تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

اگر دوست دارید تاریخ و طبیعت را با هم تجربه کنید، سفر به ارومیه را از دست ندهید. این شهر سه هزارساله، ترکیبی از جاذبه­ های تاریخی و طبیعی را در خود جای داده است که ممکن است بسیاری از شما از وجود آن­ها بی­خبر باشید. برای گذراندن چند روز خوش در این شهر، می توانید هتل آنا ارومیه را انتخاب کنید.

در شهر ارومیه می­ توانید بسیاری از آثار تاریخی و فرهنگی را ببینید؛ همچنین می­ توانید از طبیعت بکر و زیبای اطراف شهر مانند پارک ملی سبلان، آبشار شیرآباد و جزیره کابودان لذت ببرید. در این مقاله با تعداد زیادی از جاذبه های گردشگری ارومیه آشنا خواهید شد. پس خود را برای یک سفر مجازی در دل ارومیه آماده کنید.

اجاره روزانه خانه در تهران

جاذبه های گردشگری ارومیه

از دریاچه تا کوهستان؛ 18 جاذبه گردشگری ارومیه که نباید از دست بدهید

ارومیه یکی از شهرهای توریستی ایران است که با جاذبه ­های گردشگری فراوان، میزبان بسیاری از گردشگران داخل و خارج کشور است. این شهر از دیرباز شاهد تمدن و فرهنگ­ های مختلفی بوده که هنوز هم نشانه­ های از آن را در بناها و میراث­ های خود حفظ کرده است.

بناهای تاریخی مانند کلیسای ننه مریم، بازار قدیم و سه گنبد نمونه­ هایی منحصربه­ فرد از معماری و هنر دوران گذشته هستند. بازدید از این جاذبه­ ها، شما را با فرهنگ و تاریخ این منطقه آشنا می­کند؛ اما جذابیت ارومیه تنها به تاریخ و فرهنگ خلاصه نمی­ شود. این شهر، در محاصره کوهستان و در نزدیکی دریاچه­ ای بزرگ قرار دارد که مناظر خیره ­کننده­ای را به نمایش می­ گذارد.

در کنار دریاچه ­ها، مکان­ه ای تفریحی و کوهستان­ های سرسبز قرار گرفته که بسیار دیدنی و تماشایی هستند. پس اگر قصد سفر به این شهر را دارید، از جاذبه ­های گردشگری ارومیه که در ادامه به شما معرفی می­ کنیم، غافل نشوید؛ ارومیه همچنین دارای بازارهای متعددی است که قیمت­ های مناسب را به شما ارائه می­دهد.

 دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه، یکی از جاذبه های گردشگری ارومیه است که با زیبایی­ های طبیعی و خواص درمانی خود، هر ساله میزبان گردشگران زیادی می ­شود. این دریاچه، بزرگترین دریاچه آب شور خاورمیانه است که حیات گیاهی و حیوانی منحصربه ­فردی را در خود جای داده است.

دریاچه ارومیه به عنوان یک منطقه حفاظت ­شده، محل امنی برای پستانداران و پرندگانی مانند فلامینگو و پلیکان است. رنگ این دریاچه به دلیل وجود نمک­ هایی مثل کلسیم کلراید، سدیم کلراید و سدیم سولفات به رنگ نقره­ای در آمده است. این نمک­ ها، خواص درمانی فراوانی دارند و برای درمان بیماری­ هایی مانند آرتروز و رماتیسم مفید است.

دریاچه ارومیه دارای بیش از صد جزیره است که هر کدام جلوه­ای خاص دارند. برخی از این جزیره ­ها، می­ تواند به عنوان محلی برای گردش و تفریح مورد استفاده قرار گیرد. برخی دیگر، محلی برای انجام تحقیقات علمی و زیست­ شناسی هستند.

بازدید از دریاچه ارومیه، یکی از تجربه ­هایی است که هرگز فراموش نخواهید کرد. این دریاچه با وسعتی حدود 4810 کیلومتر، شورترین و بزرگترین دریاچه کشور است که فوق اشباع از نمک دنیا است. اخیراً این دریاچه با خشکسالی شدید مواجه شده که دلیل آن هم، اقدامات بی­رویه انسانی بوده است. اگر روزی به ارومیه سفر کردید، رفتن به این منطقه زیبای تفریحی را از یاد نبرید.

