تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی آرادان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم شما را با جاهای دیدنی آرادان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر در استان سمنان در ادامه با ما همراه باشید.

سمنان یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است. مرکز این استان شهر سمنان و پرجمعیت‌ترین شهر آن، شاهرود است. این استان از نظر مساحت هفتمین استان ایران است. سمنان علاوه بر جاذبه های تاریخی خود دارای جاذبه های طبیعی زیادی نیز می باشد. این منطقه دارای آب و هوایی خشک و کویری است و دیدن چشم اندازهای کویری آن در شب می تواند بسیار جذاب و خاص باشد و توجه هر گردشگری را به خود جلب کند.

اجاره روزانه خانه در تهران

آرادان (Aradan) یکی از شهرهای استان سمنان است. از نام‌های قدیمی این شهر می‌توان به «اردهان» و «اَردوان» اشاره کرد و در زبان محلی به نام «اَرادون» نامیده می‌شود. این شهرستان در ۱۵ کیلومتری شهرستان گرمسار واقع شده و از شمال به فیروزکوه، از غرب به گرمسار، از شرق به سرخه و از جنوب به اردستان (اصفهان) منتهی می شود. در ادامه با جاذبه های دیدنی این شهر آشنا می شویم.

دیدنی های آرادان

منطقه گردشگری رامه

منطقه گردشگری رامه یا همان روستای رامه در شمال شرقی شهر گرمسار و شمال روستای تاریخی ده نمک واقع گردیده است. به عبارتی این منطقه در فاصله ۵۵ کیلومتری گرمسار و ۳۰ کیلومتری روستای ده نمک قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۹۰۱ متر می باشد.ابن روستا در تابستان دارای آب و هوای بسیار خوبی می باشد و در پایان هفته و در تعطیلات افراد بسیار ی از شهرستان گرمسار و بخش آرادن به آن سفر می کنند.

جاهای دیدنی آرادان
جاهای دیدنی آرادان

روستای تاریخی و گردشگری پاده

روستای پاده در دو کیلومتری شرق روستای اسلام‌اباد و ۴ کیلومتری شمال شرقی شهرستان آرادان و 23 کیلومتری گرمسار واقع شده است و به علت قرارگیری بر سر راه جاده ابرایشم به شهرت رسیده است. مهم ترین و قدیمی‌ترین اثر تاریخی روستای پاده قلعه این روستا است. این قلعه در محوطه بیش از یک هکتار ساخته شده است. قلعه در مرتفع‌ترین قسمت روستا قرار دارد و احتمالا دلیل این کار محافظت و نظارت کامل به اطراف بوده است. باستان‌شناسان قدمت قلعه را به قبل از اسلام تخمین می‌زنند. با این حال معماری قلعه شامل دو دوره پیش از اسلام و دوره اسلامی می‌باشد که احتمالا قلعه در دوران بعد بازسازی و مرمت شده است.

003114c2 6d09 4760 a532 dfd049b11a3b 1

کاروانسرای ده نمک

این کاروانسرا در ۲۰ کیلومتری شرق آرادان بر سر راه قدیمی و تاریخی جاده سنگ فرش بنا شده است تاریخ احداث آن مربوط به دوره صفویه است و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است این کاروانسرا چهار گوش(مربع) است و بنای آن از آجرهای خطائـی ساخته شده است و دارای ۲۴ حجـره با یک اطاق که جهت اسکان مسافران در تابستان و زمسـتان از آن استفاده می کرده اند می باشد. این ساختمان جالب و شگفت انگیز از شاهکارهای عصر خود بشمار می رود. در بدنه داخل ایوان ورودی از قسمت جنوب جای کتیبه تاریخی است که توسط سود جویان اموال فرهنگی به سرقت رفته است . درضلع غربی کارورانسرا یک یخچال قدیمی نیز وجود دارد.

جاهای دیدنی آرادان
جاهای دیدنی آرادان

آب انبار ده نمک

در روستای ده نمک و کنار کاروانسرای شاه عباسی این روستا قرار دارد، این آب انبار منسوب به دوره قاجار است و دارای پاشیر، مخزن و پوشش گنبدی مخزن که به شکل پلکانی ساخته شده می باشد که البته دارای سردری نیز بوده است ،این آب انبار دارای پوشش گنبدی بروی مخزن می باشد که سطح خارجی آن بصورت پلکانی می باشد، مصالح اصلی بکار رفته آجر و ملات می باشد و با تزئینات حصیری کار شده است،در ساخت مخزن از مصالح سنگ وشفته آهکی با روکش ساروج استفاده شده است،لازم به ذکر است دو راه دسترسی یکی در شرق و دیگری در غرب وجود دارد.

0C837BA0 1536x804 1

امامزاده علی اکبر (ع)

بقعه امام زاده علی اکبر (ع) در جنوب آرادان و در قریه امامزاده علی اکبر واقع شده است، یکی از راههای  دسترسی به این بقعه از سمت جاده گرمسار به آرادان است که در سه راه روستای یاتری علیا وارد روستا شده و میدان دوم روستا به سمت راست میدان ادامه داده تا به قریه امامزاده علی اکبر برسیم، تاریخ این بقعه دقیقا قید نشده است ولی بنا بر شواهد و قرائن، قدمت این بقعه به 850 سال پیش بازمی گردد، گنبد اصلی این بنا ایلخانی می باشد و در دوره قاجار یک رواق، ایوان، جلوخان و هشتی به آن اضافه شده است؛ بقعه و بارگاه با نمای آجری ساخته شده است و فاقد هرگونه کاشیکاری می باشد، هم اکنون به غیر از زیارتگاه، آرامگاه درگذشتگان آن قریه نیز می باشد.

جاهای دیدنی آرادان
جاهای دیدنی آرادان

امامزاده سلطان شاه نظر

در مرکز شهر آرادان، گنبد و بارگاهی وجود دارد که متعلق به حضرت امامزاده سلطان شاه نظری می باشد. قدمت آن تقریبا ۲۰۰ سال می باشد. و مربوط به اوایل دوره قاجاریه می باشد.بقعه دارای طاقهای جناقی و گنبدی شکل تقریبا مخروطی است. ساختمان بقعه از نظر معماری در نوع خود کم نظیر و داخل گنبد از گچبری های زیبا برخوردار است. این بنا بر روی یک تپه واقع شده که قدمت آن به پیش از اسلام و حکومت اشکانیان می رسد.

IMG 0004 1536x865 1

تکیه آرادان

تکیه آرادان، درکنار خیابان اصلی در نزدیکی بقعه متبرکه امام زاده سلطان شاه نظر واقع شده است. این تکیه در دوره قاجاریه و برای نمایش تعزیه ساخته شده بود و دارای ارزش تاریخی است. بنا دارای دو در ورودی است که در اصلی و بزرگ آن از سمت خیابان و ورودی دیگر آن از سمت کوچه باز می‌شود.

جاهای دیدنی آرادان
جاهای دیدنی آرادان

بازار آرادان

این بنا در مرکز شهر آرادان واقع شده است که ابعاد آن در حدود ۵۵/۷۰×۴۰/۲۲ می باشد، این بنا در اوایل دوران قاجار با مصالح خشت و آجر ساخته شده و در اواسط دوران قاجار نماسازی جالبی توسط تاجری از خانواده یغمایی در آن صورت پذیرفته است. این بنا دارای ۳۱ حجره و دارای سردرهای جنوبی و شمالی زیبایی است که با آجر تراش نماسازی شده است . در میانه بازار یک فضای رو باز و هشت ضلعی قرار دارد و در طرفین بازار برف انداز و بارانداز وجود داشته است. طاقهای بنا از نوع جناغی و کاسه پوش و اکثر مغازه ها دارای طاق آهنگ است این بازار در حال حاضر مورد استفاده مردم است و در سال ۱۳۹۱ به همت و پشتکار اداره میراث فرهنگی مرمت گردیده است.

1 153

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: