تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

روستای خان کندی

 طبیعت چهار فصل و رنگارنگ ایران و تنوع جغرافیایی سبب به وجود آمدن روستاهای منحصر به فرد در سراسر ایران شده است. روستای خان کندی  یکی از زیباترین روستاهای استان اردبیل است که  سالانه خیل عظیمی از گردشگران را از سراسر ایران به سمت خود جذب می کند. چشمه های زلال و روان و مناظر فوق العاده دلنواز این روستاها و همچنین شرایط مناسب آنها برای برخورداری از پوشش های گیاهی و جانوری آنها را به مکانهایی بی مثال در دنیا تبدیل کرده است.
در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم قصد داریم شما را با یکی از بی نظیرترین روستاهای ایران، روستای خان کندی  آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

روستای خان کندی
تصویر ارسالی از آقای سیدعیسی خانکشی زاده

روستای خان کندی در کجای ایران واقع شده است ؟

استان اردبیل دارای روستاها و چشم انداز های دلربای بسیاری می باشد.  یکی از زیباترین روستاهای این استان، روستای خان کندی است که در واقع می توان آن را از جاهای دیدنی گرمی محسوب کرد . این روستا در مرز جمهوری آذربایجان و ایران دقیقا در بخش مرکزی گرمی و در بخش دامنه ای کوه قبله‌داشی قرار گرفته است.

اجاره روزانه خانه در تهران
روستای خان کندی
تصویر ارسالی از آقای سیدعیسی خانکشی زاده

اقلیم روستای خان کندی

این روستا دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی است؛ و در تابستان خنکی بسیار مطبوعی دارد که برای هر گردشگری مطبوع و لذت بخش می باشد. روستای خان کندی دارای زمستان های برفی و سرد است. معمولا میزان بارش باران در مهر ماه در حداکثر میزان و در تیر ماه با میزان بارش 3 میلی متر، در کمترین حد خود می باشد.

روستای خان کندی
تصویر ارسالی از آقای سیدعیسی خانکشی زاده

 اگر قصد سفر به روستای خان کندی را دارید 2 مسیر پیش پای شماست!

 اگر مقصد شما روستای خان کندی است دو انتخاب دارید یا می توانید از مسیر کنگان جاده قدیم اردبیل –گرمی را طی کرده و به روستای تولون برسید و با ادامه مسیر به روستای خان کندی دسترسی پیدا کنید. مسیر بعدی آن است که مستقیما از شهرستان گرمی به تولون طی کنید و به روستای خان کندی برسید. هر دو مسیر جاذبه های فراوانی برای مسافران این مسیر دارد.

روستای خان کندی
تصویر ارسالی از آقای سیدعیسی خانکشی زاده

تاریخچه روستای خان کندی به چه زمانی می رسد؟

 این روستا در دوره حکومت نادرشاه و همزمان با پیدایش روستای تولون بنا گردید و تاریخ ان به زمان افشاریه می رسد . روستای خان کندی دارای مراتع بکر ییلاقی بوده و به همین علت جزو انتخاب های اصلی کوچ‌نشینان ایل سون برای ییلاق بوده است همچنین خاندان کندی به منظور ییلاق طایفه علابگلو مورد استفاده قرار میگرفت. موسس این روستا خاندان خلیفه لو از نوادگان و فرزندان عبابگ بوده است؛ همچنین خاطر نشان می گردد که قبلا نام این روستا “خان‌یوردی” بوده است و بعدها به روستای خان کندی تغییر نام پیدا کرده است.

روستای خان کندی
تصویر ارسالی از آقای سیدعیسی خانکشی زاده

شغل و وضعیت امرار معاش ساکنین روستای خان کندی به چه صورت می باشد؟

رودخانه های پر آب و جاری این روستا که از دل کو های استوار روستای خان کندی سرچشمه می گیرند آب شرب جمعیت 150 نفری این روستا و آب مورد نیاز برای کشاورزی را تامین کرده اند. بنابراین این روستا مکانی مناسب برای کشاورزی دیم و دامپروری و زنبورداری شده است و معاش مردمان این منطقه از آن به خوبی تامین می شود. باغداری و کاشت درختان گردو، آلوچه، سیب و گیلاس به‌طور محدود در این روستا پرورش داده می‌شود؛ همچنین این روستای سرسبز و شبه بهشتی محلی مناسب برای رشد گیاهان دارویی و گل های رنگارنگ و مراتع سرسبز می باشد. همین طبیعت زیبا و جاذبه های گردشگری خان کندی دل گردشگران و مهمانان بسیاری را برده است و به همین دلیل هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری از شمال و جنوب کشور می باشد. این روستا دارای رودخانه های زیبایی است یکی از آنها به گرمی چای معروف است و شادابی و صفای بسیار زیادی را به این منطقه می بخشد.

این رودخانه ها از کوه نشات می گیرند و برای تامین آب شرب روستاییان مورد استفاده می گیرد.