دریاچه مارمیشو

یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ارومیه، دریاچه مارمیشو است که در 45 کیلومتری غرب این شهر و در نزدیکی مرز ایران و ترکیه واقع شده است. این دریاچه به رنگ آبی فروغان خود معروف است که از رودخانه نازلوچای، چشمه­ های طبیعی و بارش ­های فصلی تغذیه می­شود.

مساحت دریاچه مارمیشو، 5 هکتار و عمق آن حدود 50 تا 60 متر است. در اطراف دریاچه، پوشش گیاهی متنوع و زیبایی وجود دارد که شامل درختان بید، بلوط، گردو، صنوبر، بنه، عناب و گلابی است؛ همچنین در این منطقه، حیوانات و پرندگان مختلفی مانند خرس، روباه، گرگ، خرگوش، کبک، شاهین و بلدرچین دیده می­شوند.

یکی از نکات جالب دریاچه مارمیشو این است که به دلیل زلزله ­ای که قسمتی از کوه را تخریب کرد، به وجود آمده است. نام این دریاچه هم از بنیامین مارمیشو، رهبر مسیحیان منطقه گرفته شده است. منطقه ­ای که این دریاچه در آن قرار گرفته، منطقه ­ای بکر و دست­نخورده است؛ به همین دلیل برای گردش و تفریح، بسیار منطقه مناسبی است.

برای رفتن به این دریاچه، باید از میدان مدرس شهر ارومیه حرکت کنید و با عبور از روستاهای پسان، بانی و هلانی به روستای زیبای مارمیشو بروید. سپس با پیداکردن زیارتگاه پیر خراسان و پس از طی 15 دقیقه پیاده ­روی به دریاچه خواهید رسید.

بازار قدیمی ارومیه

یکی از جاذبه­ های گردشگری ارومیه که قدمتی تاریخی دارد و در بافت تاریخی شهر قرار گرفته، بازار ارومیه است. این بازار، دارای معماری سنتی و زیبایی است که به دوره صفویه باز می ­گردد. آجرهای قرمز رنگ با طاق­ه ای بلند، بازار را به نقطه­ ای جذاب و دیدنی در سطح شهر تبدیل کرده است.

داخل بازار که می ­شوید، چندین طاق نظر شما را به خود جلب می­ کند. سنگ­ فرش ­های روی زمین با دیوارهای آجری و سقف گنبدی شکل، ترکیب هنرمندانه­ ای را به وجود آورده است که در همان نگاه اول شما را مجذوب خود می ­کند. بازار ارومیه، در سال 1362 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازار قدیمی ارومیه در طول تاریخ، نقش مهم و فعالی در رونق اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شهر داشته است. این بازار روابط تجاری خوب و فراوانی با بازارهای قفقاز، خوی و تبریز برقرار کرده است.

مساحت بازار ارومیه حدود 60 هزار مترمربع است و بالغ بر 100 حجره با کاربری­های مختلف دارد. اگر به بازار ارومیه بروید، راسته­ های بازار را خواهید دید که در هر یک از آن­ها، صنایع دستی و کالاهای مختلفی عرضه می­ شود. این بازار، 7 تیمچه، 5 حمام، یک سرا و یک مسجد جامع دارد.

پیست اسکی خوشاکو

یکی از مناطق خوش­ آب­ وهوا و از جاذبه های گردشگری ارومیه، منطقه دیدنی پیست اسکی خوشاکو است که در شمال غربی این شهر واقع شده است. این منطقه، به دلیل شرایط آب­ و هوایی سردو خشک، مستعد برف فراوان است. گردشگران زیادی در طول سال به این منطقه سفر می­ کنند و اوقات فراغت شادی را در آن می­ گذرانند.

هر ساله در فصول سرد سال، جشنواره های متعددی در پیست اسکی برگزار می ­شود که شامل مراسم شاد محلی، آموزش ورزش­ های زمستانی و مسابقه آدم برفی می­ شود. امکاناتی که در این منطقه برای گردشگران مختلف وجود دارد شامل سه تله ­سیژ و تله آموزشی است.

