تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

تالاب عینک رشت

در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم شما را با تالاب عینک رشت آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید تا با بزرگترین تالاب درون شهری در ایران آشنا شوید.

تالاب یا مرداب عینک یکی از جذاب ترین جاذبه های طبیعی استان گیلان است که در شهر رشت قرار دارد. این تالاب بزرگترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ استان گیلان می باشد.

اجاره روزانه خانه در تهران

دلیل نامگذاری این تالاب، شکل آن است که در عکس های هوایی شبیه عینک می باشد. محیط آن ۱۲ کیلومتر و منبع آبی آن ۳۰ هکتار است. طول این تالاب ۲۶۳۰ متر و عرض آن به طور متوسط ۱۲۰ متر است. تالاب عینک از قدیم یکی از مراکز ماهیگیری در رشت محسوب می شده است. گفتنی است که قدمت محله های شلوغ اطراف آن نیز به نیم قرن می رسد.تالاب عینک رشت

آب این مرداب توسط چشمه های جوشان کف آبگیر تامین می شود. تالاب عینک از سه قسمت مجزا یعنی آبگیر شرقی، میانی و غربی تشکیل شده است که به وسیله دو معبر ماشین رو به طول ۱۴۳ متر از هم جدا شده اند. این آبگیرها به وسیله لوله سیمانی به هم متصل شده است. عمق این آبگیرها بین حداکثر چهار و حداقل ۱٫۶ متر با هم متفاوت است. جریان آن ها نیز با جهت غربی و شرقی است.

روبروی تالاب عینک در ضلع شرقی جاده یک باغ جنگلی به نام باغ سالار وجود دارد. در داخل این جنگل یخچال طبیعی قدیمی شهر باران و همچنین چشمه چمارسرا قرار گرفته که آب آن نوشیدنی بوده و مردم از آن استفاده می کنند. در وسط این باغ جنگلی گودالی به عمق ۸ متر وجود دارد که در قدیم برف ها را از جمع آوری کرده و در داخل این گودال ذخیره می کردند تا در تابستان از آن بهره مند شوند.تالاب عینک رشت

پرندگان مهاجر در تالاب عینک رشت

یکی از جذابیت های تالاب عینک در رشت پرندگانی ست که هر ساله به این تالاب مهاجرت می کنند. این پرندگان اغلب پرندگانی هستند که در ناحیه سیبری وجود دارند و از آنجا مهاجرت می کنند. تماشای این پرنده ها با دوربین و عکاسی از آن ها می تواند یکی از تفریحات جذاب شما در تالاب عینک رشت باشد. در واقع این تالاب یک اکوسیستم زنده را شامل می شود. یک اکوسیستم زنده که درون شهر واقع شده و کم نظیر است.

پرندگانی که به این تالاب مهاجرت می کنند می توانند این تالاب را به عنوان زیستگاه دائمی خود برگزینند اما این موضوع نیازمند تمهیداتی ویژه می باشد که باید بدان رسیدگی شود. متاسفانه در چند سال اخیر شاهد کاهش تعداد پرندگان مهاجر به تالاب عینک رشت بوده ایم که دلیل آن عدم رسیدگی و آلودگی بیش از حد آب های این تالاب می باشد. با این حال هنوز هم می توان برای این تالاب فکری اساسی در پیش گرفت و آن را به یکی از جاذبه های پر طرفدار و محبوب تبدیل کرد. کما اینکه در حال حاضر هم این جاذبه طرفداران خاص خود را در شهر رشت دارد.تالاب عینک رشت

دسترسی 

برای رسیدن به تالاب عینک باید راهی داخل شهر رشت شوید چرا که این مرداب یک مرداب درون شهری می باشد و کاری به حاشیه و اطراف شهر ندارد. کافی ست بعد از رسیدن به رشت نقشه را باز کنید و بلوار شهید افتخاری و بعد پارک دانشجو را روی نقشه پیدا کنید و به همان سمت راهی شوید.

مقالات مرتبط