تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی دزفول

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی دزفول را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر زیبا در استان خوزستان در ادامه با ما همراه باشید.

استان خوزستان یکی از استان های زیبا بر کرانهٔ خلیج فارس و مقصد محبوب گردشگری است. علاوه بر جاهای دیدنی بسیار و منحصر به فرد در شهرهای مختلف، این استان از نظر طبیعی شامل دو منطقه کوهستانی و جلگه ای است. بیشتر مناطق آن جلگه ای است که باعث به وجود آمدن طبیعتی زیبا و سرسبز در بسیاری نقاط استان شده است. یکی از شهرهای زیبای این استان دزفول است.

اجاره روزانه خانه در تهران

دزفول (Dezful) از کهن‌ترین شهرهای استان خوزستان است که فرهنگی غنی و دیدنی‌های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد. از آنجایی که آب‌وهوای دزفول گرم است، بیشتر گردشگران نیمه دوم سال را برای سفر به این شهر انتخاب می‌کنند. در ادامه با ما باشید تا با بهترین جاهای دیدنی دزفول بیشتر آشنا شوید.

5781c6bd 7920 4d97 81ba ef77f213876c

دیدنی های دزفول

آسیاب‌های آبی دزفول

پیشینه تاریخی آسیاب‌های آبی در ارتباط با سازه پل قدیم دزفول، مربوط به دوره‌ی ساسانیان است ولی عمده آثار موجود از آسیاب‌ها که در سه بخش از رودخانه موجود هستند، به دوره‌های تاریخی صفویه و قاجاریه برمی‌گردد. این سازه‌ها از مصالحی چون قلوه سنگ رودخانه‌ای، آجر و با ملات ساروج ساخته شده‌اند. فرم معماری آسیاب‌ها برگرفته از سبک معماری بومی این شهرستان بوده و به صورت یک مجموعه به هم پیوسته ساخته شده است.

جاهای دیدنی دزفول
جاهای دیدنی دزفول

دریاچه شهیون

یکى از زیباترین دریاچه هاى ایران و جهان در شمال غربی دزفول و پشت دو کوه شاداب و تنگوان شکل گرفته و چهره زیبایى به منطقه شهیون دزفول داده است. این دریاچه زمینه مساعدى جهت انجام ورزشهاى آبى از جمله قایقرانى، اسکى، شنا و… به وجود آورده است. وجود چند جزیره کوچک و بزرگ که روى آنها انبوهى از درختان کنار و بادام کوهى به چشم می خورد جلوه دیگرى به دریاچه بخشیده است. در ایام نوروز نیز گردشگران زیادی از طبیعت زیبای منطقه بهره می برند. دریاچه شهیون در مجاورت روستای پامنار قرار گرفته است.

دریاچه شهیون دزفول 696x522 1

آبشار شِوی

آبشار شوی از زیباترین و بزرگ‌ترین آبشارهای ایران است که در نزدیکی دزفول قرار گرفته است . این آبشار که در زمره‌ی زیباترین آبشارهای ایران به شمار می‌آید، ۸۰ متر ارتفاع و عرضی ۸۵ متری دارد که همین امر سبب شده است، لقب منحصر به فردترین و بزرگ‌ترین آبشار خاورمیانه، از آن خود کند. ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین بهترین زمان برای رفتن به این آبشار است. اگر قصد دارید به آبشار شوی بروید در نظر داشته باشید که مسیر دسترسی به آبشار دشوار است، پس وسایل لازم و کافی به همراه داشته باشید.

جاهای دیدنی دزفول
جاهای دیدنی دزفول

رود دز

دز رودخانه‌ای است که از رشته کوه زاگرس میانی سرچشمه می‌گیرد.این رود یکی از زلال ترین، پرآب ترین و زیباترین رودهای ایران از شمال شهر وارد شده و از وسط شهر دزفول عبود می نماید و در ساحل خود در این شهر مناظر کم نظیر و زیبایی را خلق نموده است. در ساحلی این رود برای استفاده بیشتر گردشگران و علاقمندان پارک های ساحلی احداث شده که فضای گردشگری و دلنشین کنار رود را دو چندان می نماید.از پارک های ساحلی کنار رود دز می توان به : پارک ساحلی رعنا، پارک ساحلی دووه، پارک ساحلی ولی عصر (عج) ، پارک ساحلی دولت، تفریحگاه ساحلی دز(علی کله) ، موزه آب ، پارک ساحل شرقی ، مسیر پیاده روی و رستوران ساحلی اشاره کرد.

1665

پارک ساحلی دز و رودخانه علی کله

ر پایین دست سد تنظیمی دز و شمال شهر دزفول، پارک ساحلی زیبا و دیدنی دز علی کله واقع شده است که از مهمترین تفریح گاه های شهرستان دزفول و حتی خوزستان در فصول بهار و زمستان به شمار می رود. شهرداری دزفول، در کنار ساحل زیبای دز صفه هایی سر پوشیده ساخته، که این مکان را برای شنا در فصل تابستان بسیار مناسب کرده است . همچنین پارک و فضای سبز کنار ساحل به همراه وسایل بازی و تفریحی ، منظره ی زیبای سد تنظیمی و … باعث شده که در سایر فصول هم محلی برای تفریح مردم باشد.

