تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

دیدنی‌های چالدران

اگر به دیدن شهر های تاریخی علاقه مندید، پیشنهاد ما به شما بازدید از شهر چالدران در استان آذربایجان غربی می باشد. این شهردر شمال غربی استان قرار گرفته است. به دلیل میراث جهانی که دارد، مورد توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. شهر چالدران در گذشته های دور به عنوان بخشی از شهر ماکو شناخته می شد. مطمئن پیش از این ها نیز نام این شهر را شنیده اید؛ بخش عظیمی از معروفیت این شهر از جنگ چالدران سر چشمه می گیرد. قرار گرفتن این شهر در رشته کوه زاگرس سبب شده تا آب و هوایی خنک داشته باشد. هوای این شهر حتی در فصل تابستان نیز خنکی خود را حفظ می کند. در ادامه همراه ما در محله گردشگری هم اقلیم باشید تا بیش از گذشته با این شهر تاریخی آشنا شویم.

دیدنی های چالدران

آبشار عرب دیزج

آبشار عرب دیزج
تصویر از سایت جاذبه ها

در 37 کیلومتری شمال غربی روستای عرب دیزج، آبشار عرب دیزج قرار دارد. طبیعیتی جذاب منظره آبشار را قاب گرفته است. در کوه های اطراف آبشار، غار هایی طبیعی وجود دارد. اگر سری به شهر چالدران زدید، می توانید فرصت را غنیمت شمرده و علاوه بر جمع آوری گیاهان دارویی، از آبشار عرب دیزج نیز دیدن کنید.

اجاره روزانه خانه در تهران

آدرس: شهرستان سیه چشمه (چالدران)، ۳۷ کیلومتر شمال غرب سیه چشمه، در حاشیه روستای عرب دیزج

مقبره شیخ صدرالدین

SeyedSadroldin
تصویر از ویکی پدیا

شیخ صدرالدین یکی از وزیران شاه اسماعیل اول صفوی بود که در طی جنگ چالدران، توسط نیرو های سلطان سلیم اول عثمانی در سال 1514 میلادی، کشته شد.  با شکست ایران در این جنگ، مناطق آذربایجان، کردستان و عراق ناگزیر از ایران جدا شده و به امپراطوری عثمانی پیوستند. آرامگاه شیخ صدرالدین در شهر چالدران قرار گرفته و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می رود.

آدرس: چالدران، سعدل

غار چهل پله خضرلو

غار چهل پله خضرلو
تصویر از سایت تیشینه

غار چهل پله یکی از دیدنی های اطراف شهر چالدران می باشد. این غار که متغلق به حکومت اوراتوری است، در روستای خضرلو قرار دارد. این غار در میان مردم محلی به عنوان غار قلعه حیدری نیز شناخته می شود. دلیل نامگذاری چهل پله برای این غار، تعداد پله هایی است که برای رسیدن به آن باید طی کرد. متاسفانه گذشت زمان و فرسایش سبب شده که 10 عدد از این پله ها نابود شده و فقط 30 عدد از آن ها باقی بماند. در گذشته های دور از این غار به عنوان سرداب استفاده می کردند. مردم محلی با طی کردن 40 پله به غار رفته و کوزه هایشان را با آب شیرین پر می کردند.

آدرس: سیه چشمه (چالدران)، روستای خضرلو

قره کلیسا

قره کلیسا
تصویر از سایت خبرگزاری آناتولی

قره کلیسا یکی از مهم ترین جاذبه های دیدنی منطقه چالدران می باشد. این کلیسا در فهرست یونسکو ثبت شده است. گردشگران زیادی برای دیدن این جاذبه دیدنی به 15 کیلومتری شمال شرقی شهر چالدران می روند. داستانی خونین درباره این کلیسای باستانی وجود دارد. می گویند در اوایل ظهور دین مسیحیت، اشخاصی به نام «تاتائوس» و «بارتلمیوس» در سال 43 میلادی، برای تبلیغ این دین راهی ارمنستان شدند. دختر پادشاه ارمنستان و 500 نفر از مردم این کشور به دین مسیحیت روی آوردند. متاسفانه این مردم به دستور پادشاه قتل عام شده و در قره کلیسا دفن شدند.

ارامنه معتقد اند که کلیسای قره اولین کلیسای جهان می باشد. طبق این اعتقاد، قره کلیسا پس از این واقعه غم انگیز به احترام این شهدا بنا شده است. ارامنه ساکن در منطقه، هر ساله در تاریخ وفات «تاتائوس مقدس» و شهدا آن ماجرا، در قره کلیسا جمع شده و به انجام آیین های دینی خود می پردازند.

آدرس: ۲۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان چالدران، روستای قره کلیسا

دریاچه سد بارون

Sade Barron
تصویر از سایت ایرنا

سالانه گردشگران زیادی برای دیدن یکی از بزرگ ترین سد های استان آذربایجان به روستای بارون مراجعه می کنند. سد بارون در نزدیکی کلیسای زور زور قرار دارد. این سد بر روی رودخانه زنگمار احداث شده است. دریاچه این سد بسیار دلنشین بوده و مناسب علاقه مندان ورزش ماهیگیری می باشد.

تالاب ناور

تالاب ناور
تصویر از سایت کجارو

اگر در فصل مهاجرت پرندگانی نظیر درنای خاکستری، غازها، اردک‌ها، حواصیل، فلامینگو و پلیکان، سری به تالاب ناور بزنید می توانید از مشاهده آن ها لذت ببرید و حتی عکاسی کنید. این تالاب یکی از 30 تالاب ثبت شده در استان آذربایجان غربی می باشد.

آدرس: دهستان چالدران جنوبی

کلیسای زور زور

کلیسای زور زور یکی دیگر از دیدنی های شهر چالدران است. این کلیسا نیز همچون قره کلیسا به ثبت جهانی در یونسکو رسیده و از افتخارات استان آذربایجان غربی به شمار می رود. این کلیسا با نام های «سورسور» و «مریم مقدس» نیز شناخته می‌شود. کلیسای زور زور در کنار سد بارون و در شمال غربی قره کلیسا قرار گرفته است. این کلیسای تاریخی از کلیسا های صلیبی بوده و در اندازه یک نمازخانه کوچک می باشد.

آدرس: شهرستان ماکو، ۱۲ کیلومتری شمال غرب قره کلیسا، نزدیکی روستای بارون

آرامگاه ساندوخت

در جنوب غربی قره کلیسا، بنایی مکعب شکل بر بلند ارتفاعات شمالی درتادنوس قرار دارد که به عنوان آرامگاه ساندوخت شناخته می شود. طبق اعتقاد مردم محلی این بنا، آرامگاه دختر پادشاه ارمنستان است که به دلیل پیوستن به دین مسیحیت به دستور پدر خود به شهادت رسیده است.

آدرس: حومه شهر چالدران، جوار روستای کلیسای کندی، جنوب غربی قره کلیسا