روستای خان کندی
تصویر ارسالی از آقای سیدعیسی خانکشی زاده

جاذبه های گردشگری و دیدنی های خان کندی

یکی از جنبه های اعجاب انگیز روستای خان کندی که طرفداران زیادی در بین گردشگران خود دارد، چشمه خان بولاغی آن است (یعنی چشمه ی خان). اهالی قدیمی روستا نقل کرده اند که خان این روستا چشمه خان بولاغی را از آن خود کرده بود و اجازه دسترسی سایر اهالی روستا را به آن محدود می کرد. این چشمه در جنوب روستا می باشد و دارای ویژگی های اعجاب انگیزی است به طوری که هم در تابستان و هم در زمستان دارای دمای صفر درجه است  از طرفی  اهالی روستا ازعان دارند که آب این چشمه سبب درمان امراض پوستی می شود. اخیرا از آب این چشمه ی روستا به منازل اهل روستا لوله کشی انجام شده است تا تمام اهالی روستا از آن بهره کافی ببرند.

روستای خان کندی
تصویر ارسالی از آقای سیدعیسی خانکشی زاده

 یکی دیگر از جاذبه های گردشگری روستای خان کندی دریاچه قالغانلو آن است که حاصل ذوب یخ و برف های کوه قبله داشی می باشد سطح آب این دریاچه در فصول گرم سال به دلیل تبخیر آب  کم می شود از طرفی این دریاچه محل مناسبی برای رشد آبزیان و انواع ماهیان سردابی می باشد

روستای خان کندی
تصویر ارسالی از آقای سیدعیسی خانکشی زاده

علت شهرت روستای خان‌کندی جاذبه‌های گردشگری چشمگیر و زیبای آن است این روستا در دامنه کوه های قبله‌داشی واقع بوده و منظره ای سرسبز و سراسر گل های رنگارنگ به همراه چشمه ها و جویبارهای روان را دارا می باشد که مسکن روح و روان هر گردشگر و میهمانی خواهد بود.

در این روستا تپه ی زیبایی به نام “تولکی تپه” قرار دارد. “تولکی” در زبان ترکی به معنی روباه می باشد؛ تولکی تپه یا تپه روباه پناهگاه روباه های زیادی می باشد این تپه در شمال شرقی روستا واقع شده است و ذوزنقه ای شکل است تولکی تپه که قدمت آن به دوره اشکانیان می رسد به دلیل کشت گندم و در اثر فرسایش خاک به شکل ذوزنقه در آمده است. بنابر این تولکی‌تپه نیز یکی از زیبا ترین جاذبه های روستای خان کندی استان اردبیل می باشد که هر ساله خیل عظیمی از گردشگران را مجذوب خود می کند.

روستای خان کندی
تصویر ارسالی از آقای سیدعیسی خانکشی زاده

سوغات روستای خان کندی  چه چیزهایی است؟

عسل مرغوب: روستای خان کندی دارای مراتع سبز و رنگارنگ بسیاری است بنابراین محل بسیار مناسبی برای رشد زنبورها و تولید عسل با کیفیت و مرغوب می باشد.

روستای خان کندی
تصویر ارسالی از آقای سیدعیسی خانکشی زاده

قارچ: در اثر بارش بارانهای بهاری پاییزی در ارتفاعات خان کندی قارچ های گوشتی و چتری می روید این قارچ ها طرفداران خاص خود را دارد و در این فصول گردشگران زیادی را وادار به کوهنوردی و چیدن قارچ ها می کند تا با کوله باری از قارچ های خوشمزه برگردند و به عنوان سوغات خان کندی با خود ببرند.

گیاهان دارویی: در این روستا گیاهان دارویی بسیاری همچون بومادران و گل گاو زبان و پونه یافت می شود؛ این گیاهان دارای خواص مفید بسیار زیادی هستند؛ و به صورت طبیعی گردشگران زیادی را برای سفر به خان کندی و چیدن آن گیاهان دارویی ترغیب می کند.

روستای خان کندی
تصویر ارسالی از آقای سیدعیسی خانکشی زاده

بررسی تنوع زیستی روستای خان کندی

این روستا دارای تنوع زیستی بسیار متنوعی می باشد. قرقاول و کبک و بلدرچین و اردک و غاز از گونه های زیستی این روستاست که در ارتفاعات خان کندی زندگی میکنند.

از طرفی باید بگوییم که این روستا واجد تنوع گیاهی سرسبز و گونه های گیاهی وحشی و خودرو بسیاری است. شبدر کوهی و گون از گونه های مهم این روستا هستند .

روستای خان کندی
تصویر ارسالی از آقای سیدعیسی خانکشی زاده

سری گون های خاردار روستای خان کندی دارای دو نوع عمده می باشد:

  1. گونهای خاردار پراکنده و بلند و 2. انواعی که موسوم به گون جوجه تیغی می باشند؛ به دلیل اینکه این گون ها دارای خارهای متراکم و درشت هستند به این نام ملقب شده اند.

 سخن آخر

در این مطلب شما را با یکی از زیباترین روستاهای ایران که در استان اردبیل واقع می باشد آشنا کردیم. سالانه گردشگران زیادی به این روستا سفر می کنند تا جاذبه های بسیار زیبای این روستا را از نزدیک مشاهده کنند و لذت ببرند. چشمه ها و طبیعت سبز و آرامش بخش آن و همچنین گیاهان درمانی و شفابخش آن سبب ترغیب گردشگران از سراسر ایران زمین به سمت این روستای زیبا می شود.

QALGHANLU LAKE
تصویر ارسالی از آقای سیدعیسی خانکشی زاده

برای آشنایی بیشتر با روستای خان کندی می توانید از لینک های زیر استفاده کنید