تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم شما را با تکیه بیگلربیگی کرمانشاه ، یادگاری از دوران قاجار آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

عمارت تکیه بیگلربیگی یکی از مقاصد گردشگری شهر کرمانشاه، یادگاری به جا مانده از دوران قاجار است که در بافت قدیمی این شهر و در خیابان مدرس مقابل مسجد جامع قرار دارد. این بنا قدمتش به زمان قاجار برمی گردد. تکیه‌ی بیگلربیگی چنان آیینه کاری های باشکوهی دارد که آن را از دیگر تکیه های این شهر متمایز کرده است. مکانی که علاوه بر داشتن تزئینات با شکوه بنایی تاریخی، نخستین موزهٔ پارینه سنگی خاورمیانه را نیز در خود جای داده است.

اجاره روزانه خانه در تهران

اسم این تکیه تاریخی را از آن جهت بیگلربیگی گذاشتند چون شخصی به اسم عبدالله خان که به بیگلربیگی معروف بود این بنا را درست کرده است. جالب است بدانید که در این تکیه دو موزه تاریخی وجود دارد که علاقمندان به موزه را به این تکیه می کشاند.تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

تاریخچه تکیه بیگلربیگی

ساخت تکیه بیگلربیگی در دوره قاجار و در سال ۱۸۹۲ میلادی آغاز شد و در طی ۶ سال تکمیل گردید. همچنین، تزیینات تکیه از قبیل آیینه کاری و گچبری حدود ۱۱ سال به طول انجامیده است. این بنا توسط شخصی به نام خادم الحسین عبدالله خان فراش باشی (ملقب به بیگلربیگی) از جمله مقامات با نفوذ کرمانشاه ساخته شد.

سپس، میراث فرهنگی تکیه را در سال ۱۳۸۰ خورشیدی خریداری کرد و حدود دو سال به مرمت و بازسازی آن پرداخت. بعد از آن، در سال ۱۳۸۳ خورشیدی در این بنا موزه خط و کتابت بازگشایی شد. در این موزه، اسناد و مستندات و نسخ خطی نگهداری می شوند. علاوه بر آن، میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ خورشیدی موزه پارینه سنگی زاگرس را در ضلع جنوبی موزه به راه انداخت.تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

معماری تکیه بیگلربیگی

حیاط تکیه

تکیه بیگلربیگی کرمانشاه، دارای حیاط نسبتا وسیعی بوده که در وسط آن حوضی زیبا خودنمایی می کند. در حیاط تکیه، هرساله و در ایام محرم و عزاداری از دسته ها پذیرایی به عمل می آید و به همین خاطر مکانی مذهبی به حساب می آید. بخش شمال شرقی و جنوبی حیاط، به عنوان بخش مسکونی کاربرد داشته و در بخش غربی نیز گنبد خانه حسینی قرار دارد. همچنین در بخش شرقی تکیه بیگلربیگی خانه های کوچک و بزرگ دو طبقه بسیاری مشاهده می شوند.

اتاق های تکیه

تکیه بیگلربیگی در شهر کرمانشاه دارای 24 اتاق مجزا بوده که هر کدام به حیاط راه دارند و همین امر بر زیبایی بنا می افزاید. در بخش زیرزمین اتاق ها، حوضخانه و محل استراحت تابستانی مشاهده می شوند که پنجره های آن به پنجره های مشبک یا زنبوری شهر داشته و در قدیم حکم بادگیر را داشته اند.تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

سقف این بخش از بنا با تیرک های چوبی پوشیده شده و اتاق های اطراف این بخش دارای طاق های آجری هستند. در این قسمت از تکیه بیگلربیگی، عمارت شاه نشین جای گرفته و فضاهای بسیاری دور آن را گرفته اند. بخش شاه نشین تسلط کاملی به حیاط دارد و وجود گچ بری های زیبا، شکوه آن را دو چندان ساخته است.

درهای ورودی تکیه

تکیه بیگلربیگی دارای سه در مجزاست که هر یک به زیبایی تمام زینت داده شده و بر روی آن ها گچ بری های ظریفی مشاهده می شوند. در بخش اول در قسمت هشتی تکیه جای گرفته و با بندهای آجری تزئین شده است. در دوم در بخش شمالی بنا قرار دارد و به حیاط ختم می شود و در نهایت، در سوم در بخش جنوبی عمارت واقع شده و به کوچه بن بست و خانه های مسکونی بخش شمالی تکیه ارتباط پیدا می کند.