جاهای دیدنی دزفول
جاهای دیدنی دزفول

کت های دزفول

کت‌های دزفول خنک کننده‌های دست‌ساز انسان‌های کهن هستند که به‌صورت حفره‌های غار مانند در کنار رودخانه دزفول حفر شده‌اند. این کت‌ها از جاهای دیدنی دزفول در روزهای گرم سال برای فرار از گرمای خوزستان در جوار رود جاری و زلال دز است.

784e6743 fa76 4473 93a4 f06a873839b8

صوفی احمد

یکی از نقاط دیدنی طبیعی و زیبای شمال دزفول است که در بخش شهیون قرار گرفته است. از دیدنی‌های این منطقه بکر و ناشناخته می‌توان بهآرامگاه صوفی احمد که در دل درختان و کوه قرار گرفته، مناظر کم‌یاب و دست نخورده اشاره کرد. همچنین مجاورت با رود دز فرصت شنا، قایق‌سواری و ماهیگیری را نیز در این منطقه ممکن کرده است.

جاهای دیدنی دزفول
جاهای دیدنی دزفول

روستای پامنار

یکی دیگر از مناطق گردشگری دزفول، روستای خوش‌آب‌وهوای پامنار است که در دامنه‌های زاگرس و در حدود ۴۵ کیلومتری مرکز دزفول جا خوش کرده است. دو رود دز و «کرخه» در اطراف پامنار جاری هستند و از جریان حیات‌بخش این دو رود، این روستا نیز بی‌نصیب نمانده و رنگی سبز به خود گرفته است. هوای ناب و پاک روستای پامنار و طبیعت دیدنی‌اش که قسمتی از کوهستان را سبز کرده، این منطقه را به یکی از جاهای دیدنی دزفول تبدیل کرده است. آرامش جذابی از سادگی زندگی روستایی را در پامنار می‌توانید لمس کنید.

روستای پامنار

روستاى لیوس

روستاى لیوس در ۷۳ کیلومترى شمال شهرستان دزفول در بخش سردشت واقع شده است. این روستا علاوه بر بافت زیباى تاریخى خانه ها ، داراى جاذبه هاى گردشگرى طبیعى و بکر شامل کوهستانها ،مراتع بسیار زیبا ، باغهاى میوه ، رود خانه، آبشار و… می باشد. این روستا داراى یک سبک خاص معمارى می باشد که از تمام بخشهاى موجود در یک ساختمان استفاده بهینه می گردد. به طور مثال از ستونهاى ساختمان به عنوان انبار گندم استفاده شده است یا طراحى و جنس مصالح ساختمان به گونه اى بوده که در فضاهاى مختلف دماى مورد نیاز براى نگهدارى اجناس و مواد مورد نظر را داشته باشد.این روستا در فصول بهار و پاییز و زمستان به علت آب و هواى مناسب می تواند پذیراى گردشگران زیادى از سراسر جهان باشد.

جاهای دیدنی دزفول
جاهای دیدنی دزفول

دره کول خرسان دزفول

«کول خرسان دزفول» از آن دست جاذبه‌هایی به شمار می‌آید که به جرات می‌توان گفت زیبایی‌ها و جذابیت‌های دلفریبش خیلی‌ها را به کام مرگ کشانده و برای افراد مبتدی و تنها، قتلگاهی محسوب می‌شود. جدایی از تمامی این اخطارات، کول خراسان یا دره‌ی ارواح، دره‌ای‌ست شگفت انگیز و مسحور کننده که تمامی سختی‌های گذشتن از راه‌های پر خم و پیچ به دیدنش می‌ارزد. برای آشنایی بیشتر با فضای این دره، دیواره‌هایی بلند را تصور کنید که شما را احاطه کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند نظری به آسمان بیندازید؛ شاید به همین دلیل است که نامش را دره ارواح گذاشته‌اند. این دیواره‌ها به حدی به یکدیگر نزدیک هستند که تنها اجازه‌ی عبور یک نفر را از میان خود می‌دهند و در انتها شما را به رودخانه دِز می‌رسانند که دمای آبش تا منفی ۲۰ درجه سانتی گراد نیز می‌رسد.

کول خرسان

دره توبیرون دزفول

یکی دیگر از دیدنی های دزفول در سمت شمال شرق آن، در بخش سردشت و در فاصله‌ای نزدیک به ۲۸ کیلومتر از مرکز شهر جا خوش کرده است. این دره یکی از پدیده‌های بی‌نظیر طبیعت است و با نام دره توبیرون شناخته می‌شود. این اسم عجیب و غریب، خاصیت خنکای آن را یادآور می‌شود. اختلاف دمای دره توبیرون با نقاط خارج از آن، این دره را به تفرجگاه دزفولی‌ها تبدیل کرده است. محلی‌ها معتقدند که این دره علاجی برای گرمای بیش از حد بدن است و تب را از تن بیرون می‌کند. به همین دلیل نام توبیرون را به آن اختصاص داده‌اند.

جاهای دیدنی دزفول
جاهای دیدنی دزفول

پل قدیم دزفول

این پل مهم ترین اثر تاریخی دزفول است که با بیش از ۱۷ قرن قدمت، به عنوان قدیمی ترین پل استوار جهان شناخته می شود. این پل در حقیقت یکی از راه های رابط منطقه جندی شاپور و سرزمین بین النهرین بوده، که به دستور شاپور اول پس از پیروزی بر والرین، با به کار گماشتن اسرای رومی ساخته شده است. بسیاری از تاریخدانان، این پل را دلیل اصلی پیدایش دزفول می دانند. پل تاریخی دزفول با شماره ۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

a0aed7ee051640dd71ee22eb 1

خانه تاریخی تیزنو 

یکی از جاهی دیدنی دزفول در محله قلعه این شهر خودنمایی می‌کند. این بنای خاص و با ارزش، خانه تاریخی تیزنو است که به نام مالک آن شناخته می‌شود. هر آن‌چه که از زیبایی معماری کهن دزفولی بخواهید، در این خانه پیدا می‌کنید. این بنا تاریخ مصوری از هوش و خلاقیت معمارهای ایران است که ساختش به دوران صفویه باز می‌گردد. البته می‌توان رد پای تغییرات خاص دوره‌های قاجار و پهلوی را در آن مشاهده کرد. این خانه سازگاری جالبی با شرایط اقلیمی زندگی در شهر دزفول دارد و با فضایی دو طبقه، بخش‌هایی همچون خواجه‌نشین، هشتی، شبستان، قوس‌هایی دیدنی، ایوان مرکزی، غلام گردش و… دارد.

جاهای دیدنی دزفول
جاهای دیدنی دزفول

خانه تاریخی سوزنگر

خانه سوزنگر یکی دیگر از خانه‌های تاریخی دزفول است که از دوران قاجار به یادگار مانده. این خانه جلوه‌های دیگری از معماری دزفول را به نمایش می‌گذارد و یکی از جاهای دیدنی دزفول است. بنای خانه سوزنگر آجری‌ است، اما معمار ماهر این خانه با تراشیدن آجر‌ها در اندازه‌ و شکل‌های مختلف ترکیبی بی‌نظیر ساخته‌ است که شاید نمونه‌اش را کمتر دیده باشید.

b2f46360 e671 489b 8a33 0cfe658da93e

مسجد جامع دزفول

مسجد جامع دزفول بعد از پل قدیم دزفول ، دومین اثر مهم تاریخی شهر دزفول به شمار می رود و از لحاظ معماری و دارابودن شبستان و ستون های سنگی در شمار مساجد اولیه دوره ی اسلامی بوده که در قرن سوم هجری احداث گردیده است. این بنا برگرفته از اصول معماری کاخ ایوان کرخه بوده و شکل گیری کنونی آن (چهار ایوانی) به اواسط دوره صفویه (۱۰۵۰ هجری قمری) بر می گردد . عمده تزئینات کاشی کاری بنا مربوط به دوره ی قاجاریه می باشد که با خط بنایی و نقوش هندسی مزین شده است.

جاهای دیدنی دزفول
جاهای دیدنی دزفول

بقعه یعقوب لیث صفاری

«یعقوب لیث صفاری» بنیانگذار سلسله صفاریان، اولین شهریار ایرانی است که زبان پارسی را برای نخستین بار 200 سال پس از ورود اسلام به ایران دوباره به‌عنوان زبان رسمی ایران اعلام نمود. از آن پس در دربار هیچکس اجازه نداشت به زبانی جز پارسی سخن بگوید. او همچنین تلاش‌های زیادی برای رهاسازی بخش‌هایی از ایران از دست خلیفه عباسی نمود و در نهایت در سال 165 هجری قمری در شهر جندی شاپور دزفول درگذشت. اکنون آرامگاه یعقوب لیث صفاری، بنایی چهار طاقی با گنبدی مخروطی شکل است که در روستای اسلام‌آباد در جاده 12 کیلومتری دزفول به شوشتر نزدیک به محوطه باستانی جندی شاپور واقع شده است.

yaqub ibn al layth al saffar08

بازار کهنه یا قدیم دزفول

بازار کهنه یا قدیم دزفول از چهار بخش بازار آهنگران، بازار بزازان، بازار خرده‌فروشان و بازار خراطان تشکیل شده است. در میان بازار، کاروانسرایی تاریخی قرار گرفته است که بسیار دیدنی است. همچنین قدیمی‌ترین بنای موجود در بازار بقعه شیخ اسماعیل قصر است که قدمت آن به قرن ششم هجری می‌رسد. بازار قدیم دزفول در حال حاضر نیز به عنوان یکی از مراکز اصلی تجارت شهر فعال است و به عنوان یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری دزفول شناخته می شود.

جاهای دیدنی دزفول
جاهای دیدنی دزفول

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: