تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

در طبیعت ایران بخش‌هایی وجود دارد که تا حدود زیادی برای همه شناخته شده نیست. آبشارهای جذابی مانند آبشار شوی نمونه‌ای از آنهاست. ما در مجله هم اقلیم رسالت خود میدانیم تا تمامی بخش های طبیعی ایران عزیزمان را به علاقه‌مندان گردشگری معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

آبشار شوی تله زنگ

آبشار شوی (شیوی،Shevi Waterfall – Dezful) یا تله زنگ یکی از بزرگترین و زیباترین آبشارهای ایران است که در رشته کوه‌های زاگرس و در منطقه سرداش دزفول در استان خوزستان قرار دارد. شوی در زبان لری بختیاری به معنای (لطافت) است و بیشتر ساکنان مناطق اطراف این آبشار لرها و بختیاری‌ها هستند. این آبشار یکی از آبشارهای بزرگ خاورمیانه است. این آبشار در تاریخ 29 دی ماه 1393 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اجاره روزانه خانه در تهران

این منطقه فاصله کمی از استان لرستان دارد و بین رشته کوه‌های سرتنگ شوی قرار دارد. این آبشار در مرز بین استان لرستان  و خوزستان قرار دارد. این اثر طبیعی از نظر برخی زیباترین آبشار ایران است. آبشاری زیبا و دلپذیر که از غاری بیرون آمده و در نازکی بلند به سمت پایین می‌ریزد. آبشار شوی حدود 450 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. ارتفاع آبشار حدود 85 متر و عرض آن 40-70 متر است (بستگی به فصل دارد).

آبشار شوی

آب این رودخانه از کوهی با نام (چورویک) سرچشمه می‌گیرد و پس از جاری شدن در دل کوهستان، سرانجام به دریاچه دز در استان خوزستان سرازیر می‌شود. پوشش گیاهی اطراف این آبشار، از درختانی مانند بید، انجیر، مو، زبان‌گنجشگ، افرا، کیکم و بلوط تشکیل شده ‌است.

اگربه دیدن آبشارهای بیشتری علاقه دارید. پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را دنبال کنید

در زیر آبشار و بر روی دیواره‌های آن گیاه سیاه‌وشان (این گیاه برای درمان بیماری‌هایی مانند زردی یا یرقان و کمک به دفع راحت سنگ‌های کلیوی بسیار مفید است) و سایر گیاهان آب‌دوست روییده‌اند. در نزدیکی این آبشار، آبشار بزرگ دیگری وجود دارد که گاه از آن به عنوان آبشار دوم شوی یاد می‌شود و فاصله آن تا آبشار شوی اصلی حدودا 40 دقیقه است.. همچنین قابل ذکر است که سمندر لرستانی که در مناطق اطراف این آبشار زندگی می‌کند، اخیراً به دلیل قاچاق تقریبا منقرض شده است. این سمندرها به نام سمندر ایرانی معروف هستند.

آبشار شوی

آبشار تله زنگ 10 کیلومتر از ایستگاه راه آهن تله زنگ فاصله دارد و اگر بخواهید از این آبشار و منطقه زیبا دیدن کنید راه آهن تهران-جنوب، راحت ترین راه برای رسیدن به این منطقه است. اگر از طریق راه‌آهن درود بخواهید به این منطقه سفر کنید، باید قطار محلی را سوار بشوید. خوب است که بدانید این قطار قبل از رسیدن به تله‌زنگ در چندین ایستگاه از جمله بیشه، سپیددشت، چم سنگر، ​​کشور، تنگ هفت و تنگ پنج توقف می‌کند. این مسیر ریلی در فصل بهار و پاییز مناظر بسیار دلپذیری دارد که شما را به پنجره میخکوب می‌کند. قطار در امتداد رودخانه خروشان سزار حرکت می‌کند و از تونل‌های طولانی و متعدد و ارتفاعات اشتران کوه می‌گذرد.