لوازم اسکی، سرویس بهداشتی و بسیاری از امکانات دیگر در پیست اسکی برای گردشگران وجود دارد. رستورانی در قسمت پایین پیست وجود دارد که با انواع ساندویچ، چای و نسکافه از شما پذیرایی می ­کند. در اطراف پیست، هتلی واقع شده که بعد از تفریح می­ توانید شب را در آن­جا استراحت کنید. این هتل به امکاناتی ساده و در حد متوسطی مجهز است.

مسیری که شما را به پیست اسکی ارومیه می ­برد، آسفالته است؛ بنابراین به راحتی می ­توانید با استفاده از خودروی شخصی به آن­جا بروید و از تفریحات آن لذت ببرید. این پیست همه روزه از ساعت 9 تا 16 باز است. بلیط برای ورود به پیست، لازم است.

مسجد جامع ارومیه

یکی از جاذبه های گردشگری ارومیه که خیلی از گردشگران نام آن را بارها شنیده ­اند، مسجد جامع است که در دوره ایلخانان ساخته شده است. شبستان یکی از قسمت­ های مسجد است که در دوره سلجوقیان ساخته شده است. معماری مسجد بسیار زیبا و خارق ­العاده است. محراب مسجد به گچ­بری­ های بی ­نظیری تزیین شده است. این تزیینات به دوره سلجوقیان باز می ­گردد.

تزییناتی که در محراب مسجد به کار رفته شامل نقوش هندسی، تاج و کتیبه ­های متعددی است که اغلب به خط کوفی نوشته­ شده ­اند. به روایت گروهی از مورخان، معماری تزیینات، گچ بری ها، ستون­ ها و طاق های مسجد بی ­شباهت به معماری سلجوقیان نیست. از مهم­ترین قسمت­های مسجد، کتیبه­ های روی گنبد است که به خط معروف کوفی نوشته شده است.

مسجد جامع دارای حیاط بزرگی است که حدود 120 متر پایین­تر از کوچه ­های اطراف قرار گرفته و با بازار قدیم و بازار سنگ­ فروشان مرتبط است. مسجد جامع ارومیه در سال ۱۳۱۴ جزو آثار ملی ایران ثبت شد. محراب واقع در مسجد جامع، دارای نقوش هندسی است که در دوره سلجوقیان ساخته شده است.

اگر وارد محراب شوید، گچ­بری­ های آن شما را مجذوب خود می­ کند. چهل ستون از دیگر بخش ­های مسجد جامع است که بعد از شبستان ساخته شده است.

کلیسای مارسرگیز

کلیسای مارسرگیز، یکی از قدیمی­ترین جاذبه های گردشگری ارومیه است که مقدس­ترین کلیسای مسیحیان است. ساخت این کلیسا به دوره ساسانیان باز می­ گردد و به روایتی به دست همسر خسروپرویز، ساخته شده است. در حال­ حاضر، کلیسای مارسرگیز به عنوان زیارتگاه مسیحیان آشوری و ارامنه شناخته شده است. در این کلیسا، یکی از شاگردان مارتوما، رسول مسیح، دفن شده است.

کلیسای مارسرگیز در روستای سیر که در 12 کیلومتری جنوب غربی ارومیه قرار دارد، ساخته شده است. این روستا در دامنه کوه سیر واقع شده و در آن کردهای کرمانج و برادران مسیحی زندگی می­ کنند. بنای کلیسا، با سنگ­ های نامنظم و به صورت بسیار مستحکم و ماهرانه ساخته شده است و دارای گنبد و بازلیکای است.

اگر از آن دسته افرادی هستید که به بازدید از فرهنگ و تمدن مسیحیان علاقه ­مند هستید، پیشنهاد می ­کنیم دیدن کلیسای مارسرگیز را از دست ندهید. این کلیسا در تاریخ 19 آبان 1354 با شماره ثبت 1122 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برای رفتن به کلیسا، راه ­های زیادی وجود دارد؛ اما بهترین مسیر، پل قوجون است که در جنوب شهر قرار گرفته است. از این پل به سمت جنوب غربی به راسته جاده سلامت سیر حرکت کنید. بعد از 12 کیلومتر به کلیسا می­رسید.

کلیسای ننه مریم

کلیسای ننه مریم، در خیابان خیام جنوبی واقع شده است و از دیگر جاذبه های گردشگری ارومیه است که نام دیگر این آن، کلیسای حضرت مریم، سنت ماری و شرق‌ آشور است. این کلیسا بعد از کلیسای بیت لحم که در فلسطین واقع شده، دومین کلیسای قدیمی جهان محسوب می­شود. در تاریخ 3 اسفند 1377 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلیسای ننه مریم، به عنوان زیارتگاه مسیحیان آشوری و ارامنه شناخته می­شود و در آن سه تن از موبدان زرتشتی دفن شده اند. برای بازدید از این جاذبه گردشگری، معمولاً از خط هوایی تبریز – ارومیه استفاده می ­شود. برخی از آثار هنری که در این کلیسا به چشم می­ خورد شامل کتاب­خانه و صنایع ظریف می­ شود.

برای دسترسی به کلیسای ننه مریم باید از سمت غرب ارومیه به اتوبان دکتر باهنر بروید. بعد از رسیدن به مرکز شهر، وارد خروجی مدرس شوید. سپس وارد خروجی میدان امام خمینی و از آن­جا به خیابان خیام بروید. بعد از چند دقیقه پیاده ­روی به کلیسا خواهید رسید.

اگر از سمت شرق ارومیه به کلیسا می­ خواهید بروید، باید وارد اتوبان خاتم­ الانبیا شوید. سپس وارد خیابان مهاباد شده و از آن­جا به خیابان منتظری بروید. بعد از طی مسافتی کوتاه، به کلیسا خواهید رسید.

موزه ارومیه

یکی از مهم­ترین جاذبه های گردشگری ارومیه، موزه است که اطلاعاتی از گذشته در اختیار شما قرار می ­دهد. این موزه، محل نگهداری آثار تاریخی کشور و دیگر مناطق است. موزه ارومیه از دو تالار تشکیل شده که مجموعه ­ای از آثار تاریخی و باستانی، در آن نگهداری می­شود.

با واردشدن به موزه، کتاب­ های خطی را مشاهده خواهید کرد که شامل کتاب­ های اسلامی می ­شوند. بیشتر هنرهای ملی و صنایع دستی در این موزه نگهداری می­ شود. قدمت موزه به 7 هزار سال قبل باز می ­گردد. یکی از قسمت­های جالب موزه، دست نوشته ­ای است که به خط میخی نوشته شده است.

موزه ارومیه به بخش­ های مختلفی تقسیم می­ شود. بخش تاریخی از جمله بخش­ های مهم موزه است که اشیای باستانی و فلزی مربوط به دوران قبل از اسلام در آن نگهداری می­ شود. سکه­ های قبل از اسلام و بعد از آن، در بخش تاریخی موزه قابل مشاهده است.

بخش ماقبل تاریخ از دیگر بخش­ های موزه است که شامل تمامی آثاری که به بعد از اسلام مربوط می­ شود، نگهداری می­ شود. در این بخش، وسایل جنگی و ظروف سفالی به چشم می­ خورد.

در بخش ایلامی نیز که آخرین بخش موزه می­ شود، ظروفی که به خط کوفی مزین شده؛ دیده می­ شود. در این بخش، نوشته­ ای عربی، کوفی و متون سوگواری دیده می ­شود.

قلعه بانگ

یکی از قلعه ­های تاریخی و قدیمی ارومیه، قلعه بانگ است که در 18 کیلومتری این شهر واقع شده است. این قلعه 4 طبقه دارد و احتمالاً توسط فردی به نام میر صوما ساخته شده است. این شخص، یکی از حاکمان محلی آذربایجان در دوره صفویه است که نام قلعه را به خود گرفته است.

 معمولاً این قلعه، برای دفاع از منطقه در برابر هجوم دشمنان ساخته شده ­اند. این محل دارای حجره­ های زندان، سوراخ ­های تفنگدار و آب­ انبار بوده است.

دستور ساخت قلعه بانک را شاه عباس صفوی داده است. قلعه بانگ به عنوان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ارومیه، دارای شکلی مخروطی است که در بالای کوهی سرسبز قرار گرفته است. از این قلعه به عنوان نمادی از شجاعت مردم آذربایجان یاد می­ شود. این قلعه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می­ کند.

قلعه بانگ

آبشار شملکان

در مسیر روستای بند با یکی دیگر از زیباترین جاذبه های گردشگری ارومیه آشنا می­ شوید که آبشار شملکان نام دارد. این آبشار، در همین روستا واقع شده است. برای رسیدن به آبشار باید از تفرجگاه بند بگذرید و وارد آبشار شوید.

یکی از جذابیت­ های آبشار، جاده ­ای  است که آبشار در آن قرار گرفته است. طبیعت چشم­ نواز جاده و مناظر اطراف، بهترین تصاویر برای ثبت خاطرات خوش است. در این آبشار، امکاناتی مانند کافی­ شاپ و رستوران وجود دارد که می­ توانید بعد از تفریح به آن­جا بروید و نفسی تازه کنید.

زمانی که وارد روستا می­ شوید، صدای آب که به صخره­ ها برخورد می­ کند، بسیار دلنواز است. منطقه آبشار به دلیل گیاهانی که در آن رشد کرده ­اند، بسیار منطقه جذاب و دیدنی است. در این ناحیه، گیاهان گوناگونی رشد کرده­ اند که خاصیت درمانی زیادی دارند.

از جمله گیاهان آبشار می­ توان به شنگ و یمیلگ اشاره کرد. این گیاهان در درمان بیماری ­هایی مانند خونریزی­ های شدید و مشکلات گوارشی بسیار تأثیرگذار است. گیاهان دیگری مانند پونه کوهی و کنگر در آبشار وجود دارد که در زمینه پزشکی بسیار مورد استفاده قرار می­گیرد.

برای رسیدن به روستای شملکان، باید از روستای بند و سیر بگذرید. این مسیر در طول سال بسیار شلوغ است. اگر می­ خواهید از این منطقه لذت ببرید، بهتر است که بازدید را به روزهایی غیر از ایام تعطیلات، موکول کنید.

آبشار شملکان

 آبشار سوله دوکل ارومیه

یکی دیگر از آبشارهای زیبا واقع در ارومیه، آبشار سوله دوکل است که در نزدیکی روستای سوله وجود دارد. این آبشار، 76 متر ارتفاع دارد و قدمتی طولانی داشته است.

پله­ هایی طبیعی در مسیر آبشار قرار گرفته ­اند که باعث جذابیت آن شده است. این آبشار با امکاناتی که دارد، مناسب ­ترین مکان برای کمپ گردشگری است. آب این آبشار از ذوب برف­ ها به وجود آمده است. برای رسیدن به این آبشار زیبا، پله­ های زیادی را باید پشت سر بگذارید.

محیط زیبا و طبیعت بکر آبشار، آب ­و هوای مطبوع و وجود پوشش گیاهی و جانوری موجود در آبشار، شما را با یک مکان متنوع آشنا خواهد کرد. انواع حیواناتی مانند گرگ، سمندر، روباه و عقاب در این منطقه وجود دارد.

آبشار یکی از پربازدیدترین مناطق گردشگری ارومیه است که از لحاظ اکسیژن خالص هستند. بسیاری دیگر از جاذبه های ارومیه در نزدیکی این آبشار واقع شده ­اند. هتل پارک ارومیه یکی از هتل­ های این شهر است که در نزدیکی آبشار قرار گرفته؛ با اقامت در این هتل، به بسیاری از جاذبه­ های دیگر ارومیه دسترسی خواهید داشت.

برای رسیدن به آبشار، مسیرهای متنوعی وجود دارد. اگر از مسیرهای هوایی می­ خواهید استفاده کنید، باید به فرودگاه شهید باکری رفته، از فرودگاه تا آبشار، 75 کیلومتر راه دارید.

