تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

پیر حاجات

پیر حاجات ، یک روستا در شهرستان طبس و استان خراسان جنوبی است که یک روستا سیاحتی و زیارتی محسوب می شود،در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با این روستا در شهرستان طبس بیشتر آشنا شوید.

پیر حاجات

اجاره روزانه خانه در تهران

معرفی روستا پیر حاجات

روستا پیر حاجات یکی از روستا استان خراسان جنوبی و شهرستان طبس است روستا زیارتی و سیاحتی ست ،و منطقه ییلاقی است به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است.

روستا آب هوا مطبوع دارد به دلیل اینکه در دامنه کوه روضه قرار دارد.فاصله این روستا با طبس صد و ده کیلو متر ،مانند جزیر سر سبز در وسط کویر شکل گرفته است.

گردشگران وقتی وارد روستا می شوند با چشمه آب گوارا که در روستا وجود دارد دست و رویی خود را میشویند و خستگی سفر را از تن خود بیرون می کنند.حتی می توانید به قلعه بروید ضمن تماشا اثار به جای ماند از قدیم باغات و کشتزار از بالا دیدن کنید که بسیار چشم نواز هستند.

پیر حاجات

چرا باید به روستا پیر حاجات رفت؟

  • تاریخی
  • زیارتی
  • ییلاقی
  • سنتها

دیدنی ها و جاذبه روستا

آرامگاه پیرحاجات

این بنا به به دور سلجوقیان برمیگردد ،و پیر حاجات فردی معروف که روا کردن حاجت بود است.

نظر واحد وجود ندارد که نشان دهد اطلاعات دقیق از ایشان برساند ولی مسلم است ایشان مسلمانی والا مقام و از پیروان امه اطهاربود که توسط مریدان خود پس از مرگ همچین آرامگاه عظیمی در 800  سال پیش برای او ساخته شده است.

برخی از مردم محلی نیز پیر حاجات را به نام شیخ احمدابن اسحاق وکیل امام حسن عسکری می نامند.اغلب کسانی که به زیارت می روند به اعتقاد قلبی و عمیقی دارد و معتقد هستند که حاجت آنها برآورده و حاجت آنها روا می کند.

پیر حاجات

قلعه پیرحاجات

قلعه به جا ماند از دوران قبل از اسلام است و بر بلندی صخره ای کم ارتفاع قرار گرفته است،مواد اولیه ساخت قلعه از گل و سنگ بود است همینطور با تناسب شیب در برخی قسمت به سه یا دو طبقه می شود.در قلعه گچبری دیده می شود.

په تاریخی دوب بکندا

در نزدیکی قلعه پیر حاجات آثاری از یک تمدن بسیار قدیمی دیده می شود اثار سفالی مانند کاسه لعاب دار،بدون لعاب حتی ابزار فلزی از زیر خاک بیرون آمده است. محل این مکان به شکل یک تپه است که روی آن علف و بوته روئید و به آن دوب بکندا می گویند.

موزه مردم شناسی

موزه در روستا وجود دارد که شامل وسایل زندگی مردم است،آثار پیدا شد در تپه را نیز آنجا قرار دادند تا در دید عموم قرار داشته باشد.

قبرستان پیر حاجات

در اطراف قلعه یک قبرستان قدیمی وجود دارد که می گویند متعلق به گبرهاست که قبل از اسلام در پیر حاجات زندگی می کردند.

قبر بی بی گوهر

در روستا قبری از خشت گل وجود داد که مقبره بی بی گوهر معروف است و مردم محلی ،در شب جمعه چایی غلیفی درست می کنند به مقبره این خانوم می برند که در توسعه مسجد این قبر تخریب شده است.

شادر

شاه درب دروازه ورود به پیر حاجات است که در زمان قدیم این دروازه ساخته شد بود تا از دشمنان در امان باشد، این درب در شمال شرقی روستا است.

منطقه شکار ممنوع پیرحاجات

در منطقه حیواناتی همچون قوچ ،کبک،تیهو،بلبل،پلنگ وجود دارد. محوصلات معروفی همچون،آلو،گوشت نان محلی ،گل نرگس وجود دارد.

سنتها روستا پیر حاجات

در این روستا رسومات سنتی  همگی حفظ شده اند و در مراسمات به شادابی قبل برگزار می شود.

سنت هایی همچون:

  • بی بی حور
  • جشن سده
  • عروسی های سنتی
  • مراسم نخل برداری روز عاشورا و ….