تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

بخش عظیمی از طبیعت ایران در استان‌های هم جوار زاگرس شکل گرفته است. طبیعتی سرسخت با کوه‌های سربه فلک کشیده که حرکت آب ها از دل آنها گاه رودهای خروشان و گاه آبشارهای زیبایی را در زمین خلق می‌کند. اگر با هم اقلیم همراه باشید این بار قصد داریم تا یکی از این زیبایی‌ها را به شما معرفی کنیم.

آبشار طسوج کجاست؟

بی‌شک کهگیلویه و بویراحمد از زبیاترین مناطق گردشگری طبیعی ایران محسوب می‌شود. این استان که از استان‌های جنوبی ایران محسوب می‌شود، از چهار طرف با استان‌های بوشهر، چهارمحال بختیاری، فارس و اصفهان همسایه است. لذا اگر قصد سفر از طریق یکی از استان‌های ذکر شده را دارید و یا اینکه پس از سفر به این استان مقصد بعدی شما یکی از این چهار استان همسایه کهگیلویه و بویراحمد است برنامه‌ریزی خوب و مفرحی برای بازدید از مناطق گردشگری آن داشته باشید. این استان دارای 16 شهر است که چرام یکی از شهرستان‌های آن محسوب می‌شود. چرام آب و هوای بسیار خوبی دارد و در رشته کوه‌های زاگرس واقع شده است. این شهر دارای چشمه‌ها و مناطق کوهستانی بی‌نظیری است، از این رو به یکی از قطب‌های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده است.

اجاره روزانه خانه در تهران

آبشار طسوج

اما مهمترین محلی که در شهر چرام می‌توانید از آن بازدید کنید آبشار طسوج است. آبشار طسوج در منطقه‌ای فوق العاده زیبا قرار دارد. به دلیل وجود چراگاه‌های زیاد در این منطقه نام این شهرستان چرام است. که در زبان لری و گویش محلی این استان به آن چروم هم می‌گویند. در لغت‌نامه دهخدا نیز معنی این کلمه با چراگاه و محل چرا تعریف شده است. چرام دارای قدمتی باستانی است (حدود 4000 سال قبل از میلاد مسیح و بخشی از تمدن ایلامی محسوب می‌شده).

اگر به کهکیلویه و بویراحمد علاقه دارید این موضوع را دنبال کنید

اما نام آبشار طسوج از کجا گرفته شده است؟ تَسوگ، تسوج یا طسوج؛ یکی از واحدهای تقسیمات کشوری ایران در زمان ساسانیان بوده است. چرام در زاگرس جنوبی قرار دارد. چرام دارای منابع طبیعی بسیار غنی است و پوشش گیاهی غالب آن را درختان بلوط تشکیل می‌دهد. و همین‌طور درختان بنه، کیکم، بادام، زبان گنجشک و غیره که حدود 20 درصد دیگر پوشش گیاهی آن است حدودا شامل 72 گونه گیاهی می‌شود.

چطور به آبشار طسوج برویم؟

آبشار طسوج در شهر چرام قرار دارد. این شهر در جنوب غربی استان واقع شده است و در مسیر جاده دهدشت – گچساران، باشت – یاسوج قرار دارد. در بخش شرقی چرام جاده کوهستانی وجود دارد که چرام را به روستاهای آرند و آب برم متصل می‌کند، ادامه این جاده چرام را به روستای طسوج (این آبشار در 70 کیلومتری دهدشت قرار گرفته است) و سایر روستاهای شهرستان چرام متصل می کند.

آبشار طسوج

از جمله مناطق گردشگری و جذاب این شهر می‌توان به باغ چشمه بلقیس، منطقه طسوج، قلعه چرام، سد و تنگه شراب گرو و … اشاره کرد. منطقه طسوج که آبشار نیز در آن واقع شده است آب و هوای بسیار مطبوعی در بهار و تابستان دارد.  همچنین دارای آبی گوارا است. در تمام طول سال گردشگران بسیار زیادی به این منطقه سفر می‌کنند. منطقه طسوج به عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری چرام و استان محسوب می‌شود و یکی از مناطق مهم استان از لحاظ طبیعت و اکوتوریسم است.

وقتی درحال خواندن این مطلب هستید یعنی به دیدن آبشارها علاقه دارید پس ما در ادامه چند آبشار دیگر را به شما معرفی می‌کنیم.

 منطقه چرام دارای باغات سیب، گردو و درختان کهن‌سال است. کوچ نشینان و ایلات و عشایر در این طبیعت زندگی می‌کنند که زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است. از جمله نقاط دیدنی این منطقه می‌توان به چشمه سرکوته طسوج، آبشار طسوج((Tasouj waterfall و امامزاده گل‌بهار اشاره کرد. وجود درختان کهن‌سال گردو، بلوط و چنارهای بلندقامت در کنار رودخانه پرآب آن بسیار زیبا و دیدنی است. رودخانه «طسوج» و آبراهه‌های متعدد و لاله‌های واژگون در کناره‌های دره طسوج و جنگل‌های پوشیده از بلوط، منطقه را به‌ یک مکان زیبا و جذاب برای گردشگران نوروز تبدیل کرده است.

آبشار طسوج

پیشنهاد ما این است که اگر میخواهید به دیدن آبشار طسوج برویمد، برای این سفر گردشگری و طبیعت‌گردی، داشتن ابزار لازم از جمله کلاه و عینک آفتابی مناسب، کرم ضدآفتاب، خوارکی‌های مناسب، کافی و به‌اندازه است. حتما از بومیان منطقه جهت زمان موردنیاز برای بازدید از این منطقه اطلاعات کافی و لازم را داشته باشید و اگر لازم است از یک راه‌بلد برای راهنمایی در مسیر کمک بگیرید.