یخچال دوقوز پله ارومیه

یخچال دوقوز پله که نام دیگر آن، یخچال دوققزوز پله است، از دیگر جاذبه های گردشگری ارومیه است که در خیابان عسگرخان واقع شده است. قدمت این یخچال به دوران قاجاریان باز می­گردد. در آن زمان از این یخچال برای نگهداری مواد مورد نیازی که امکان فاسد­شدن آن وجود داشت، استفاده می­ شد.

در گذشته مردم برای انجام برخی از مراسمات از جمله چهارشنبه ­سوری در اطراف یخچال تجمع می ­کردند و اوقات می­ گذراندند. از یخچال دوققزوز پله به عنوان نمایشگاه نیز استفاده می ­شده است. این مکان در تاریخ 23 بهمن 1380 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در ساخت یخچال از هیچ­گونه مصالحی استفاده نشده و یک پدیده کاملاً طبیعی است. این بنا فاقد هرگونه تزیینات است؛ تنها در برخی از قسمت­ های آن از آجرچینی و سنگ­ های تراش ­خورده استفاده شده است. یخچال دارای 40 متر طول و 5 متر عرض است. دیوارهای یخچال از ضخامت بالایی برخوردار هستند.

وارد یخچال که می ­شوید، بعد از گذر از پله­ ها، وارد انبار یخ خواهید شد. این مکان سال­ های زیاد، محلی برای برگزاری نمایشگاه ­های مختلف بوده است. این نمایشگاه زیرنظر سازمان میراث فرهنگی فعالیت می­کرده­ اند. رستوران سنتی یخچال از جمله رستوران هایی است که در این مکان برای رفاه گردشگران در نظر گرفته شده است.

دریاچه دالامپر

دریاچه دالامپر از دیگر جاذبه های گردشگری ارومیه است که در بالای کوه واقع شده و برای علاقه­ مندان به کوهنوردی مکان بسیار مناسبی است. دالامپر به معنای مکانی است که عقاب­ ها در آن، پرواز می ­کنند. نام این دریاچه نیز از نام عقاب­ ها گرفته شده است. دریاچه دالامپر درست در جنوب غرب ارومیه و شمال غرب شهر اشنویه واقع شده است.

دالامپر در مرز ایران و ترکیه قرار گرفته و به عبارتی؛ نقطه صفر مرزی ایران است. می­ شود گفت که این کوه متعلق به هر سه کشور ایران، ترکیه و عراق است. از ذوب­ شدن برف­ های حاصل از کوه دالامپر، آبشار دوکل به وجود می ­آید. آب­ و هوای خوب و مطبوع کوه در تابستان، گزینه ­ای مناسب برای تفریح در روزهای گرم تابستان است.

برای رفتن به دریاچه دالامپر، باید به اشنویه و از آن­جا به روستای دیزج بروید. پمپ بنزین در دیزج وجود دارد. می توانید در این مکان، بنزین زده و راهی دریاچه شوید. بعد از دیزج، 8 کیلومتر تا روستای دوکوله راه دارید. مسیر دریاچه از این جاده به خوبی قابل مشاهده است. از جاده بند و منطقه زیوه نیز به راحتی می­ توانید به دریاچه بروید.

پوشش گیاهی دریاچه دالامپر، شامل گون، آلبالو کوهی و بادام وحشی می­ شود. هر کدام از این گیاهان، خواص درمانی فوق­ العاده ای دارند.

دریاچه دالامپر

مجتمع تفریحی سیتادیوم

بزرگترین مجتمع تجاری در بخش شمال غرب کشور، مجتمع تجاری و تفریحی سیتادیوم است که در خیابان سعدی واقع شده است. این مجتمع دارای این مجتمع دارای 6 طبقه است که شامل کاربری­ های تجاری، خدماتی و تفریحی است؛ همچنین فضایی بزرگ و مدرن دارد که به امکانات بسیاری مجهز است.

از جمله این امکانات می ­توان به فروشگاه ­های بزرگ، رستوران­ های متنوع، کافی­شاپ­ های خاص، سالن سینما، باشگاه ورزشی، پارک کودک، پیست کارتینگ، فستیوال نقاشی و گرافیتی نام برد. در این مجتمع بیش از 200 فروشگاه لوکس وجود دارد که در حوزه ­های پوشاک، طلا و جواهر، لوازم الکترونیکی و آرایش و بهداشتی فعالیت دارند.