آبشار شوی

 بهترین زمان برای بازدید از این آبشار در فصل بهار مخصوصا فروردین‌ماه است که آب و هوایی بسیار تازه‌تر و طبیعتی سرسبزتر دارد. بخاطر داشته باشید که مسیر پیاده‌وری تا خود آبشار برای گردشگران حدودا 4 تا 5 ساعت راه است. در این مسیر شما باید از لباس‌های مناسب سبک و خنک استفاده کنید.

همچنین با برنامه‌ریزی دقیقی که انجام می‌دهید حداقل دو شب و سه روز در این منطقه حضور دارید. اگر صبح زود از مسیر راه‌آهن تله زنگ حرکت کنید تا خود را به منطقه برسانید یک روز خواهد شد. صبح روز دوم باید به موقع و صبح زود از خواب بیدار شوید و آماده عبور از جاده‌ای نسبتا کوهستانی و سخت را داشته باشید تا پس از عبور از آن و پیاده‌روی مجدد به آبشار برسید و تا ناهار را در آنجا میل کنید و دوباره به منطقه برگردید، شب می‌‌شود. شام را میل می‌کنید، استراحت می‌کنید و فردا صبح زود برای رسیدن به قطار باید به موقع حرکت کنید (البته پس از میل صبحانه). به یاد داشته باشید اگر گردشگر ورزشی هستید، چادر، کیسه خواب، آب کافی و غذای سبک تهیه کنید.

وسایل مورد نیاز برای رفتن به آبشار شوی

از آوردن وسایل غیر ضروری و کوله‌های نامناسب خودداری کیند. در کل باید وسایل شما در سطح نسبتا حرفه‌ای برای سفر به این منطقه باشد. چراکه برای مثال اگر چادر و کیسه‌خواب مناسب نداشته باشید رطوبت هوا و سرمای شب و گاها باران اجازه خواب مناسب را به شما نمی‌دهد.

آبشار شوی

اگر گروهی سفر کنید بهتر است و حتما راهنمای راه‌بلد به همراه خود داشته باشید. نکته دیگری که باید بدانید این است که حتما در هنگام خواب به صورت شیفتی مردان گروه بیدار باشند و حتما تمامی وسایل خود را در چادرهایتان جایگیر کنید. دستشویی به صورت صحرایی انجام می‌شود و در همان منطقه روستایی کوچک وجود دارد که اگر اجازه دهند با به همراه داشتن آبی در ظرف می‌توانید قبل از حرکت از دستشویی استفاده کنید (بر اساس سفری به تله زنگ، در بهار 1397).

آبشار شوی را چطور ببینیم

اگر طبیعت‌گردان و کوه‌نوردان و گردشگران راه ماشین‌رو را انتخاب کنند، باید به دزفول بروند و از منطقه‌ی سردشت این شهرستان و پیر چل به آبشار برسند. درواقع مسیر دسترسی به آبشار از دزفول ابتدا به منطقه‌ی شهیون است. در فاصله‌ ۵ کیلومتری از آن منطقه‌ی «پیر» یا «گوشه» است که ماشین‌رو می‌باشد و می‌توان تا نزدیکی آبشار را طی کرد. سپس خودرو را پارک کرده و فاصله‌ای حدود ۲ ساعت را تا آبشار شوی، پیاده‌‌روی کرد.

آبشار شوی
عکس اختصاصی از سفر به آبشار شوی

خوشبختانه این مسیر بسیار ساده و به دور از خطر و سختی است. هرچند در مسیر دزفول به روستای پامنار تا پشت آبشار شوی، مسیری خاکی با طولی ۳۵ کیلومتری ایجاد شده است که فاصله‌ی آن تا آبشار حدود ۱ ساعت پیاده‌روی خواهد بود. متاسفانه افراد گردشگر در خیلی از جاهای نزدیک آبشار آشغال می‌ریزند و زیبایی و سلامتی طبیعت را با این کار زشت به خطر انداخته‌اند؛ لذا ترجیحا از آوردن پلاستیک و خوراکی‌هایی که در پلاستیک جاسازی می‌شود خودداری کنید و همچنین زباله‌های خود را حتما از منطقه خارج کنید.

آبشار شوی
نمای بالا – عکس اختصاصی از سفر به آبشار شوی