تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

فومن یکی از شهرهای سرسبز و جذاب استان گیلان است از مکان‌های دیدنی فومن می‌توان به پارک فومن اشاره کرد که برای بسیاری از گردشگران جذاب و دیدنی است. این منطقه دارای رودخانه‌ها و دریاچه‌های زیبایی است که هر ساله میزبان بسیاری از علاقه‌مندان به ایرانگردی بوده و بناهای تاریخی آن برای توریست‌ها بسیار جالب و تماشایی است. در ادامه همراه هم اقلیم باشید تا با جاهای دیدنی فومن بیشتر آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

قلعه رودخان

قلعه رودخان نام قلعه‌ای است متعلق به دوره سلجوقیه که بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن در روستای رودخان بنا شده و ۶/۲هکتار مساحت و ۶۵ برج و بارو و دیواری به طول ۱۵۰۰ متر دارد. رطوبت بیش از حد هوا باعث رویش گیاه در لابه‌لای دیوارهای قلعه رودخان و پوسیدگی آنها شده، اما با این حال در مقایسه با قلعه‌های دیگر، رودخان سالم مانده است. قلعه عظیم و شگفت‌انگیز رودخان در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی فومن که در حوزه جغرافیایی این شهرستان قرار دارد در قله کوهی در دل جنگل آرمیده است. برای رسیدن به قلعه رودخان پس از عبور از شهر فومن، روستاهای گشت، کردمحله، گشت رودخان، سیاه کش، سیدآباد و قلعه رودخان در جاده ای که نیمی از آن آسفالت و نیمی دیگر خاکی است باید طی مسیر کرد و به روستای حیدرآلات که جاده‌ای اتومبیل رو به آن ختم می‌شود، رسید.

جاهای دیدنی فومن

پارک فومن

مجسمه‌های بسیار زیبایی در این پارک ساخته شده است که از معروف‌ترین آنها می‌توان به ” مجسمه های چهار دختر ” اشاره کرد. این مجسمه‌ها نماد زحمت بی‌دریغ زنان و دختران روستاهای فومن هستند که در عین حال که به کشاورزی مشغول هستند ولی لبخند به لب دارند و سرزندگی و تلاش را به نمایش می‌گذارند. بخش دوم و هیجان انگیز مجسمه‌ها ” مجسمه کودکان بازی گوش ” است. این بچه ها با چهره هایی خوشحال و خندان، بازی های محلی این شهرستان را به نمایش می گذارند.جاهای دیدنی فومن

روستای فوشه

یکی از مناطق دیدنی در شهرستان فومن، روستای فوشه در فاصله ی 22 کیلومتری جنوب غربی این شهرستان است که در نزدیکی «قلعه ی رودخان» قرار دارد. محصور شدن این روستای زیبا از غرب، جنوب و جنوب غربی به مناطق کوهستانی، ارتفاعات و جنگل های زیبا با چشم اندازهای فوق العاده و قرارگیری آن در دامن کوه و جنگل، از ویژگی های ناب و دوست داشتنی این منطقه از شمال کشور برای بازدید و مسافرت محسوب می شود که سالانه میزبان علاقه مندان بسیاری به طبیعت و ایرانگردی است.

پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را در زمینه روستاگردی بخوانید:

جاهای دیدنی فومن

غار خون فوشه

این غار از نوع غارهای ریزشی است و در جنوب غربی روستای فوشه قلعه رودخان در شهر فومن واقع شده است. طول غار ۳۰۰ متر و عمق آن ۳۰ متر می‌باشد. این غار دارای ۴ دهانه است و در ارتفاع ۹۳۰ متری از سطح دریا واقع شده است. در ابتدای ورودی غار، یک شیب ملایم به سمت داخل غار وجود دارد که در این مسیر آثار هوازدگی فیزیکی و شیمیایی شامل خرد شدن سنگ‌ها و رنگ خاک قرمز به خوبی دیده می‌شود و بعد از ۱۰ متر یک سنگ تخریبی در مدخل ورودی قرار گرفته که بایستی تا طول یک متر به صورت سینه‌خیز وارد غار شد. در داخل غار چند دالان بزرگ در جهات مختلف وجود دارد که هر کدام به قسمت‌های دیگر دالان ارتباط دارد و دارای طول و عمق متفاوت می‌باشند. در برخی قسمت‌های غار سفال‌های شکسته و خفاش نیز دیده می‌شود.

جاهای دیدنی فومن

ییلاق زودل سر

اسم این ییلاق از روستای کوچکی به نام روستای زودل که در مسیر ییلاق قرار دارد گرفته شده است و پسوند سر نیز به دلیل اینکه این ییلاق بالاتر از روستای زودل و به عبارتی بالاسر روستا قرار دارد به اسم روستا اضافه می‌شود. معمولاً مردم هر روستا ییلاق مخصوص به خود را دارند. ییلاق زودل سر به اهالی روستای خانوانه اختصاص دارد (روستای خانوانه در کیلومتر ۱۰ جاده فومن به ماسوله واقع شده است). این ییلاق در مسیر قله معروف تراشوم قرار دارد و هر جمعه میزبان تعداد زیادی کوهنورد اعم از حرفه‌ای و آماتور است.جاهای دیدنی فومن

اگر برنامه سفر شما به استان گیلان چند روزه است. پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از مطالب زیر، با دیگر دیدنی‌های گردشگری این استان آشنا شوید:

ییلاق آندره

ییلاق آندره از ییلاقات زیبای بخش سردار جنگل فومن و در فاصله ۵ کیلومتری ماسوله و در مرز بین گیلان و زنجان و در مسیر جاده ماسوله به خلخال قرار دارد. طبیعت زیبای این ییلاق آرامش را به روح آدمی برمی گرداند.جاذبه‌های طبیعی این دیار به قدری زیاد است که دل کندن از آن کار دشواری است.جاهای دیدنی فومن

رودخانه پلنگ ور

این رودخانه از رشته کوه‌های تالش در ضلع جنوبی دهستان آلیان سرچشمه می‌گیرد و پس از مشروب نمودن مزارع کشاورزی روستای سه سار، از ضلع شمالی روستا خارج می‌شود. روستای سه سار در شهر فومن در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان صومعه سرا واقع شده است.

فومن

منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی

این منطقه در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اغلام شد منطقه‌ای است کوهستانی با رودهای فراوان واقع در استان گیلان دارای اقلیم مرطوب و خیلی مرطوب معتدل است. وجود یک نیمرخ کامل از جنگل‌های کم نظیر هیرکانی از جلگه تا مراتع ییلاقی از ویژگی‌های منطقه به شمار می‌رود. مرال شوکا، پلنگ، خرس قهوه‌ای، گراز، شغال، روباه معمولی، گربه جنگلی، سیاه گوش، تشی، گورکن، قرقاول و آبیا گونه‌های جانوری مهم منطقه را تشکیل می‌دهد.وجود تنوع زیستی بالا و اثر باستانی قلعه رود خان زمینه پژوهشی و گردشگری را در منطقه فراهم ساخته است.

همچنین بخوانید:

جاهای دیدنی فومن