تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی برازجان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی برازجان را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر تاریخی در استان بوشهر در ادامه با ما همراه باشید.

استان بوشهر از استان های جنوبی ایران است که در حاشیه خلیج فارس واقع شده و به دلیل صادرات و واردات دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت، کشاورزی و نخلداری، از اهمیتی ویژه برخوردار است و پایتخت انرژی ایران لقب گرفته است. بوشهر بندری شبه جزیره ای محسوب می شود و یکی از زیباترین بندرهای جنوب کشور است که گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند.

اجاره روزانه خانه در تهران

برازجان (Borazjan) دومین شهر بزرگ استان بوشهر و مرکز شهرستان دشتستان است. اهمیت این شهر به دو دلیل است، یک جمعیت آن و دیگری محل قرارگیری‌اش، برازجان در مسیر ارتباطی شیراز به بوشهر و دریا قرار گرفته است. دور تا دور برازجان نخلستان‌های زیبای به‌هم‌پیوسته‌ای را در برگرفته است و این شهر را چون قلب تپنده‌ی منطقه در میان خود محافظت می‌کنند. این نخلستان‌ها متراکم‌ترین نخلستان‌های کشور هستند و یکی از دیدنی‌ترین جاهای برازجان به حساب می‌آیند. در ادامه جاذبه های برازجان را به شما معرفی می کنیم.

دیدنی های دشتستان

رودخانه دالکی

رودخانه دالکی به طول ۲۲۵ کیلومتر، از ارتفاعات دشت ارژن در غرب شیراز سرچشمه گرفته و سپس به سمت کازرون جریان می‌یابد. این رود پس از طی مسیری طولانی و دریافت ریزابه‌های فراوان، وارد شهرستان دشتستان استان بوشهر شده و سپس به رود شاپور پیوسته و رود حّله را تشکیل می‌دهد. این رود در نهایت در شهرستان گناوه، به خلیج فارس می‌ریزد. رود دالکی در قسمت‌های شمالی برازجان، باغ‌ها و نخلستان‌های وسیعی را مشروب می‌سازد و به واسطه کیفیت مناسب آب، استفاده‌های بسیاری در زمینه کشاورزی از آن می‌شود.

جاهای دیدنی برازجان
جاهای دیدنی برازجان

دژ برازجان یا کاروانسرای مشیرالملک

کاروانسرای مشیرالملک در سال 1250 شمسی به فرمان حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک ساخته شد و تا سال 1300 شمسی به عنوان کاروانسرا استفاده می‌شد که به دلیل واقع شدن شهر برازجان بر سر راه تجارتی شیراز به بوشهر، مکانی مناسب جهت استراحت کاروانیان بوده است. این کاروانسرا مانند سایر کاروانسراها دارای چهاربرج، قسمت شاه‌نشین و تراس وسیع می‌باشد. کاروانسرا در ورودی بزرگی از جنس چوب داشته که راه ورودی اصلی به حیاط کاروانسرا بوده است.

d323ceb9 895d 4e4e 899f 4f622749316b

کاخ کوروش دشتستان

یکی از کاخ‌های باستانی، تاریخی و مهم از دوره‌‌ی کهن و متمدن ایران زمین، کاخ کوروش نام دارد که در ورودی شهر برازجان استان بوشهر قرار گرفته است. کارشناسان با توجه به نوع معماری و استفاده از مصالحی مانند سنگ سیاه و سفید زمان ساخت آن را با دوره‌ی کوروش بنیان گذار سلسله هخامنشی مرتبط می‌دانند البته از نظر حجاری و هنر معماری کاخ کوروش در اواخر این دوره ساخته‌اند چرا که پایه ستون‌ها ظریف‌تر از پاسارگارد و اشیاء کشف شده جدیدتر است. بر اساس تاریخ‌نامه‌ها ساحل خلیج فارس یکی از پایگاه‌های مهم این سلسله در ایران بوده است به همین دلیل این کاخ را در شهر برازجان و در کنار رودخانه خشک آردی ساختند. البته بر اساس حدسیات باستان شناسان علت ناتمام ماندن کاخ کوروش را مصادف با مرگ کوروش می‌دانند. ولی کاملا مشخص است که این بنا با ظرافت‌های بسیار و در عصر تکامل هخامنشی بنا شده است.

جاهای دیدنی برازجان
جاهای دیدنی برازجان

آرامگاه دختر کوروش

گفته می‌شود مقبره‌ی دختر کوروش بزرگ، واقع در دهکده‌ی پشت پر، از شهرستان‌های دشتستان، ساخته‌شده  و طبق اسناد برجای‌مانده، قدمت این بقعه مربوط به دوران حکومت هخامنشیان است. گویا آرامگاه دختر کوروش مانند بقعه‌ی کوروش کبیر طراحی و ساخته‌شده است. محققان بر این باورند که این مقبره در اواخر دهه‌ی ۸۰ (۱۳۸۰) بازسازی‌شده است. این آرامگاه در ناحیه‌ی شهر دشتستان و در جاده‌ی  برازجان به کازران واقع‌شده است. بنای گور دختر در سال ۱۳۷۶، به شماره‌ی ملی ۱۸۹۷، ثبت و جزو بناهای تاریخی کشور ایران قرار گرفت.

گوردختردشتستان

کوشک اردشیر

کوشک اردشیر در جنوب بوشهر، در دشتستان و نزدیک برازجان قرار دارد. این کوشک تاریخی در زمان ساسانیان احداث شد. این بنا طاق‌های گهواره‌ای شکل دارد. یک ستون صلیب مانند بر فرار این کوشک بنا شده که برای دیدبانی و خبررسانی از ان استفاده می‌شده است. کارشناسان احتمال می‌دهند این کوشک سلطنتی محلی برای تعطیلات شکاری و استراحت شاه بود. منطقه‌ای که این کوشک در آن بنا شده است، از فدیم و ندیم محل اسکان ایل قشقایی یوده است و هنوز هم این ایل بااصالت و نجیب در دشت‌های اطراف این کاخ سکنی می‌گزینند.

جاهای دیدنی برازجان
جاهای دیدنی برازجان

کاخ بردک سیاه

این کاخ در شمال برازجان قرار دارد. سبک معماری و مصالح بکار رفته در آن، نشان می دهد که بعد از کاخ پاسارگاد و کاخ کوروش در برازجان ساخته شده است. این قصر که دارای ده ستون در دو ردیف می باشد، به جهت بکار رفتن سنگ سیاه در زیر پایه های ستون به این اسم نامیده شده است. به این بنا برم سیاه بردک هم می گویندکه از جاهای دیدنی دشتستان می باشد.

88030e2a 3470 4775 aed1 fd1c17f74a46

غار چهل خانه

غار چهل خانه یکی از غارهای استان بوشهر و از جمله جاذبه‌های گردشگری این استان است که در روستای زیراه در ۷ کیلومتری شهر سعدآباد شهرستان دشتستان و ۲۷ کیلومتری جاده برازجان به بندر گناوه قرار دارد. غار چهل خانه مجموعه‌ای از تعداد زیادی اتاق (دخمه) است که در رشته کوهی مشرف به رودخانه شاپور ایجاد شده‌اند. اندازه داخلی اتاق‌ها متفاوت است و این تفاوت به مقاومت جنس سنگ کوه در مقابل عوامل طبیعی فرسایش همچون سیل مربوط می‌باشد. این دخمه‌ها از درون به یکدیگر مرتبط بوده و در هر یک از آن‌ها، طاقچه‌ها و آبراهه‌هایی به وجود آمده است. برخی از اتاق‌ها در اثر گذشت زمان و دخالت عوامل طبیعی از میان رفته‌اند. در حال حاضر تعداد اتاق‌های سالم این غار به ۲۳ عدد می‌رسد. در واقع به دلیل وجود همین اتاق‌های بسیار بوده که این غار به «چهل خانه» معروف گشت.

جاهای دیدنی برازجان
جاهای دیدنی برازجان

منطقه تاریخی توز

شهر تاریخی تَوَّز یا توج یکی از شهرهای مهم دشتستان قدیم بوده و از اهمیت بسیاری برخوردار و در نزدیکی روستای زیراه کنونی قرار داشته است که در محلى بین روستاهاى زیرراه، اردشیر‌آباد و سعدآباد از توابع دهستان‌هاى دشتستان در حاشیه رودخانه شاپور دالکى قرار دارد.

tavaz

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: