرستان به دلیل داشتن مقبره عیب با معماری شگفت انگیز مشهور است.

قبرستان هفتاد ملا

میرجاوه

میرجاوه دارای مرز قانونی با کشور خارجی در سیستان بلوچستان است و از راه آهن به شبه قاره هند وصل میشود و یکی ز قدیمان گمرک را داراست با بیش از 100 قدمت و…

موقعیت قبرستان

استان سیستان و بلوچستان،شهرستان زاهدان،بخش میرجاووه،دهستان تمین

معرفی قبرستان هفتادملا

این قبرستان 800 سال متعلق به دوره اسلامی در دل کوهی کم ارتفاع از جنس ماسه سنگ در دامنه شمالی تفتان دارای آب و هوایی معتدل باغات میوه این منطقه از جمله گردو در حاشیه رودخانه رویس است .

قبرستان هفتاد ملا

معماری قبرستان

برای ساخت این مقبره ها از آرامگاه کورش کبیر الهام گرفته شده است،مساحت قبرستان بیش از 500 متر مربع است و در سینه کوه قرار دارد،مقبره همیشه در سایه بودند، از باد و باران نیز در امان بودند حدود 100 سال پیش دو ستون سنگی بزرگدر مقابل این حفره که الان نیز خراب شده است قرار گرفته بوده است.

قبور این قبرستان به شکل متسطیل بود و دو طرف ان از خشت خام استفاده شد ،و اجساد در داخل آن قرار گرفته بر روی هر قبر هشت سوراخ تعبیه که هوا از داخل آن عبور کند و برای تزیینات رنگ قرمز استفاده شده که از نوعی خاک که اقوام مردگان برای تزییات قبور عزیزان خود از آن استفاده می کنند.

در مورد این قبر ها مردم افسانه مختلفی می گویند،پس از ورود اسلام موبدان زرتشتی به این مکان آمده اندو در این مکان نیز دفن شده اند،بعضی نیز می گویند در مسیر رودخانه مردم برای در امان ماندان مردگان آنها در ارتفاعات دفن کردندو….

قبرستان هفتاد ملا

ثبت در لیست آثار ملی کشور

18 اردیبهشت1380 با شماره ثبت 3826 در لیست آثار قرار گرفته است.

مسیر دسترسی به قبرستان هفتاد ملا

شما از زاهدان 63 متر به سمت شرق زاهدان برویددر نزدیکی روستا تمین

قبرستان هفتاد ملا