سالن سینما از دیگر امکانات مجتمع است که در طبقه چهارم واقع شده و با ظرفیت 600 نفر، به نمایش فیلم­ های جدید داخلی و خارجی می ­پردازد. در طبقه سوم مجتمع، باشگاه ورزشی وجود دارد که با تجهیزات مدرن، آماده میزبانی از ورزشکاران محترم است.

مجتمع تجاری و تفریحی سیتادیوم، با توجه به طراحی خلاقانه و استفاده از تجهیزات هوشمند، چشم هر بازدیدکننده ­ای را به خود جلب می­کند.

روستای بند ارومیه

روستاهای اطراف ارومیه همیشه یکی از مناطق پر رفت ­و آمد در این شهر محسوب می­ شده است. این گردشگاه­­ ها، آب­ و هوای مطبوعی دارند و برای گذراندن یک روز خوش در کنار خانواده بسیار مناسب هستند. روستای بند یکی از جاذبه های گردشگری ارومیه است که تنها 5 کیلومتر با آن فاصله دارد.

روستای بند ارومیه، در نزدیکی رودخانه چای واقع شده و بیش از 3 قرن نیز قدمت دارد. اگر به این روستا بروید، متوجه بافت تاریخی آن خواهید شد.  در ساخت این روستا از مصالحی مانند گل، سنگ، چوب و خشت استفاده شده است.

در کنار رودخانه روستا، مکان­ هایی برای تفریح و استراحت گردشگران ساخته شده است. وجود تفرجگاه­ ها و باغ ­های زیبا به جذابیت این روستا افزوده­ است. چشم ­انداز زیبایی از کوهستان را در کنار رودخانه مشاهده خواهید کرد. دریاچه­ ای در پشت سد شهرچای وجود دارد که بسیار تماشایی است و امکانات مختلفی هم دارد.

اگر می­ خواهید به روستای بند ارومیه بروید، حتماً بستنی ترکی و ترشک محلی روستا را امتحان کنید. طعم بی­ نظیر این خوراکی ها، خاطره خوشی از این روستا ر برای شما به یادگار خواهد گذاشت.

در اطراف روستا، رستوران­ های زیادی نیز وجود دارند که با انواع آش و غذاهای محلی از شما پذیرایی می­ کنند. رستوران تومار و دیااکو از جمله این رستوران­ ها هستند.

پارک جنگلی شیخ تپه

در جنوب شرقی ارومیه با یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ارومیه به نام پارک جنگلی شیخ تپه آشنا می ­شوید که 24 هکتار وسعت دارد. پوشش گیاهی این منطقه بیشتر، درختان سرو و کاج است. به دلیل موقعیت خوب مکانی پارک، چشم ­اندازی پانوراما از این شهر را مشاهده خواهید کرد.

امکانات رفاهی بی­ نظیری در پارک جنگلی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. شهربازی کوچکی در این محل تعبیه شده تا کودک شما به راحتی سرگرم شود. رستوران و فست­ فود برای رفاه شما ساخته شده است. نام این پارک از تپه­ ای تاریخی به نام شیخ تپه گرفته شده که مربوط به دوره مادها می ­شود.

وجود نمایشگاه بین­ المللی و غرفه­ های کوچک و بزرگ از جمله دیگر امکانات پارک محسوب می­ شود. اگر به پرندگان علاقه­ مند هستید، لازم است بدانید که در قسمت کوچکی از پارک، به نگهداری پرندگان مختلف اختصاص داده شده که می ­توانید از آن­ها دیدن کنید.

آلاچیق، فروشگاه و بوفه برای استراحت شما در نظر گرفته شده است. در پارک می­ توانید به انجام بازی­ های همچون فوتبال دستی، بیلیارد و یا تنیس بپردازید. سرویس بهداشتی، نمازخانه، مسیرهای پیاده ­روی و ورزش از دیگر امکانات موجود در پارک هستند. پارک جنگلی شیخ­ تپه در بلوار نبوت و جاده شیخ تپه قرار گرفته است.

سیرداغی

با اقامت در هتل آریا ارومیه دسترسی راحتی به کوه دیدنی سیرداغ خواهید داشت. این کوه، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ارومیه است که در 2 کیلومتری این شهر واقع شده است. نام این کوه از طایفه ­ای به نام سیرداغی گرفته شده است.

کوه سیرداغی، نزدیکی زیادی به شهر داشته؛ به همین دلیل به عنوان یکی از اماکن تفرحی در گذشته شناخته می­شده است. امکاناتی مانند سرویس بهداشتی و مکان­ های استراحت در این کوه وجود دارد. می­ توانید برای گذراندن اوقات فراغت به این کوه بروید و از امکانات آن استفاده کنید.

در اطراف کوه، رستوران، کافی ­شاپ برای پذیرایی از شما ساخته شده است؛ همچنین پارکینگ با ظرفیت محدود خودرو وجود دارد تا به راحتی خودرو را پارک کرده و به کوه بروید.

برای رفتن به کوه سیرداغ، باید ابتدا وارد جاده بند شده و از آن­جا، به خیابان باقی بروید. شیب کوه بسیار کم است و برای کوه نوردان نیز، مشکلی ایجاد نمی ­کند. کلیسای مریم، مارسرگیز و بسیاری دیگر از جاذبه های گردشگری ارومیه، در اطراف کوه سیرداغ قرار گرفته ­اند.

اگر می­ خواهید از این جاذبه طبیعی دیدن کنید، اوایل صبح بهترین زمان خواهد بود. اوایل صبح، نور خورشید به کوه تابیده و چشم انداز زیبایی در مقابل شما قرار خواهد گرفت.

قلعه کاظم ­داشی

کاظم داشی یا “کاظم خان قالاسی” یک صخره طبیعی است که به شکل استوانه در دریاچه ارومیه جای گرفته است. این صخره، به دلیل جلوگیری از حملات دشمن در گذشته استفاده می­ شده است. زمانی که نیروهای انگلیسی و روسی، به مرزهای ایران حمله کرده بودند، فردی به نام کاظم خان در برابر این حملات ایستادگی کرد.

کاظم خان در برابر نیروهای دشمن، به مردم 7 روستا که در نزدیکی صخره بودند، پناه داد. او؛ همچنین آن­ها را در مقابل غارت دشمن، حفظ کرد. بر اساس تحقیقات باستان­ شناسی، صخره مذکور در زمان ایلخانان در ایران ساخته شده است.

برای رفتن به این صخره شگفت­ انگیز باید به جاده سلماس در نزدیکی ارومیه بروید. بعد از 30 کیلومتری سلماس، وارد سه راهی قوش چی می ­شوید. سپس به دهکده ساحل ­باری رفته و بعد از آن به روستای قره ­باغ و گورچین قلعه بروید. بعد از یک کیلومتر از این جاده، به صخره خواهید رسید.

با توجه به شرایط آب­ و هوایی خوب صخره کاظم ­داشی، فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای رفتن به صخره است. دلیل این امر، سردی هوا در فصل زمستان و پاییز است که با کمبود وسایل گرمایی مواجه می­ شوید. در این فصل، دشت­ ها پوشیده از برف می­ شوند که امکان گشت­ وگذار نیز وجود نخواهد داشت.

قلعه کاظم ­داشی

جمع­ بندی

ارومیه یکی از شهرهای زیبا و دیدنی در شمال غربی ایران است که بسیاری از گردشگران از جاهای دیدنی آن بی ­خبر هستند. این شهر دارای جاذبه­ های دیدنی مانند دریاچه ارومیه، پل ستارخان، کلیسای مارت ماری و … است که هر کدام شگفت ­انگیز و منحصربه ­فرد هستند.

بازدید از جاذبه های گردشگری ارومیه، شما را با فرهنگ و تاریخ این شهر آشنا می­ کند. در این مقاله، تعداد زیادی از این جاذبه ­ها را به شما معرفی کردیم. می­ توانید به این اماکن بروید و با استراحت در تفرجگاه­ های آن، هوای پاک و سالمی را استنشاق کنید.